Hej!
Har ett växthus på ca 10kvm liggande som jag köpte under julrean från skånska byggvaror.
Hade först faktiskt tänkt ta en rövare och sätta upp det utan att säga något, men med närmare eftertanke tror jag inte jag vågar det. Man vet aldrig vilka som är nyfikna och snokar osv.
Hur som helst, jag mailade stadsbyggnadskontoret härom dagen för att fråga om bygglov krävs och vad det isf kostar. Det finns redan en 15kvm friggebod på tomten.
Fick svar igår och höll på att hoppa av stolen. Trodde aldrig ens i fantasin att det kunde vara så dyrt med bygglov för ett sketet växthus!

Klistrar in svaret här:

-------------------------------------
Hej,

Ja det krävs bygglov alternativt att ni lämnar in en anmälan avseende Attefallshus. Ett sådant får var max 25 kvm stort och ha en höjd på max 4 m. Den behöver placeras minst 4,5 m från tomtgräns annars krävs grannens medgivande. Om grannen inte vill ge sitt medgivande måste man ansöka om bygglov. Hamnar det närmare 4,5 m från gräns till fastighet som utgörs av allmänt område i form av gata eller parkmark så krävs det alltid bygglov. Ett Attefallshus får delas upp på flera vilket innebär att om ni förbrukar 10 kvm så har ni 15 kvm kvar för ett framtida Attefallshus. En förutsättning för att få uppföra ett Attefallshus är också att ni bor i ett en- eller tvåbostadshus med egen tomt.

Förfarandet när man ansöker om bygglov eller lämnar in en anmälan för att uppföra ett Attefallshus är ungefär detsamma. Det är olika ansökningsblanketter men samma handlingar ska in i övrigt. En annan skillnad är priset där ett bygglov hamnar på strax under 10000:- och en anmälan på strax under 5000:-.

Handläggningstiden för ett bygglov varierar. Det är en maxtid satt till 10 veckor men det brukar hamna på runt fem veckor från det att ärendet är komplett med alla handlingar inskickade.

-------------------------------------


Svaret i sig är inget att klaga på, välformulerat och tillmötesgående. Men priset!
Hur kan en kommun anse att ett växthus, den simplaste av alla byggnader, skall ta 10000 att behandla en bygglovsansökan för? Är det rimligt?

Jag kollade lite övriga städer:
Stockholm: garage, carport eller växthus) på max 25 kvm 6000kr
Göteborg: växthus, carport < 50 2300-3000kr
Västerås: Nybyggnad garage/carport 0-49 m² 3 310 kr
Linköping: Nybyggnad av garage, 40 m² 3 708
Karlstad: Komplementbyggnad, garage, carport, förråd < 50 kvadratmeter 3 550 kronor
....osv...

Som man kan se är det större och inte ens lika enkla byggnader som ett växthus i vissa, men ändå ska Örebro kommun ha i princip tre gånger så mycket.
Man blir frustrerad och irriterad och arg, jag menar här betalar vi en av landets högsta kommunalskatter för att betala tjänstemännens löner, ändå måste vi dessutom betala rena ockerpriser för bygglov.
Räkna lite snabbt med en debiterad timlön på 1000kr, då tar det alltså 10 timmar för tjänstemännen att handlägga ett ärende med ett enkelt växthus. Kan inte vara annat än att suga ut pengar ur invånarna.

Vet egentligen inte vad jag vill säga med detta inlägg mer än att få gnälla av mig, och möjligen få en och annan Örebroare att bli medveten om vad det kostar.

Så, nu har jag gnällt av mig så nu känns det lite bättre :D
 
  • Gilla
batsan och 5 till
  • Laddar…
F
Sätt ett litet hjul i varje hörn innan du smäller upp växthuset och kalla det mobilt och skit i bygglovet?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag ska in till Karlstads byggkontor idag.. Ska ansöka om en 8 kvm farstu och ett uterum om 35kvm. Jag återkommer om kostnaden... Men räknar med minst 10k.. Blir ju tokglad om det skulle hamna på 3,5 som du skrivit. Jag tror det när jag ser det så att säga :)
 
Var glad att inte stadsplanen behöver ändras. Då är du snart uppe i närmare 100 000:-
 
Ja jag tog siffrorna direkt från kommunernas hemsida. Jag kanske har haft fel förväntningar, men tycker det är inget annat än ocker i detta fall. Kan omöjligt ta lång tid att besluta om ett växthus.
Men önskar lycka till! Återkom gärna med kostnaden 😊
 
Glöm inte nybyggnadskarta, utstakning och inmätning... så kanske de avsåg allt det i priset till dig då är det rimligt. Hos de andra lär det tillkomma...
 
harry73
Hur lätt är det att skruva ihop? Man skulle kunna bygga upp den och avvakta om man får kommentar från kommunen. Tar du ner den innan nämnden tagit ett beslut om straffavgift, behöver man inte betala (tror jag)

Eller så har man den bara uppställd över sommaren, och tar ner den efter växtsäsongen. Då slipper man även stormskador.
 
Nybyggnadskarta, utstakning och inmätning behövs sannolikt inte för ett växthus på 10 kvm.
 
Fick nu svar igen på mitt ifrågasättande av kostnaden och önskemål om att de skall specificera exakt vad jag får för mina 10000kr. Inte direkt svar på frågan men däremot fick jag bekräftat att de räknar med en handläggning på ca 11 timmar för att besluta om ett växthus vara eller icke-vara...Detta eftersom enligt svaret nedan timkostnaden är 965kr och priset ligger lite högre än innan, 10615kr.
11 timmar för att titta på en ansökan jag skrivit åt dom, kolla tomtgränser, se så inget kommer ivägen osv.
Detta är inget annat än ocker och utsugeri av invånarnas pengar, i en av sveriges redan högsta kommunalskatter.
Svartbygge ligger nära till hands nu...Tänker oavsett aldrig i livet betala dom pengarna för ett växthus.

-------------------------------
Hej!

Vi tar betalt enligt Örebro kommuns taxa för bygglov och strandskyddsdispens m.m. som jag bifogar i detta mail. Taxan är antagen av kommunfullmäktige och är uppbyggd på det sättet att vi tar betalt för den tid vi lägger ner i ärendet då vår verksamhet inte är skattefinansierad. Vi tar även betalt för avslagsbeslut och för den tid vi lagt ner i ett ärende om man drar tillbaka sin ansökan under handläggningens gång.

Bygglov för komplementbyggnader som är planenliga och inte kräver ett tekniskt samråd kostar enligt Örebro kommuns taxa antagen av kommunfullmäktige 10 615 kr, detta kan du se på sidan 5, tabell 1.10 i taxan. Om komplementbyggnaden skulle avvika från detaljplan så blir det istället en kostnad på 12 545 kr se sida 5, tabell 1.11.
På sida 13 i taxan hittar du en redovisning av antalet timmar som vi lägger ned i ett sådant ärende, tabell 1.10 respektive tabell 1.11 beroende om det är planenligt eller inte.

Om åtgärden kan ses som ett attefallshus enligt den information som du fått nedan så kostar det 4 825 kr vilket du hittar på sidan 10 i taxan, tabell 8.22, och redovisningen av antalet timmar för ett sådant ärende hittar du på sida 24, tabell 8.22.

Vår handläggningskostnad per timme är 965 kr just nu vilket du hittar på sida 3 i taxan.

-------------------------------
 
Bygglovet kostar alltså lika mycket eller mer än själva växthuset.

Burrrr!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Olika kommuner har olika skattefinansiering av verksamheten. Är bygglovverksamheten inte skattefinansierad så måste de ta ut kostnader som täcker allt från registrering, diarieföring och kommunikation till granskning, platsbesök och beslut.

Därför är det stor skillnad mellan kommuner där man har ordentliga administrativa resurser och en viss skattefinansiering av verksamheten (som i Stockholm) och kommuner där handläggarna får sköta mer av administrationen och ingen del av verksamheten skattefinansieras. Observera att pengarna även ska räcka till rådgivning, remisser, överklagan, mailkonversation (som ovan) och tillsyn.

Kommuninnevånarna ska behandlas lika, och taxan går utefter vissa intervall. Då spelar det ingen roll om det är ett växthus på 10 kvm som man hittat nästan gratis på Byggmax eller en arkitektritad prisvinnande gäststuga om 25 kvm... bägge har samma process.
 
Men då är det uppenbart fel nånstans om man får betala lika mycket pengar för en enkelt oansenligt växthus som för ett arkitektritad gäststuga.
Tycker du själv det är rimligt med en arbetstid på 11 timmar för detta?
Finns ingen kommun av de jag sett som ens är i närheten av den summan.
Egentligen ingen idé att klaga heller för kommer inte att hjälpa. Tycker bara det är sjukt och ett helt uppenbart pengasugeri...
 
f91jsw skrev:
Nybyggnadskarta, utstakning och inmätning behövs sannolikt inte för ett växthus på 10 kvm.
Då friggebod redan är byggs så räknas detta som komplementbyggnad garage/växthus spelar ingen roll då den bygglovsfria m2 är uppfylld då blir det bygglov med allt vad som det innebär alt. Attefallahusregeln med en anmälan men troligen även då nybyggnadskarta (som inte behöve vara lika detaljerad eller kanske till o led gratis) inmätning, troligen men kanske slipper då den år så liten
 
O
Men det är lika mycket jobb att handlägga ett växt hus som ett förråd. Skillnaden ligger i hur mycket jobb det är att montera det. Och det hjälper inte kommunen med.... Även om det borde ingå med tanke på taxan:D
 
För att få er att fundera i lite vidare cirklar så undrar jag ibland över att vi klagar på ett samhälle som vi själva har varit med om att skapa. Vi har ju vart fjärde år gått och röstat i kommunval och riksdagsval för att få ett samhälle där vi trivs och känner delaktighet vilket innebär att invandringen, sjukvården, skolorna och allt annat bör ju vara ungefär som vi vill, annars skulle vi väl ha valt på ett annat sätt.
Vem som helst som vill vara med om utvecklingen i vårt land är fri att engagera sig politiskt och börja agitera för ett förbättrat och drägligt liv, helst för så många som möjligt och bäst om det gynnar alla.
Gå med i Sossarna, Moderaterna eller Vänstern, kliv upp i talarstolen och gör er stämma hörd, manipulera er till Kommunalrådsposten och gör allt som det klagas över till ett gratisnöje.
Eftersom jag inte förväntar mig att någon här dristar sig till att göra så kan jag bara föreslå att TS bygger det där djäkla växthuset på lämplig plats, sluta bråka med BN och avvakta om det kommer någon signal från dem om att du gjort något olagligt. Det värsta som kan hända är att du får plocka ned det och om du då struntar i det blir det ett vitesföreläggande.
Förövrigt så vet ju vi alla att de som styrt vårt land har begått många misstag, bland annat med den ofattbara höjningen av diverse byggavgifter med mera men inte ser vi fler på torgen som visar sin ilska för det.
 
  • Gilla
hp73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.