J jerhed skrev:
Möd har själva sagt att man är beredda att ta upp en förnyad ansökan.
Fast hur skulle de kunna göra det? Själva grunden för avvisandet är ju att det inte går att komplettera ansökan så sent i processen. Så en förnyad ansökan skulle få börja om från början. Och givet hur vansinnigt långsamt inte minst MÖD förfarit i processen innebär det väl minst tre års ny handläggningstid tills en ny dom fått laga kraft.

HD eller regeringen måste lösa det här. Och om det blir regeringen måste denna sen rätta upp lagstiftningen så att det går att ansöka om gruvdrift på ett förutsägbart vis (det måste den nog ändå; men det lär väl bli nästa regering i bästa fall).
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det tycker jag. Det är ju ett diskussionsforum, då kan man väl anstränga sig för att bidra med något och inte bara länka ut från sajten okommenterat.

Vad gäller att svamla så utgår jag från att en inte obetydlig del sv forumet tycker att både jag och du brukar göra det, så att folk tycker fel eller ur vårt perspektiv synes illa pålästa är nog bara att finna sig i om man ska hålla blodtrycket under kontroll.
Jo visst.
Men jag anser då att väljer man att lyssna på klippet eller läsa domen, överklagan, utlåtandet från de inblandade juristerna så blir bilden klar... väljer man att dessutom läsa fd domar som skadat skogsbruket eller den enskilde skogsägaren sedan tidigare så känner man igen sig... Men att diskutera om att importera cement blir bara fel..
Varför skulle man isåfall inte ha börjat med detta redan?

Jo som förklarat åtskilliga gånger..
kvalitet, kvantitet...
miljömål, skatteintäkter mm..
väger man samman allt så ser man att det inte går...
 
Unikt namn
MultiMan MultiMan skrev:
Henrik Jönsson är så långt från en "stolle" man kan komma. Uppenbart har du aldrig tittat på hans material. Lägg ner det tramsiga påhoppandet och nedvärderandet! Det är allt annat än god forumsed.

Gillar du inte reklam är det bara att betala. Väldigt billigt med 119kr för hela Youtube reklamfritt samt Youtube Music. Precis som med Byggahus. 39kr/månad reklamfritt.
Nej jag spenderar inte mitt liv vid youtube i tillräckligt stor utsträckning för att känna igen de miljoner olika kontona som lägger upp material.

Bortsett från att du ogillar att Jönsson blev kallad stolle, är det bra eller dåligt med one-liners med youtube länkar?
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
A
J jerhed skrev:
Du är ute och cyklar!
En avvisning av ansökan är ingen dom. Man har inte kunnat genomföra en prövning och därmed avisat ansökan, man har därmed även underkänt Md domslut som man anser inte är tillräckligt underbyggd. Möd har själva sagt att man är beredda att ta upp en förnyad ansökan.
konstigt...
En domstol avkunnar en dom oavsett om det är att riva upp tidigare dom och begära in mer underlag, att detta nu måste börja om från början eller tas vidare till HD blir bara ett elände... bättre att regeringen... isåfall får rädda sitt ansikte och smälla MÖD på fingrarna...
 
Skumpe
K Karin Malmsten skrev:
Sverige gör sig åter beroende av import och otrygga försörjningskedjor om regeringen inte kliver in här. Visst värnar vi alla om miljön, men nu när Sverige befinner sig i ett mycket speciellt läge, vi har hög arbetslöshet, pandemi och bostadsbrist kanske extraordinära åtgärder ändå krävs
Kan du i detalj beskriva hur regeringen kan "kliva in här"? Har du satt dig in i saken ordentligt?
 
Maskintok skrev:
Här är bruks största arbetsgivaren..
trots att personalen kommer från andra orter..

så cementa i Slite är största arbetsgivaren, men att personalen kommer från annan ort är helt ointressant...
vad jag menar är att argumentet att staden dör direkt om bruket läggs ner är fel och hjälper inte att lägga fram falsk fakta motståndet blir ju bara större om man hittar på anledningar att få bryta mer samma med att man säger att dom måste lägga ner direkt det stämmer inte det finns många år av brytningen kvar plus flera år att återställa marken
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det hör till god forumsed att åtminstone kort sammanfatta vilka poänger eller argument du anser att din länk styrker.
Livet är för kort för att se 20minuter reklamblandat svammel av någon random youtube stolle...
Offra knappt två minuter av din värdefulla tid till att kika på klippets inledning. Om du vill vidga dina vyer, se hela.
 
  • Gilla
krill7 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast hur skulle de kunna göra det? Själva grunden för avvisandet är ju att det inte går att komplettera ansökan så sent i processen. Så en förnyad ansökan skulle få börja om från början. Och givet hur vansinnigt långsamt inte minst MÖD förfarit i processen innebär det väl minst tre års ny handläggningstid tills en ny dom fått laga kraft.

HD eller regeringen måste lösa det här. Och om det blir regeringen måste denna sen rätta upp lagstiftningen så att det går att ansöka om gruvdrift på ett förutsägbart vis (det måste den nog ändå; men det lär väl bli nästa regering i bästa fall).
Ja det måste såklart till en föregående process i Md, därefter kommer deras dom såklart att överklagas och då hamnar det i Möd igen. Eftersom att de redan har gått igenom detta och beviljat med lägre bevisgrad så bör den processen vara kort.
 
I det korta perspektivet är det viktiga väl att man på något sätt löser tillgång på cement. Om det sker med dispens eller att omfördela från övriga siter känns som cementas problem att brinna för. På lång sikt är väl Gotlands vattenförsörjning viktigare än 230 jobb. På lång sikt är jag övertygad man löser ev tekniska problem i Slite eller hittar alternativa platser. Att bottna det tekniska och juridiska i detta borde bara vara bra för framtida case, ingen vinner ju på att långbänka sådant här. Jag tror fortfarande man gör en höna av en fjäder, ett kortsiktigt undantag, kanske förlängt tillstånd i ett år till utredningen är bra nog, eller att cementa tar material från sina andra anläggningar så kommer aldrig skräckenariot som byggbolagen målar upp att inträffa. Byggfacket har alltid gråtit ut i aftonblaskan.
 
  • Gilla
magnu och 3 till
  • Laddar…
A
M maria01 skrev:
vad jag menar är att argumentet att staden dör direkt om bruket läggs ner är fel och hjälper inte att lägga fram falsk fakta motståndet blir ju bara större om man hittar på anledningar att få bryta mer samma med att man säger att dom måste lägga ner direkt det stämmer inte det finns många år av brytningen kvar plus flera år att återställa marken
att återställa marken har inget med fabriken att göra utan bara själva bolaget...

naturligtvis så dör en hel del av orten ut.. om bolaget lägger ner.

anledningen till att man säger att man blir tvungen att lägga ner är för att kostnader för bolaget blir ohållbara när ingen verksamhet bedrivs..

inte heller kan man bedriva verksamheten utan tillstånd, vilket gäller vem som helst kommer dit och försöker bryta...
Men det verkar man inte inse...

Ta detta med regeringen och länsstyrelsen som beslutade om att ha ett natura 2000 område befäst i regionen som då påverkar verksamheten negativt, så om någon borde betala för sig så är det den svenska staten...
verksamheten med cement var där först....

Vad det gäller övriga EU så borde de städa av hemma först... Eus övriga medlemsländer är väldigt dåliga på just detta med miljöhänsyn...
 
J JohanLun skrev:
I det korta perspektivet är det viktiga väl att man på något sätt löser tillgång på cement. Om det sker med dispens eller att omfördela från övriga siter känns som cementas problem att brinna för. På lång sikt är väl Gotlands vattenförsörjning viktigare än 230 jobb. På lång sikt är jag övertygad man löser ev tekniska problem i Slite eller hittar alternativa platser. Att bottna det tekniska och juridiska i detta borde bara vara bra för framtida case, ingen vinner ju på att långbänka sådant här. Jag tror fortfarande man gör en höna av en fjäder, ett kortsiktigt undantag, kanske förlängt tillstånd i ett år till utredningen är bra nog, eller att cementa tar material från sina andra anläggningar så kommer aldrig skräckenariot som byggbolagen målar upp att inträffa. Byggfacket har alltid gråtit ut i aftonblaskan.
Import är inte möjlig, ”bara sådär”. Betongen och cementen skall undergå certifiering för att uppfylla krav i bland annat betongtillverkningsstandarden SS-EN 206. Cement är inte bara en produkt utan många typer och cementhållfastheter. Varje betongstation (det är många) måste undergå nya certifieringar för varje betonghållfasthetsklass de levererar. Detta är långsamma processer som man inte kan lösa på regeringsnivå. För att får det vi har idag så är det tyvärr endast de befintliga anläggningarna som kan användas. Du får inte inte använda andra cement, om de inte uppfyller rätt cementklass med de krav som ställs för den betonghållfasthetsklass och exponeringsklass där den skall användas.
 
Redigerat:
A
J JohanLun skrev:
I det korta perspektivet är det viktiga väl att man på något sätt löser tillgång på cement. Om det sker med dispens eller att omfördela från övriga siter känns som cementas problem att brinna för. På lång sikt är väl Gotlands vattenförsörjning viktigare än 230 jobb. På lång sikt är jag övertygad man löser ev tekniska problem i Slite eller hittar alternativa platser. Att bottna det tekniska och juridiska i detta borde bara vara bra för framtida case, ingen vinner ju på att långbänka sådant här. Jag tror fortfarande man gör en höna av en fjäder, ett kortsiktigt undantag, kanske förlängt tillstånd i ett år till utredningen är bra nog, eller att cementa tar material från sina andra anläggningar så kommer aldrig skräckenariot som byggbolagen målar upp att inträffa. Byggfacket har alltid gråtit ut i aftonblaskan.
Nä det är på regeringens ansvar.
Inte bolagets.
bolagets ansvar sträcker sig inte till att skapa kaos och sedan reda upp den.
utan det är svenska staten med sin miljöiver som skapat detta och borde därför ta sitt ansvar och dra tillbaka planerna på att låsa fast om natura 2000 området... lägg detta på is ca 5 år till eller agera med bolaget ifråga...
 
A
Skumpe Skumpe skrev:
Kan du i detalj beskriva hur regeringen kan "kliva in här"? Har du satt dig in i saken ordentligt?
regeringen kan lägga ner planerna på att fastslå ett natura 2000 område i närheten av kalkbrytningen.. Eller lägga planerna på is och välja ett av sina andra skyddade områden i Sverige... Det är det som är det fina med just natura 2000... Man kan flytta denna skyddszon till andra områden som man vill... fram tills EU ansåg att man måste ha låsta områden också...
 
  • Gilla
jerhed
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
I det korta perspektivet är det viktiga väl att man på något sätt löser tillgång på cement. Om det sker med dispens eller att omfördela från övriga siter känns som cementas problem att brinna för. På lång sikt är väl Gotlands vattenförsörjning viktigare än 230 jobb. På lång sikt är jag övertygad man löser ev tekniska problem i Slite eller hittar alternativa platser. Att bottna det tekniska och juridiska i detta borde bara vara bra för framtida case, ingen vinner ju på att långbänka sådant här. Jag tror fortfarande man gör en höna av en fjäder, ett kortsiktigt undantag, kanske förlängt tillstånd i ett år till utredningen är bra nog, eller att cementa tar material från sina andra anläggningar så kommer aldrig skräckenariot som byggbolagen målar upp att inträffa. Byggfacket har alltid gråtit ut i aftonblaskan.
Ja, som sagt vart skall du hitta 2.5miljoner ton övertalig cement? Du får gärna peka på vart i Europa vi har den tillgången som bara ligger och väntar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.