Hej funderar på att montera på en ledramp på min nya xc70 2016 någon som gjort det här och? Montera själva hållaren och rampen verkar inte vara konstigt men hur funkar det med elen?

Vill att den går påbhelljuset behöver man kapa några kablar eller är det snabbkopplingar till allt?
 
Jag monterade två Hella 3003 extraljus själv på min V70 -07. Köpte en färdig kabelsats från Volvo. Då fick man även med en knapp att sätta inne i bilen för att kunna koppla ifrån strömmen till extraljusen som denna Bilens instrumentpanel med knappar, inklusive den nyinstallerade knappen för att koppla ifrån strömmen till extraljusen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kablarna från bilen till extraljusen låg under luftburken så det var bara att plocka bort den och koppla ihop kontakterna. Smidigt.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Har kollat lite på vparts och deras installations video men den beskrev just den delen dåligt med kopplingen av signal kabeln på befintlig helljuskabel, men fattade det som man använde någon klammer "tjuvkoppling" för att få på ledramp signalen på helhjussignalen

Någon som har erfarenhet av vparts led ramper? Håller de vad som lovas?

Har kollat lite på denna ramp men den verkar ha en enormt grym prestanda jämfört med konkurenterna.

http://dsmdesign.se/content/product...ED-Ramp-OSRAM-PREMIUM-PLUS-21-5-55cm-200W.php
 
Har du Facebook? Gå med i ljusfascisterna så kommer du få mer info än du behöver :)
Där har dom testat i princip varje ramp som finns, gjort installationer på nästan alla bilmodeller och kan hjälpa dig så du slipper fastna på vägen eller gå i nån fälla.
 
20.000 lumen är hittepå. Kanske 1m från rampen.

Lumen är ett mått på ljusiflöde I alla riktningar.

Fråga istället hur manga lux eller candela rampen avger 300m från bilen typ.
 
Andreas Ludde Lundell skrev:
Har kollat lite på vparts och deras installations video men den beskrev just den delen dåligt med kopplingen av signal kabeln på befintlig helljuskabel, men fattade det som man använde någon klammer "tjuvkoppling" för att få på ledramp signalen på helhjussignalen

Någon som har erfarenhet av vparts led ramper? Håller de vad som lovas?

Har kollat lite på denna ramp men den verkar ha en enormt grym prestanda jämfört med konkurenterna.

[länk]

Skall du ha ramp, så behöver du köpa kvalitet.
Köp Vision X eller Rigid Industries, ge fan i allt annat.

Prestandabelysning.se och Bilupplysningen.se är två väldigt bra leverantörer.

Jag har en Rigid Industries E2-20" ramp på min bil, och efter att ha kört med en kvalitetsramp så kommer man aldrig i helvete titta efter något annat.
 
Noseone skrev:
20.000 lumen är hittepå. Kanske 1m från rampen.

Lumen är ett mått på ljusiflöde I alla riktningar.

Fråga istället hur manga lux eller candela rampen avger 300m från bilen typ.
Lumen har inget med avstånd att göra,
det har inte candela heller.
att mäta Lux "mottagit ljus" på tex 300 m är däremot helt rätt:)
 
En seriös aktör på marknaden anger sina ljusbilder såhär:

Driving/Hyperspot Kombination
Lux @ 10m: 4220
Avstånd med en lux: 650 meter
Avstånd med 0.25 lux: 1299 meter
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
MrReijer skrev:
En seriös aktör på marknaden anger sina ljusbilder såhär:

Driving/Hyperspot Kombination
Lux @ 10m: 4220
Avstånd med en lux: 650 meter
Avstånd med 0.25 lux: 1299 meter
Ren matematik.
65ggr längre bort är ljusstyrkan 65*65=4225ggr svagare.
Ytterligare 2ggr längre bort är ljusstyrkan 2*2=4ggr svagare.

Lägger mest in detta i debatten då det bråkades i en annan tråd om det "mystiska" fenomenet att led-ljus lyser kortare än annat ljus.
Och avvikelsen 4220 vs 4225 har även den en logisk förklaring för den som orkar rota i det.
 
Självfallet?
 
MrReijer skrev:
Självfallet?
Inte för alla, då hade inte debatten funnits. Och den lampförsäljaren hade inte behövt skriva samma sak 3 gånger. Han hade kunnat beskrivit ljuset på 3 olika sätt istället.
 
Sen är väl huvudfrågan inte alltid hur många lux som levereras utan hur trafiksäkerheten påverkas..

Jag vet, det blir mycket jobbigare så.
 
pelpet skrev:
Sen är väl huvudfrågan inte alltid hur många lux som levereras utan hur trafiksäkerheten påverkas..

Jag vet, det blir mycket jobbigare så.
Trafiksäkerheten?
En helvetes massa ljus när man är ensam på vägen kan ju omöjligen påverka trafiksäkerheten negativt?
Det som påverkar är att massa folk kör runt med fullständigt värdelös belysning på bilarna.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.