Tack! Den är i klenaste laget, du är inte orolig för det?
 
H henkepenk skrev:
Tack! Den är i klenaste laget, du är inte orolig för det?
Ärligt talat har jag inte funderat på det.Jag kommer troligtvis att koppla ihop delarna under veckan så om du vill vänta att beställa så får du ett besked. Annars har dom även kraftigare brytare till bra priser.
 
Hej igen!
Brytaren skall klara 6A = 1380W
Fräsen är på 1080W
Jag tror det kommer att fungera annars blir det att skaffa en något större brytare.
 
Jag beställer idag en 50-7532, vill ändå gärna ha en svamp. Jag återkommer med recension.
 
Då det lär vara en induktiv last så är 6 A inte lika med 1380 W, det står 4 inom parentes, det är troligare närmare sanningen.
Förmodligen händer inget värre än att brytaren går sönder om den blir överlastad.
 
Hej!
Jag har nu testat och kopplat ihop brytaren med fräsen. Efter ca. 50 stycken start/stopp fungerar den fortfarande utan anmärkning.
Jag tror att det kommer att hålla framöver.
Dag
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Idag blev stativet för det extra fräsbordet klart.
Även anhållet fick sitt T-spår på plats. Stativet kommer att bli fast monterat och passar bordshålet i sågen. Nu återstår väl en dags jobb med att ytbehandla alla ytor, montera fräsen och koppla elen. Målet är att bli klar till helgen.
Nyligen färdigställt trästativ för fräsbord med T-spår och anhåll i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
Extra fräsbord klart!

Så blev projektet klart till slut. Målet att tillverka en fräsinsats till "Gåbortsågen" GTX 10 hade varit aktuellt redan för några år sedan men då valde jag att göra en större kraftfullare fräs med flera möjligheter efter jag hittat otroligt fina delar till bygget hos https://italianwoodworkingtools.jimdo.com/ .

Anpassad fräsinsats monterad i verktygsbord med synlig låsknapp och rektangulärt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Närbild på en anpassad fräsinsats i ett arbetsbänksbord med fokuserade spännanordningar och frästillsatsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag provmonterade hela fräsen visade det sig att knappen för låsning av fräsaxeln vid verktygsbyten var i stort sätt omöjlig att nå och trycka in då den hamnade i den tjocka frässkivan.
Så det blev till att tänka ett varv till. Att använda det lilla rektangulära hålet i fräsplattan samt ett egentillverkat litet verktyg löste problemet. Nu görs hela bytet av stål från ovansidan!

Verktygsbyte på ett fräsbord med synlig fräskniv, T-spår och ett rektangulärt tillverkat verktyg för låsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett handtillverkat fräsanhåll med trähandtag monterat på en aluminiumplåt, använd i ett anpassat fräsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till fastspänningen av anhållet tog jag två vagnsbultar som slipades lite lätt på skallens 2 sidor för att passa perfekt i T-spåren. Det blev väldigt bra anläggning till spåret och anhållet sitter som berg.

En vagnsbult med tillhörande justeringsvred och bricka på ett träbord med en del av en fräsinsats synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånanslutningen förstärktes med två små ekbitar då den sticker ut och är gjord av plast.

Svart plastanordning märkt "FESTOOL" fäst på träyta med skruvar, en del av hemmagjord fräsinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten plastlåda för alla tillbehör fästes med kardborre mellan två av benen.

Egenbyggt träfräsbord med metalltopp, integrerat spånutsug och tillbehörslåda i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På varje fräsben sitter en liten klack 46mm ner som fungerar som låsning av insatsen då den används i sågen.

Närbild av en hemmagjord träfräsinsats, med fokus på trädetaljer och fastspänningsmekanism med skruvar och spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha provfräst några gånger upptäckt jag att det samlades lite spån under fräsen trots utsuget. Hittade då lite gammal borsttätning som snabbt monterades och det blev klart mycket bättre.

Närbild av ett extra fräsbord med monterad fräs och omgivande borsttätning för spåninsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsinsatsen passar perfekt i sågen hål och tack vare det egna fräsanhållet kan insatsen vändas och köras från bägge hållen.

Anpassad fräsinsats monterad på en bordssåg med specialtillverkat anhåll och spånanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjord fräsinsats i trä monterad på en bordsåg med spånutsug och tillbehörsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anpassad träfräsinsats monterad i Bosch-bordssåg med frästillsatser och spånlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett fräsbord med fräsinsats, anhåll, spånanslutning och tillbehörslåda, beläget i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjord fräsinsats av trä och metall monterad på ett fräsbord med vagnsbultar och spånanslutning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostnaden för bygget har jag försökt göra så billigt som möjligt och genom att använt gamla saker som låg i gömmorna hamnade slutpriset under 1000:-.
Att bygga egna måttanpassade maskiner är en väldigt stimulerande utmaning. Kanske inte alltid så mycket billigare men slutresultatet blir ju alltid precis så som man vill ha det och resan från idé till målgång är mer än halva nöjet.
 
  • Custom-built router table insert for "Gåbortsågen" with a wooden fence and modified clamp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
henkepenk och 9 till
  • Laddar…
Uppdatering "Extra Fräsbord" (version.1.2)

När jag nyligen byggde mitt Moxon bord testade jag 20mm VP-rör för att fästa i 20mm hålen på bordet och det fungerade över förväntan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-moxon.333812/

I dag när jag använde mitt extra fräsbord uppe på MFT-bordet insåg jag att det behövs nog några fästpunkter på den hala ytan.
Jag bestämde mig för att tre fästpunkter borde räcka. Att fästa bordet i MFT-bordet skulle gå enkelt och utan att behöva skruva fast det var målet.
Så här blev resultatet. Främre benpar fick två VP-rör som enkelt förs ner i hålraden på bordet. Där bak gjorde jag bara en fästpunkt. Det räckte. Nu står fräsen stabilt stilla på bordsytan och och är väldigt lätt att montera eller ta bort.
Dom enkla lösningarna är alltid bäst!

En hemmagjord träbänk med en grå arbetsyta och två VP-rör som fästpunkter för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träblock med två VP-rör i olika längd, använda som fästpunkter i ett träbearbetningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träklots med svart gummifot på ett arbetsbord med flera hål för fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.