O
Kanske, men i inlägget tidigare beskrev hen hur det endast kom lite vatten ur ledningen när han tappade ur.
Är kärlet trasigt så kommer det mycket vatten
 
S snowjim skrev:
Hur byter man denna ventil egentligen? Den ser ju ut att vara svetsad/limmad eller möjligen skrivad på?
Man byter ventilinsatsen.

 
useless useless skrev:
Man byter ventilinsatsen.

[media]
Bra video! Så då funkar det lite som cykel ventil men i cykel ventil sitter den bara inpressad. Däckvärkstaden sa att man såklart har ventiler så det var bara till att komma dit o köpa. Antar då att man bara plockar ur metall delen och byter den som sitter i kärlet. Behöver dock ett special verktyg för ingreppet.

Får ta o sikta på detta om det nu verkligen saknas luft i kärlet igen.
 
O
,,,,,,,, inte felet
 
Nej, det känns långsökt att det är fel på ventilen. Ganska enkelt att kolla dock. Fyll på luft och lägg lite spott eller såpvatten på ventilen så ser du om det bubblar.
 
Låt mig förtydliga,

I Julimånad märkte jag att 2 säkerhetsventiler läckte mindre mängd vatten, dels expansionskärlet och dels trycket från pannan. Inget konstigt egentligen med tanke på att jag alltid glömmer att motionera dessa. Jag valde att avvakta bytet eftersom det var minimalt läckage.

I början av december tömde jag ut vattnet (som var rejält brunt), det fanns ett minimalt tryck i blåsan, jag pumpade upp det till 0.6 bar och fyllde på med vatten upp till 1.5 bar. Grejen här var att när jag pumpade in luften var säkerhetsventilen stängd när den ska vara öppen.

När proceduren är genomfört så noterar jag att trycket ökar steg vid långsamt av sig själv. Efter ett tag slutar det stegra och ligger konstant på 1.5 bar under 3 dagar fram tills jag bestämmer mig för att byta båda säkerhetsventilerna.

Strömmen slås ifrån, vattnet släpps ut till 0 bar, de 2 ventilerna byts. Luften kontrolleras och den är helt tom!? Fyller upp med luft till 0,6 bar, släpper ut vatten från kärlet under tiden så att mätaren visar 0 bar.

Efter detta har det strulat fram och tillbaka, trycket i systemet har stegrat så jag fått tömma ut vatten, så pass att vattnet tog slut.

När man fyller på eller tömmer vatten går det väldigt kvickt.

Jag har kontrollerat lufttrycket på blåsan igen och just nu är den 1.6 bar, d.v.s. samma som mätaren på tanken visar. Det finns alltså tillräckligt med luft för att ta emot trycket från vattnet.

Min tanke nu har varit att skaffa en ventil, tömma ut vattnet och kontroll mäta blåsan igen. Ligger den på 0,6 så är det inte kärlet som strular, men är trycket 0 så byter man ventil eller kärl och sen hoppas man på att problemet är löst.

Säkerhetsventilerna läcker inte själv längre. Eller ja, den som sitter på expansionskärlet läcker ju tidvis eftersom trycket går över 1.5 bar.
 
useless useless skrev:
Nej, det känns långsökt att det är fel på ventilen. Ganska enkelt att kolla dock. Fyll på luft och lägg lite spott eller såpvatten på ventilen så ser du om det bubblar.
Ja jag kan prova detta! Såg att någon annan också föreslog det.
 
Var nere o tog en ny titt, tempen i pannan är då nere på 52 grader och pannan håller på att starta. Trycket är ca 1.2 bar i kärlet men bara under den korta tig jag stod där så höjde den sig till kanske ca 1.5 bar och 54 grader.

Temperaturen utomhus just nu är -1,3 grader.

Det kan vara så att rördragaren bestämde att 80 grader var lagom att ha pannan på eftersom då gick den inte för långt ner innan den tändes på nytt? 50 grader känns ju lite risky?

Jag tog lite tvål och vatten på ventilen för kärlet och det bubblar inte där. Om den läcker så läcker den långsammare än vad jag kan se där.

Jag funderade på att tömma ut vatten ner till en bar men jag känner mig lite osäker på det eftersom förra gången tog vattnet slut direkt och jag hamnade på 0 bar. Vill gärna inte tömma och fylla på vatten allt för mycket.
 
Här är en bild med tvål och vatten i hålet, ser kanske lite dåligt på bilden me det finns inget läckage där :

lrmPFqs.jpg
 
O Ovation skrev:
Släpp ut allt vatten via säkerhetsventilen.
När det slutar komma så spärrar du den i öppet läge.
Mät trycket och släpp ut luft tills du når 0,6Bar. ( Säkerhetsventilen måste vara öppen medans du släpper ut luften.)
Jim, gör som ovation föreslår, annars gissar du bara och kommer inte framåt. I all välmening
 
O
S snowjim skrev:
Låt mig förtydliga,

I Julimånad märkte jag att 2 säkerhetsventiler läckte mindre mängd vatten, dels expansionskärlet och dels trycket från pannan. Inget konstigt egentligen med tanke på att jag alltid glömmer att motionera dessa. Jag valde att avvakta bytet eftersom det var minimalt läckage.

I början av december tömde jag ut vattnet (som var rejält brunt), det fanns ett minimalt tryck i blåsan, jag pumpade upp det till 0.6 bar och fyllde på med vatten upp till 1.5 bar. Grejen här var att när jag pumpade in luften var säkerhetsventilen stängd när den ska vara öppen.

När proceduren är genomfört så noterar jag att trycket ökar steg vid långsamt av sig själv. Efter ett tag slutar det stegra och ligger konstant på 1.5 bar under 3 dagar fram tills jag bestämmer mig för att byta båda säkerhetsventilerna.

Strömmen slås ifrån, vattnet släpps ut till 0 bar, de 2 ventilerna byts. Luften kontrolleras och den är helt tom!? Fyller upp med luft till 0,6 bar, släpper ut vatten från kärlet under tiden så att mätaren visar 0 bar.

Efter detta har det strulat fram och tillbaka, trycket i systemet har stegrat så jag fått tömma ut vatten, så pass att vattnet tog slut.

När man fyller på eller tömmer vatten går det väldigt kvickt.

Jag har kontrollerat lufttrycket på blåsan igen och just nu är den 1.6 bar, d.v.s. samma som mätaren på tanken visar. Det finns alltså tillräckligt med luft för att ta emot trycket från vattnet.

Min tanke nu har varit att skaffa en ventil, tömma ut vattnet och kontroll mäta blåsan igen. Ligger den på 0,6 så är det inte kärlet som strular, men är trycket 0 så byter man ventil eller kärl och sen hoppas man på att problemet är löst.

Säkerhetsventilerna läcker inte själv längre. Eller ja, den som sitter på expansionskärlet läcker ju tidvis eftersom trycket går över 1.5 bar.


OK. jag tolkade det som att du fyllt till 1.6b luft.= läckage direkt utan värmeexpansion.

0,6bar luft jättebra och ok till 4 meter.

1,5bar vattentryck vid påfyllning före avluftning kallt system kommer att vara väldigt mycket för mycket. Det kommer läcka konstant tills dess att ditt system avgett all luft i det kalla vattnet som fylls på. Vilket blir i flera omgångar.

Du bör göra följande när du kollar.

Släpp ut allt vatten tills det slutar komma i säkerhetsventilen.

Förtryck 4meter 0,6bar luft i kärlet (öppen säkventil vid pumpning)
Systemtryck kallt system avluftat färdigt 0,9b (alla radiatorer luftade)
Säkerhetsventil med rätt dimensionerat expansionskärl 1,5bar. ( Men väldigt liten marginal för felberäkning)

Du borde ha en 2-2,5bars säkventil om det finns misstanke om feldimensionering.

Du kan kolla om luft finns i kärlet trots systemtryck, det enda du ej kan se är vilket tryck det är pumpat till.
 
O
Sen kan du endast kolla manometern vid samma temperatur i systemet.
Tilloppsledning, returledning skall vara likvärdiga om du jämför med manometern på pannan.
 
O Ovation skrev:
OK. jag tolkade det som att du fyllt till 1.6b luft.= läckage direkt utan värmeexpansion.

0,6bar luft jättebra och ok till 4 meter.

1,5bar vattentryck vid påfyllning före avluftning kallt system kommer att vara väldigt mycket för mycket. Det kommer läcka konstant tills dess att ditt system avgett all luft i det kalla vattnet som fylls på. Vilket blir i flera omgångar.

Du bör göra följande när du kollar.

Släpp ut allt vatten tills det slutar komma i säkerhetsventilen.

Förtryck 4meter 0,6bar luft i kärlet (öppen säkventil vid pumpning)
Systemtryck kallt system avluftat färdigt 0,9b (alla radiatorer luftade)
Säkerhetsventil med rätt dimensionerat expansionskärl 1,5bar. ( Men väldigt liten marginal för felberäkning)

Du borde ha en 2-2,5bars säkventil om det finns misstanke om feldimensionering.

Du kan kolla om luft finns i kärlet trots systemtryck, det enda du ej kan se är vilket tryck det är pumpat till.
Måste jag vänta tills pannan är kall? Eller kan jag släppa ut vattnet när pannan står på 50-75 grader?

När jag släpper ut vatten så tar det slut väldigt snabbt, hur kan det vara att inte hela systemet töms? D.v.s även elementen? Samma är ju när jag fyller på så fylls den på väldigt snabbt vilket tyder på att bara en liten del av systemet påverkas när jag släpper ut och fyller på? Jag hör inte häller något kluckande i elementen som annars är standard vid behov av luftning? Elementen värmer på bra vilket också tyder på att vattnet aldrig riktigt töms ur?

När rördragaren satte in nya kärlet för 4 år sen så fyllde han upp till 1.5 bar direkt och jag märkte aldrig av några konstigheter efter det. Men visst, den kan ju ha släppt ut vatten utan att jag märkt av det. Eller så hade pannan max temp just då.
 
HAHAHA, ja ibland går det lite väl snabbt!

Har nu tömt ut vattnet ovh mätat lufttrycket i kärlet och det var på... "1.6 bar" Detta även när kärlets säkerhetsventil stod på 0. Tömde ut ner till 0.6-0.7 bar och fyllde på med vatten upp till 0.9-1 bar. Tempen i pannan var 60 grader så jag misstänker att trycket kommer öka.

Ska gå igenom och lufta elementen ikväll.

Så då vet vi att kärlet inte läcker luft! Nu får vi hoppas att det inte finns något annat som läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.