Det ska sitta en givare på röret ( ca 0,5 meter från pumpen ) som går ut efter pumpen, finns en pil på pumpen som visar pumpriktningen. Den givaren talar om vilken temp som ska vara för att få varmt i huset, hittar du någon. Därav min fråga om svarta ledningar. Bara 1 st ska gå från ställmotorn in i VP. Givaren får inte sitta strax intill shunten, då mäter det fel och blir för kallt.
 
J jonaserik skrev:
Det ska sitta en givare på röret ( ca 0,5 meter från pumpen ) som går ut efter pumpen, finns en pil på pumpen som visar pumpriktningen. Den givaren talar om vilken temp som ska vara för att få varmt i huset, hittar du någon. Därav min fråga om svarta ledningar. Bara 1 st ska gå från ställmotorn in i VP. Givaren får inte sitta strax intill shunten, då mäter det fel och blir för kallt.
Ok, när du menar "pumpen", är det cirkulationspumpen du menar då?
 
Ja den som sitter ovanpå som en röd klump
 
J jonaserik skrev:
Ja den som sitter ovanpå som en röd klump
Ok, då är jag med..
 
I ingemarlundgren skrev:
Ok, då är jag med..
Nu hittade jag givaren. Sitter kanske runt en halv meter från pumpen..om man följer rören..
 
  • Sensor monterad på ett rör i närheten av en pump i ett värme- eller vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dum fråga , och på rätt sida av den då. på framledningen ( varmaste ) Har du ställt upp farten på pumpen med vredet på det svarta locket., Tänker på det med dålig värme, mera fart (flöde ) på vattnet ger mer energi till elementen. kan även gå att ställa uppkurvan som det heter, men om kurvan blir hög och flödet för lågt, Så känner givaren lite för hög temp och stänger tills den är nöjd.

Edit Lite isolering runt givaren och rör är inte fel , ska inte sitta i luften.
 
J jonaserik skrev:
Dum fråga , och på rätt sida av den då. på framledningen ( varmaste ) Har du ställt upp farten på pumpen med vredet på det svarta locket., Tänker på det med dålig värme, mera fart (flöde ) på vattnet ger mer energi till elementen. kan även gå att ställa uppkurvan som det heter, men om kurvan blir hög och flödet för lågt, Så känner givaren lite för hög temp och stänger tills den är nöjd.

Edit Lite isolering runt givaren och rör är inte fel , ska inte sitta i luften.
Ja givaren sitter på framledningen enligt pilriktningen du markerade innan. Jag satte cirkpumpen på läge tre, det högsta igår. Men inget hände i elementen. Golvvärmens cirkpump går också på högsta läget. Ok jag ska sätta isolering runt givaren. Får se vad som händer då..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.