Hej

Har nu bott i mitt "nya" radhus (byggt -58) i en vecka och vad annars...något börjar droppa.

Gammal panna men det är inte den som droppar utan expansionskärlet.

Bifogar bilder, droppet ökar desto mer jag pressar pannan. Kanske en droppe per 15 sekunder. Förra ägaren säger sig inte känna till symptomen.

Vattnet kommer från den bruna metalkranen

Någon som kan tänkas förstå vad det kan bero på?

Med vänlig hälsning
Christian

Tryckmätare på expansionskärl med vattendroppar och bruna metalkranen synlig i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd expansionskärl för värme med droppande vatten från brun metalkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation i källare med röda trycktankar, rörledningar och isolering. Ser ut som en del av värmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är väl säkerhetsventilen ? Den ska droppa om trycket blir för högt. Bör dock ha ett rör anslutet, så att vattnet går till golvbrunn. OBS att änden på röret ska vara synligt, så man ser om det kommer vatten.
 
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
Aha, så då behöver jag skaffa en slang där!

Förstår inte bara varför trycket skulle vara för högt, jag har inte ens värmen på i huset.

Ser mätaren fel ut?
 
Vad visar manometern? Jag kan bara se den sista bilden
 
lordi skrev:
Vad visar manometern? Jag kan bara se den sista bilden



Manometer med röd och vit urtavla visar cirka 1,5 bar, monterad på rör över en röd tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antagligen ligger säkerhetsventilen på 1,5bars öppningstryck, det är inte säkert att manometern visar helt rätt.
Det finns risk att tex varmvattenberedaren i pannan har ett litet hål i sig och då läcker det in varmvatten i pannvattnet. Det kan även vara påfyllningsventilen som inte håller riktigt tätt. Då kommer säkerhetsventilen att automatiskt släppa ut övertrycket som blir i pannan.

Prova att släppa ut trycket så att manometern visar ca 0,8-1,0 bar, vänta några timmar/dygn och se om trycket ökar.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Aha ok så släppa ut vatten direkt från säkerhetsventilen? Typ nån liter?

Ursäkta jag frågar extra, e lite nervös över detta :S
 
Inget att vara nervös över. Tänk bara på att "kranen" är troligen av typen , som öppnar fullt för ett halvt varv och sedan stänger den helt och börjar om likadant på nästa halvvarv (=fjäderbelastad och säger "klick").
 
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
A
Eftersom värmen inte ens är påslagen så tippar jag på att kranen som man fyller på systemet med läcker lite och säkerhetsventilen släpper ut vattnet allteftersom det fylls på.

Men börja med att motionera säkerhetsventilen, bara fortsätt vrida på ratten när det börjar komma vatten så återgår den automatiskt.
Släpp ut vatten så att du har mer marginal (ställ det på 1 bar tex) och håll sen ett öga på trycket, om det ökar hela tiden så har du tillförsel av nytt vatten eller en trasig blåsa i exp-kärlet som inte kan följa med när vattnet expanderar i takt med höjd temperatur.
Det sista är inte aktuellt eftersom värmen inte är påslagen så därför tror jag att påfyllningskranen är otät.

Edit: Oj, såg att Demmpa hade skrivit samma sak som jag. Nåväl, töm ut vatten och håll sen koll på trycket iaf.
Om du har en läckande påfyllningskran så bör den bytas, det är inte bra att få in färskt, syrerikt vatten i radiatorerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Christian Andersson
  • Laddar…
Ska testa imorgon måste skaffa en slang som passar först. Spännande!

Återkommer med resultat
 
Manometer visar 1 bar med röd visare på vit bakgrund, nära en röd expansionstank med droppar av vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ja då va den nere på 1, nu får vi avvaktar och se : )

Oväntat "kul" detta även om man nojar över eventuella stora kostnader
 
Och nu tändes en gul lampa?

Elektrisk panel med termostat, tänd gul indikatorlampa och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Autoterm-200 värmesystemskontrollpanel med en gul varningslampa tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lampan indikerar sannolikt att pannan är igång? Strömbrytaren står på "|", och den röda att den värmer eller att något är fel?

Vad står det på insidan? Under strömbrytaren hänvisas till en beskrivning...
 
niklasn skrev:
Lampan indikerar sannolikt att pannan är igång? Strömbrytaren står på "|", och den röda att den värmer eller att något är fel?

Vad står det på insidan? Under strömbrytaren hänvisas till en beskrivning...
När termostaten går igång så lyser den röda lampan. Den gula lyser "ibland". Oklart av vilken anledning.

Tyvärr ingen anvisning på insidan ; (
 
Jag gissar att den gula lampan indikerar att växlingsventilen är aktiv.

Växlingsventilen styr mellan uppvärmning av huset eller produktion av varmvatten. Elpatronen värmer vatten som antingen pumpas ut till radiatorerna, eller pumpas in i slingan i VV beredaren.
 
  • Gilla
Christian Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.