Nej, jag tänker inte klaga hos elektrikern.Han var mycket trevlig, och gjorde ett bra jobb (så vitt jag kan bedöma). Han gav en ungefärlig kostnad på telefon, men fick revidera den då han såg centralen. Detta stämde sedan bra med fakturan. Jag fick tom 30 dagar netto. :)

Däremot undrar jag hur stort materialpåslag de räknar med, timkostnaden är inte allt för låg. Att sedan deras kontor ligger 500m från mitt hus (och han gjorde allt på ett besök) gör ju milkostnaden lite hög...

Finns det något uppseendeväckande, eller är detta en typisk faktura?

(Han fick alltså skarva inkommande från huvudbrytaren till en box på baksidan av centralen, och därifrån dra vidare den sladd som skulle till nästa central, samt sätta JFB:n på baksidan. Och när jag säger baksidan, så är de på andra sidan väggen som centralen sitter infälld i, vägg till det gamla pumprummet)
 
  • scan0003.jpg
Redigerat:
Tittar du på materialkostnaden så ligger du ex. moms på ganska precis vad det kostar på elbutik.se inkl. moms. Där skulle du dessutom får betala en fraktkostnad och inte veta om prylarna kommer i övermorgon eller om 2 veckor.

Dvs i mitt tycke är det helt OK materialpriser.

Arbetstiden känns helt rimlig, tom ganska effektivt.

Man kan ha synpunkter på ROT fakt. kostnaden, och bilkostnad för den korta resan. Men det är å andra sidan inte speciellt dyrt (vet firmor som begär 500kr för ROT admin).

Lösningen med JFB i ett annat rum än centrlaen (om jag fattar dig rätt) låter lite som en nödlösning, men det finns väl skäl antar jag.
 
Tack!

Centralen sitter infälld i en nisch (trälådan syns från baksidan) och nischen är fylld med grejer. Har en bild liggande här på byggahus någonstans...
 
I det stora hela så ligger priserna som jag skulle lagt dom, han har t o m någon sak billigare än mig. Bilkostnad är ju relativ men bil kostar och jämför med taxi som alltid har ett fast pris som dom utgår ifrån (framkörning) vare sig dom är 1 mil bort eller utanför dörren så är det nog inga konstigheter. I bilkostnad antar jag att det även ligger tid + resa för inköp av grejer. Något jag aldrig förstått är varför vissa firmor tar extra för ROT hantering av det administrativa men det var ju inte dyrt i det här fallet i alla fall.
 
Glufsglufs skrev:
Något jag aldrig förstått är varför vissa firmor tar extra för ROT hantering av det administrativa men det var ju inte dyrt i det här fallet i alla fall.
Varför skulle man inte ta extra för den hanteringen? Det tar tid att hantera ROT-avdraget. Inte mycket tid men ändå så pass att det kostar. Och på ett eller annat sätt är det alltid kunderna som betalar. Eller? :)
 
Jag tycker att det stora skämtet med elektrikers debiteringar är att det tjänas en satans massa pengar på mtrl och inte på den kompetens som innehas. Men det är så det funkar...
 
Varför inte skapa en internettjänst där folk får ladda upp sina fakturor så alla kan jämföra materialpriser, arbetskostnader etc. Någon som har tid att bli rik? :)
 
plaggis skrev:
Jag tycker att det stora skämtet med elektrikers debiteringar är att det tjänas en satans massa pengar på mtrl och inte på den kompetens som innehas. Men det är så det funkar...
Det är tänkbart att den där elektrikern tjänar pengar även på materialet, men om det kostar någorlunda lika mycket som en konsument själv skulle kunna köpa samma material för, så förstår jag inte riktigt problemet. problemet är ju när hantverkare tar 3 - 5 ggr mer än jag själv skulle kunna handla materialet för, tycker jag.
 
RobZombie skrev:
Varför skulle man inte ta extra för den hanteringen? Det tar tid att hantera ROT-avdraget. Inte mycket tid men ändå så pass att det kostar. Och på ett eller annat sätt är det alltid kunderna som betalar. Eller? :)
För det första så kan jag inte påstå att jag lägger ner många minuter extra på att hantera en faktura som ska ROT:as. Adm.tid ligger för min del redan i arbetstimmarna så dom minuterna extra kan jag bjuda på. Att man sen får vänta någon extra dag innan hela summan av jobbet kommit in på kontot kan jag leva med, fixar man inte det som företag så ska man nog kanske inte driva firma heller.

Nu har jag inte många kunder som går på ROT, i genomsnitt 1-2 i månaden men ändå.
 
Bricco skrev:
Varför inte skapa en internettjänst där folk får ladda upp sina fakturor så alla kan jämföra materialpriser, arbetskostnader etc. Någon som har tid att bli rik? :)
Och vad tror du att du får ut av det mot hantverkare då? Det första en kund frågar efter är vad man tar i timmen, om någon ligger jäkligt lågt per timme i jämförelse med andra så tar dom igen det på materialet.
Sen köper hantverkare in för olika priser hos olika grossister samt olika fabrikat.

Enda sättet att jämföra priser är att innan jobb fråga fler firmor vad dom tar för hela arbetet och vad dom debiterar för avvikelsetid.
 
Jag skulle gissa att påslaget på RK6 i detta fallet är 4-500% och på JFB runt 100%
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Tittar du på materialkostnaden så ligger du ex. moms på ganska precis vad det kostar på elbutik.se inkl. moms.
Jaså ...?
RK6 MH-pris 30,6
Elbutik 13,20

Abox100 MH-pris 382:-
Elbutik 225:-

Men JFBn skiljer nog inte mer än ca 10% och GD108 hittar jag inte på elbutik.

Det är i vilket fall långt ifrån skräckexempel på 400% till 800% påslag som en del aktörer i denna bransch tar ut utan att blinka eller skämmas.
 
Jag tycker inte det ser dyrt ut alls, de allra flesta tar nog mer för sin Hager JFB (Skandias listpris ligger strax över 1.000:).
 
Ska bara tillägga att jag handlar JFB billigare hos en av de större grossisterna än elbutik.se.

Jag har ett löjligt litet företagskonto.
Det man behöver är ett organisationsnummer, sedan är det bara att handla på kreditkortet.
Jag handlar för runt en tusenlapp per år.
 
Tycker det verkar vara en reko firma med ok priser. Du fick ju -10% på materialet dessutom. Har stött på firmer som lägger på 100% på GNP vilket är grisigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.