Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ägnar du ingen tid på att kontrollera dina källor? bygg.se skriver så här om sig själva:

Sajten är en samlingspunkt för byggföretag och hantverkare.

Och du klipper dessutom in felaktig information - det som står i texten stämmer inte. Och det du själv skriver inledningsvis stämmer inte heller, och ytterligare så är det off topic!. Du får inga rätt alls här.
Jo nu vet jag inte vad som inte stämmer?
Jag vet av egen erfarenhet att försäkringsbolagen är klart noggranna med att det ska vara ett skadeintyg från en behörig elektriker vad som orsakat en viss skada. (jag hade en mer komplicerad "flytande nolla" skada som min elektriker redde ut). Finns inget sådant intyg så kan de då vägra ersätta en skada.
Och då blir en ev hempulare fattig.
 
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad som inte stämmer?
Jag vet av egen erfarenhet att försäkringsbolagen är klart noggranna med att det ska vara ett skadeintyg från en behörig elektriker vad som orsakat en viss skada. (jag hade en mer komplicerad "flytande nolla" skada som min elektriker redde ut). Finns inget sådant intyg så kan de då vägra ersätta en skada.
Och då blir en ev hempulare fattig.
Och hur avgör elektrikern/försäkringsbolaget om det var en elektriker där innan som glömde dra åt ordentligt eller om du själv pillat på plinten?
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.

Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
Säger bara, fråga ditt försäkringsbolag hur mycket du får göra!! Eller när något har hänt, vem bär ansvar för installationen. Snälla du, tänk efter först, budgetmannen. Den som vinner betalar priset på liven eller huset som har försvunnit...Lycka till med ditt samvete.
 
L LukasK skrev:
Ja, det är nog det enda exemplet jag också skulle kunna komma på. Dock undrar jag hur man lyckas koppla så att det problemet uppstår... Jag menar, om man skalar så att isoleringen slutar någon millimeter före skruven när ledaren bottnar i fästet och man testrycker i ledaren efter åtdragning så ser jag att enda risken är att något skit kommit in i fästet som delisolerar kopparn... Och helt ärligt har jag hittills aldrig uttryckligen kontrollerat just den biten med skit som kommer mellan ledare och skruvfäste (utöver okulärbesiktning av att det ser ok ut). Å andra sidan räknas byte av uttag till elarbeten man enligt lag får göra själv, så då borde inte just det fallet falla in i kategorin ”farliga misstag vid olagligt elarbete”.
Det är godkänt för lekman att byta ett uttag till ett uttag med samma funktion, alltså ett ojordat till ett nytt ojordat o.s.v. Jag har träffat på en hel del ”jordade uttag” med bara två trådar. Det är en elfara om något.
Om jag tolkar dig rätt är all elutbildning helt onödig, hela yrkeskåren elektriker överflödig. Elsäkerhetsverket och föreskrifter likaså.
Du söker väl inte läkarvård vid sjukdom eller skada heller, bara man är noggrann kan man fixa det själv, eller.
Om man fixar i sitt eget hem och ingen annan riskeras att drabbas, så är det en sak. Men förr eller senare kommer någon annan bo eller jobba där eller så blir det en skada med ekonomisk påverkan för andra, bara för att någon tycker sig kunna lite el.
Utbildning är inte fel tycker jag.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
P paralun skrev:
med att det ska vara ett skadeintyg från en behörig elektriker vad som orsakat en viss skada.
Absolut, FB gör en utredning för att fastställa orsaken till en skada. Detta främst för att hitta en syndabock som de kan ställa anspråk mot. Om det är försäkringstagaren så ser det ju ut som att man inte får ersättning. Så om man anlitar en elfirma kan det vara bra att spara fakturan på ett bra ställe. Jag skulle gissa att det största skälet till avdrag är bristande underhåll. FB vill ju inte ersätta en 50 år gammal elanläggning med dagens värde.

Men kan du visa upp ett försäkringsvillkor som kräver bevis på att alla elinstallationsarbeten är gjorda av en elfirma? Texten du citerar är direkt felaktig, men den kommer ju också ifrån en hantverkswebb. Det enda som gäller är en korrekt elinstallation som är underhållen, oberoende av vem som utfört den. Då finns ingen grund till nedsättning av ersättningen även om elinstallationen skulle vara orsaken till en brand.
G gleper skrev:
Säger bara, fråga ditt försäkringsbolag hur mycket du får göra!! Eller när något har hänt, vem bär ansvar för installationen. Snälla du, tänk efter först, budgetmannen. Den som vinner betalar priset på liven eller huset som har försvunnit...Lycka till med ditt samvete.
L Landsborgen skrev:
Det är godkänt för lekman att byta ett uttag till ett uttag med samma funktion, alltså ett ojordat till ett nytt ojordat o.s.v. Jag har träffat på en hel del ”jordade uttag” med bara två trådar. Det är en elfara om något.
Om jag tolkar dig rätt är all elutbildning helt onödig, hela yrkeskåren elektriker överflödig. Elsäkerhetsverket och föreskrifter likaså.
Du söker väl inte läkarvård vid sjukdom eller skada heller, bara man är noggrann kan man fixa det själv, eller.
Om man fixar i sitt eget hem och ingen annan riskeras att drabbas, så är det en sak. Men förr eller senare kommer någon annan bo eller jobba där eller så blir det en skada med ekonomisk påverkan för andra, bara för att någon tycker sig kunna lite el.
Utbildning är inte fel tycker jag.
Men nu är ni alla off topic här. TS frågar inte vad som händer vid en olycka, han frågar hur man undviker försäkringsärenden. Det gör man med kunskap och färdighet och rätt utrustning.
Har ni förresten läst #33, första stycket?
 
  • Gilla
magnu och 4 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.

Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
Jag kan berätta om en av de typ fyra fem gånger i mitt drygt sextioåriga liv som jag fått mig en kyss! Jag skulle sätta upp ett extra vägguttag i ett sovrum på övre våningen i ett hus på landet. Enkelt, jag stängde av huvudbrytaren för centralen på bottenvåningen. Men när jag sen började pilla så var det ström i uttaget vilket kändes som trolleri, huvudbrytaren var ju av, jojo, inkommande el till huset kom med luftledning och gick först till en pyttecentral ovanför en bokhylla bakom några rejäla böcker med två säkringar till övervåningen. Alltså även fast du stängt huvudbrytaren MÄT ALLTID för du vet aldrig hur elen är kopplad i ett hus. Särskilt större hus kan ju tidigare haft flera olika små lägenheter här och där med egna centraler så har man inte mätt ordentligt vet man inget!
 
  • Gilla
LukasK
  • Laddar…
Skumpe
E elmont skrev:
Det första jag ser är att det är ledare som är kopplad med Wago i centralen som exempel jordledare fast det finns lediga anslutningar på jordskenan, lika så med nollor. Partmärkning av jord är inget fel i sig men lite överarbetat vilket brukar vara en signal om hempul och då ringer varningsklockor.
Vänta, kritiken är att det är för noga gjort så det kan inte vara en elektriker som varit framme?
 
  • Haha
LukasK och 3 till
  • Laddar…
L LukasK skrev:
Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.

Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
I samband med att den boende gjorde ”normala husliga bestyr” började plötsligt jordfelsbrytaren slå ifrån och göra huset spänningslöst. Man kunde ha på en viss belysning men ungefär var 10: de minut slog jordfelsbrytaren ifrån. Samma sak hände om man exempelvis försökte att starta TV:n.

Man hade under dagen försökt att lokalisera felet genom att sektionera ledningsnätet genom att lossa samtliga säkringar och sedan efter hand ansluta en och en. Men detta ledde inte till någon lösning.
För att få hjälp med felsökningen kontaktades jag på eftermiddagen.

Med frånslagen huvudströmbrytare och jordfelsbrytare mättes resistansen mellan huvudcentralens nollskena och skyddsledarskena. Resistansen skulle principiellt vara oändligt stor men den uppmättes till 0,2 ohm. Planerad åtgärd blev att gruppvis lossa nolledaren från nollskenan för att därigenom klara ut i vilken grupp som noll och skyddsledaren felaktigt hade kontakt med varandra. Nu råkade det bli så att felet fanns i första gruppen som lossades – den grupp visade det sig, som gick in i badrummet och användes för tvättmaskin och torktumlare. Gruppledningen gick först fram till en strömbrytare – sannolikt tänkt som någon form av arbetsbrytare – för att sedan gå till ett tvåpoligt skyddsjordat uttag.

Strömbrytaren öppnades upp varvid det konstaterades att kopplingsplinten för skarv av nolledaren över till uttagen var svårt bränt tillsammans med de båda nolledarna. Vid närmare undersökning hade den höga temperaturen – mycket nära brand –lett till att den heta nolledaren smält sin egen isolation och även isolationen på fysiskt anliggande skyddsledaren. Detta ledde till en elektrisk överledning mellan noll och skyddsledaren vilket skapade den strömkrets som krävdes för att jordfelsbrytaren skulle känna en jordfelström.

Även om det är teoretiskt tänkbart och nu även praktiskt bevisat är det ju inte avsikten att jordfelsbrytaren skulle detektera denna typ av fel. Hade inte noll- och skyddsledaren fysiskt råkat ligga tryckta mot varandra hade säkert en brand varit ett faktum. Det var genom den slumpartade kontakten som jordfelsbrytaren "vaknade till liv" och löste ut.

Hela den aktuella installationen var gjord av en amatörelektriker

Notera hopsmältningen av noll- och skyddsledaren. Det måste ha varit på håret att det utvecklats brand i huset. och bara visar igen -man måste veta vad man gör - elinstallationer är inte att leka med.

ORSAK TILL DEN ÖVERHETTADE KOPPLINGSPUNKTEN
Anslutningen av ledarna i överkopplingspunkten för nolledarna var inte korrekt utförd. Den något upphöjda kopplingsskruven talar för att man glömt dra förbandet på korrekt sätt.
Alternativ orsak skulle kunna vara att man från strömbrytaren till uttagen använt fel ledningstyp. Som gruppledning från gruppcentralen hade man använt 1,5 mm2 med typ EK-ledare medan överkopplingen från strömbrytaren till uttaget utförts med 1,0 mm2 RK-ledare (H05VV-= 3G1.0 mm2). Denna kabeltyp är dels inte tillåten i fast förläggning och dels är ledningsarean inte tillfyllest för 10 A säkring. Men genom att i samma uttag kombinera anslutning av – på ena sidan av anslutningsskruven en massiv enkelledare och på andra sidan en mångtrådig ledare får man sannolikt inte ett tillfredställande kontakttryck – speciellt inte då den mångtrådiga ledaren har mindre area.
 
  • Gilla
LukasK och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
I samband med att den boende gjorde ”normala husliga bestyr” började plötsligt jordfelsbrytaren slå ifrån och göra huset spänningslöst. Man kunde ha på en viss belysning men ungefär var 10: de minut slog jordfelsbrytaren ifrån. Samma sak hände om man exempelvis försökte att starta TV:n.

Man hade under dagen försökt att lokalisera felet genom att sektionera ledningsnätet genom att lossa samtliga säkringar och sedan efter hand ansluta en och en. Men detta ledde inte till någon lösning.
För att få hjälp med felsökningen kontaktades jag på eftermiddagen.

Med frånslagen huvudströmbrytare och jordfelsbrytare mättes resistansen mellan huvudcentralens nollskena och skyddsledarskena. Resistansen skulle principiellt vara oändligt stor men den uppmättes till 0,2 ohm. Planerad åtgärd blev att gruppvis lossa nolledaren från nollskenan för att därigenom klara ut i vilken grupp som noll och skyddsledaren felaktigt hade kontakt med varandra. Nu råkade det bli så att felet fanns i första gruppen som lossades – den grupp visade det sig, som gick in i badrummet och användes för tvättmaskin och torktumlare. Gruppledningen gick först fram till en strömbrytare – sannolikt tänkt som någon form av arbetsbrytare – för att sedan gå till ett tvåpoligt skyddsjordat uttag.

Strömbrytaren öppnades upp varvid det konstaterades att kopplingsplinten för skarv av nolledaren över till uttagen var svårt bränt tillsammans med de båda nolledarna. Vid närmare undersökning hade den höga temperaturen – mycket nära brand –lett till att den heta nolledaren smält sin egen isolation och även isolationen på fysiskt anliggande skyddsledaren. Detta ledde till en elektrisk överledning mellan noll och skyddsledaren vilket skapade den strömkrets som krävdes för att jordfelsbrytaren skulle känna en jordfelström.

Även om det är teoretiskt tänkbart och nu även praktiskt bevisat är det ju inte avsikten att jordfelsbrytaren skulle detektera denna typ av fel. Hade inte noll- och skyddsledaren fysiskt råkat ligga tryckta mot varandra hade säkert en brand varit ett faktum. Det var genom den slumpartade kontakten som jordfelsbrytaren "vaknade till liv" och löste ut.

Hela den aktuella installationen var gjord av en amatörelektriker

Notera hopsmältningen av noll- och skyddsledaren. Det måste ha varit på håret att det utvecklats brand i huset. och bara visar igen -man måste veta vad man gör - elinstallationer är inte att leka med.

ORSAK TILL DEN ÖVERHETTADE KOPPLINGSPUNKTEN
Anslutningen av ledarna i överkopplingspunkten för nolledarna var inte korrekt utförd. Den något upphöjda kopplingsskruven talar för att man glömt dra förbandet på korrekt sätt.
Alternativ orsak skulle kunna vara att man från strömbrytaren till uttagen använt fel ledningstyp. Som gruppledning från gruppcentralen hade man använt 1,5 mm2 med typ EK-ledare medan överkopplingen från strömbrytaren till uttaget utförts med 1,0 mm2 RK-ledare (H05VV-= 3G1.0 mm2). Denna kabeltyp är dels inte tillåten i fast förläggning och dels är ledningsarean inte tillfyllest för 10 A säkring. Men genom att i samma uttag kombinera anslutning av – på ena sidan av anslutningsskruven en massiv enkelledare och på andra sidan en mångtrådig ledare får man sannolikt inte ett tillfredställande kontakttryck – speciellt inte då den mångtrådiga ledaren har mindre area.
Bränd elektrisk anslutning och smält plast på en röd vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brända elektriska kablar och skadad kontakt i en elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Snälla, ta inte detta som ett påhopp på alla män! Men, rent generellt har män en tendens att överskatta sina kunskaper och förmågor (som bilkörning)
"Inte manshatare, men..."

Torde inte detta då även gälla manliga elektriker? Dessa ska man alltså undvika?
Och manliga busschaufförer? Och manliga plattsättare? Och manliga ekonomiska rådgivare?

Det verkar lite tveksamt att gå omkring och klassificera och döma folk utifrån deras medfödda egenskaper.
 
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det första jag ser är att det är ledare som är kopplad med Wago i centralen som exempel jordledare fast det finns lediga anslutningar på jordskenan, lika så med nollor. Partmärkning av jord är inget fel i sig men lite överarbetat vilket brukar vara en signal om hempul och då ringer varningsklockor.
Så om arbetet tyder på lite mer ansträngning än minsta möjliga insats så är det ett tecken på att det inte är gjort av en elektriker. Skönt att vi nu äntligen har det svart på vitt. Sen ankomst, minimal insats, saftig fakturering med obegripliga påslag. Elektrikerpulat.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Hej har för mig när jag läste ellära så stod det någonstans, om det händer något så har du inte kunskapen att koppla. Nått sånt. Någon som har läst nyligen med färskt minne som kan
det bättre??

L LukasK skrev:
Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.

Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
 
Det ligger kanske något i det, men det är väl generaliserat. Jag är säker på att detta inte är sagt av någon oberoende och insatt part, utan möjligen av en byggfirma likt den paralun länkar till. Saker kan gå fel även om kunskaper, färdigheter, verktyg, mätinstrument och procedurer är på plats, även om det är osannolikt. Det är sådant försäkringsbolagen är till för.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ligger kanske något i det, men det är väl generaliserat. Jag är säker på att detta inte är sagt av någon oberoende och insatt part, utan möjligen av en byggfirma likt den paralun länkar till. Saker kan gå fel även om kunskaper, färdigheter, verktyg, mätinstrument och procedurer är på plats, även om det är osannolikt. Det är sådant försäkringsbolagen är till för.
Jo jag har jobbat med åtskilliga riktiga elektriker i mitt yrkesverksamma liv och man ser ju direkt när en riktig elektriker utför ett arbete med sitt strukturerade sekvensiella arbetssätt för varje elarbete vilket aldrig en "hempulare" kan uppnå.
Sen är jag ganska säker på att försäkringsbolagen kommer att bli ännu tuffare i sina bedömningar.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Så om arbetet tyder på lite mer ansträngning än minsta möjliga insats så är det ett tecken på att det inte är gjort av en elektriker. Skönt att vi nu äntligen har det svart på vitt. Sen ankomst, minimal insats, saftig fakturering med obegripliga påslag. Elektrikerpulat.
Du kanske inte förstår vad "överarbetat" betyder, men som exempel. Sätter man klammer på halva avståndet som behövs för att få en snygg och bra klamring så visar det att man inte har full koll på det momentet. Jobbet blir inte farligt eller bryter mot reglerna men blir fulare och är ett onödigt arbete. Förstår du nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.