Dans tips hjälpte mig med fukt i grunden, gjorde detta för flera år sedan.
Dvs tätade ventilerna i grundmuren, täckte jorden ! i grunden med åldersbeständig plast och satte ner en kondensavfuktare. En sådan är inte optimal i krypgrund men funkade i mitt fall.
Här är en bra sida: http://www.lfs-web.se/
 
Redigerat:
P pl259 skrev:
Dans tips hjälpte mig med fukt i grunden, gjorde detta för flera år sedan.
Dvs tätade ventilerna i grundmuren, täckte jorden ! i grunden med åldersbeständig plast och satte ner en kondensavfuktare. En sådan är inte optimal i krypgrund men funkade i mitt fall.
Här är en bra sida: [länk]
Jag har gjort samma själv, funkar hur bra som helst .. Förutom att jag inte gjort klart rördragningen och trampade massa hål i plasten när jag böt blindbotten ... :rofl:
 
T Thesvensk skrev:
Att det inte är ett dolt fel köper jag, eftersom jag inte tror felet funnits där under tiden föregående ägare brukade huset. Dem har påtalat om att dem bott där under flera år och detta såldes till oss med "året runt" standard. Dock pekar allt på att dem inte alls bott där annat än en kortare tid, för i sånt fall hade vattenskadan i badrummet uppkommit före vi flyttade dit.

Varför? Jo "tätskiktet" eller vad det heter som ligger under takplåten på taket hade ett stort öppet hål efter en demonterad luftstam. Det var alltså helt öppet ner till undertaket. Hade dem bott där året om och haft den inomhus temperatur vi har 20-21 grader så hade detta problem uppenbarat sig redan då. Tak isoleringen var ca 15-20cm endast så all värme inifrån har ju givetvis smält snön på taket som hittat sig in under plåten och runnit rätt ner i badrummets innertak.

Likaså tror jag om krypgrunden, att värmen i huset gjort att det blivit fuktigare i grunden. Isoleringen är allt annat än året runt standard. Golven är svinkalla så förstår om värmen smyger ner i grunden också.

Huset är står så pass lågt från marken, ca 30cm på ena sidan och 10cm på andra sidan så det är omöjligt att sanera krypgrunden utan att först lyfta upp huset. Hade det funnits utrymme så hade det varit billigt att byta trossbotten och sätta in avfuktare.

Vem kan man kontakta angående detta för att ta reda på om det finns andra alternativ eller vägar att gå? Värt att gå med i Villaägarna och rådfråga?

Vet inte vad det kostar att lyfta ett hus men nog lär det hamna kring 100 000, sen tillkommer ju saneringen som säkerligen är en hundring där också. Dessutom måste avlopp, inkommande vatten och el förlängas eller bytas så klart.
Vilka andra vägar vill du gå? Det finns inga andra vägar om du vill få pengar ifrån säljaren.

Lugna ner dig lite nu. Varför lyfta huset för? Hur har du kommit på den idén?
Släng ner en avfuktare i grunden. Lägg ut bilder här på forumet.
 
F frlise skrev:
Fast fukttillskott från inomhusluften stiger väl uppåt pga av termik. Det skulle i så fall vara om du har ett undertryck i grunden och pga konvektion tillför fuktig inomhusluft.
Nej, fuktbelastningen inomhus är densamma för alla konstruktionsdelar. För två personer i ett hushåll medför det en ökad fuktbelastning med ca 4g/m3 - på alla ytor i ett rum.

F frlise skrev:
Fortfarande tror jag inte uppvärmningen har med problemet att göra. Störst problem med fukt i en krypgrund har man under sommarhalvåret då varm fuktig utomhusluft letar sig in i grunden och kyls ner. Då ökar samtidigt RF. Att tillföra värme(observera att värmen måste tillföras via uppvärmning och inte via luft då varm luft kan bära mer fukt. Detta öka då fukttillskottet istället) även om man inte värmer huset på sommaren skulle det fortfarande sänka RF.
Uppvärmningen har förmodligen med problemet att göra.
Ja, sommarhalvåret är en period då det medför problem. Dock är det en begränsad period i detta fall då det tidigare endast varit stödvärme under de kallare perioderna.
Med kontinuerlig värme inomhus samt fukttillskott gör att perioden för mögeltillväxt blir längre och således värre.

Medeltemperaturen under sommaren i landet ligger generellt kring 14-16 grader och ett RF-medel på ca 75%, i grunden kan man då anta att det blir både fuktigare och svalare. Detta gör att det krävs att fuktnivåerna och temperaturen behöver ligga på samma värden i uppemot 8 veckor innan en begynnande mögeltillväxt ska ske. Med endast stödvärme skulle mögeltillväxten avstanna efter sommaren.
Med värme i huset blir grunden även varmare under sommaren, men man förlänger även perioden betydligt in på både vår och höst, och med ett fukttillskott är det troligen så att RF inte sänks nämnvärt under dessa perioder.
Om temperaturen i bjälklaget höjs med några grader samt att man har ungefär samma RF minskas det till nästan 4 veckor för begynnande mögeltillväxt under sommarhalvåret. Till skillnad från innan har vi nu längre perioder med varmare grund med mögeltillväxten istället för att stanna av efter våra få sommarveckor.
Under vinterhalvåret uppstår istället problemet att det finns risk för kondensation i bjälklaget och således även stor risk för tillväxt även under denna period.

Till TS:
Alternativen som andra skriver låter rimlig. Plastfolie för att få bort fukt från grunden, täta till runt om och sätta dit en avfuktare.
Får man bort fukten slutar möglet att växa. När det inte växer så släpps inte sporer, vilket är det jag uppfattat som man mår dåligt av. Börja med detta, testkör ett eller ett par år. Mår ni inte bättre kan det vara läge att köra ett rum i taget, förslagsvis börja där ni vistas mycket som i sovrum. Glöm då inte någon typ av ångbroms för att förhindra att fukten inomhus kommer ner.
 
Redigerat:
Fast fuktbelastningen i en krypgrund kommer främst från utomhusluft samt från avdunstning från grundmur och grundbotten.

Det som händer med att höja inomhustemperaturen är att värme kan överföras ner till grunden genom antagligen strålning, ledning eller konvektion. Det är bara det sista (konvektion) som ökar fukttillskottet då ånghalten sannolik är högre i den luft du skulle ventilera ner i grunden. Strålning eller ledning av värme för inte med sig luft och ökar då inte heller fukttillskottet.

Eftersom krypgrunden är värmetrög så händer följande på vintern. Eftersom ånghalten är lägre på vintern(då kall luft inte kan bära lika mycket vattenånga) värms luften upp av den värmetröga krypgrunden och får då ett rätt lågt RF. För närvarande har jag till exempel en ångahalt på 4.06 g/m^3 i krypgrunden, inomhus är den 6.54g/m^3 och utomhus 3.76g/m^3. RF i krypgrunden är 52% dvs långt under risken för mögel.

Sist angående termik så menar jag att du skapar ett undertryck i huset vilket gör att inomhusluft normalt sett inte tar sig ner i krypgrunden. Omvänt gäller för vinden då det väldigt lätt skapas ett övertryck i självdragsventilerade hus vilket trycker upp fukt på vinden via konvektion. Där kyls den varma inomhusluften ner vintertid och ökar fukttillskottet.

Ursäkta om det kanske börjar bli lite off topic kan fortsätta diskussionen i en annan tråd om så önskas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.