Jag satte mina NS spottar utan pottor, i luftspalten mellan glespanelen, just för de ska få luft och slippa jobbiga pottor. Har inte fatta denna helt onödiga potthysteri runt LED, måste vara någon kvarleva från gamla halogenfanatiker? Pottor ger sämre luftxäxling, hål i tätskiktet, tunnare isolering ovanför pottorna. VARFÖR ska man ha pottor till en armatur som MAX kommer upp i 60 grader? Kapslade in en 6 watts NS spott fullständigt i ett trångt, isolerat och slutet utrymme och lät den ligga på ett par dygn för att se hur varm den blev, och svaret var just 60 grader.

Tycker för övrigt att spottplanen ser tillräcklig ut, ungefär så tätt vi satt 6-wattarna, och det blir riktigt ljust, om man vill.
 
Vispen74 skrev:
Jag satte mina NS spottar utan pottor, i luftspalten mellan glespanelen, just för de ska få luft och slippa jobbiga pottor. Har inte fatta denna helt onödiga potthysteri runt LED, måste vara någon kvarleva från gamla halogenfanatiker? Pottor ger sämre luftxäxling, hål i tätskiktet, tunnare isolering ovanför pottorna. VARFÖR ska man ha pottor till en armatur som MAX kommer upp i 60 grader? Kapslade in en 6 watts NS spott fullständigt i ett trångt, isolerat och slutet utrymme och lät den ligga på ett par dygn för att se hur varm den blev, och svaret var just 60 grader.

Tycker för övrigt att spottplanen ser tillräcklig ut, ungefär så tätt vi satt 6-wattarna, och det blir riktigt ljust, om man vill.
Tackar för återkopplingen. En sak som jag håller på att trixa med nu är vilken trafo/dimmer-kombination jag ska ha. Jag har för mig att jag läsat att NS trafo han kör till paketen blir varm och inte lämpar sig för inbyggnad. Är det så? Hur var det med längd på trådarna från trafon - är det 2m som gäller?

Själv så lutar jag nu åt att sätta följande kombinationer (om det nu är rätt - kollar just nu med min elektriker);

Eltako E 19 022 23/E 19 022 03 http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_flyer/Dimrar.pdf

Jolly trafo (finns också hos NS)
http://www.candelux.se/uploads/media/Jolly_manual_PDF_01.pdf

Jag med mina begränsade kunskaper om detta verkar kunna tyda att Jolly-trafon kan agera dimmer den också genom PUSH-funktionen - med tryckknappsfunktion, precis som jag vill ha.
 
Vi har NS vanliga tranformator, vilken medger inkoppling av upp till tio spottar per transformator. Att den skulle bli varm vid inbyggnad är möjligt, då en av våra tio transformatorer slog ifrån p g a av värme så jag fick fixa lite luft åt den (satt klämd mellan gips och plast). Dom slår dock ifrån vid förhållandevis låg temperatur, vilket är skönt att veta. Alla utom en av våra transformatorer är inbyggda. Trådarna från trafon till spottarna är hos oss som längst elva meter. Inga bekymmer alls. Dimrar skickar NS med i paketet.

Jollyn har som jag har förstått det det två nackdelar; den är aldrig helt avstängd, utan bara standby (dar alltså alltid lite ström), samt att den inte klarar så många spottar per trafo. Detta gällde i alla fall den modellen man kunde ha trådlös dimmer till. Men som du säger; PUSH-funktionen var också väldigt lockande, men lät mig till sist övertalas av NS att Jolly inte var en bra lösning i mitt fall (många spottar, 79 st.)
 
Vispen74 skrev:
VARFÖR ska man ha pottor till en armatur som MAX kommer upp i 60 grader?
Självklart inte för brandrisken, utan för lampans livslängd. Men har man redan en luftspalt pga glespanel, reglar eller vad det nu är så ska man självklart skippa pottor. Pottor (eller vad som helst egentligen, som ökar luftspalten) används bara för att undvika montage direkt i isolering.
 
mabraham skrev:
Jag har bifogat hur jag grovt tänker mina spottar i huset. Jag ska ha 9w så mycket som möjligt (kanske blir 6w i badrum eftersom IP-klassningen kanske behöver vara större än IP23).
Jag har mina 3x1w monterade ungefär med samma täthet som du planerar, och de är oftare i neddimrat läge än på max. Så utan att veta hur mycket de där 9wattarna lyser så skulle jag gissa att du kan få riktig operationssalsbelysning om du kör de på max. :) Men bättre för mycket än för lite.
 
Mina downlights är ännu inte monterade. Troligen om två veckor eller så och då återkommer jag med en recension.
 
Mina 9 wattare åker oxå upp om någon vecka.
 
Kul! Återkom gärna med lite bilder när ni är klara :)
 
J
När man ska plasera sina spottar får man tänka på hur ljusbilden blir i rumet.

Tex. rummet uppfattas som ljusare om man sätter spottarna nära väggar för det är bara när ljuset träffar något som vi uppfattar det en ljus fläck på golvet gör ju ingen nytta.

Tex. vid plasering av belysning i en lång hall är det snyckt att centrera spottarna mittför väggbitarna.

På en föreläsning om ljus förklarade förelasaren med om du går ut och tar en stark ficklampa lyser med den på husväggen tänker ma wow vad ljus sedan riktar du den mot himlen ingen ljusefekt.

Angående spridningsvinkeln så påverkar den hur nära taket ljuset träffar väggen. Ju längre ner ljuskäglan träffar väggen gör att takhöjden uppfattas som lägre.
 
Jag ska ha spottar i köket, har inga överskåp så d ska sitta i taket ovanför köksbänkarna, takhöjd 2,70.

Tror ni d här kan va nåt? Lr är d för "billiga"?
http://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-md-99-led-5w-vit500ma-ip44

Är det tillräckligt ljus från dessa?
Nån som har nåt annat bra förslag?
Vad mer behöver man?
Tänkte mig 6-8 st, köksbänken är ca 2+3 meter.

Tack på förhand ;)
 
Ingen som vet nåt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.