Är råsponten spikad mellan takstolarna eller är det plyva där,eller är jag i en synvillan

Sen kan man fundera över Mäklare dom sluta aldrig att förvåna
 
Elkludde skrev:
Är råsponten spikad mellan takstolarna eller är det plyva där,eller är jag i en synvillan

Sen kan man fundera över Mäklare dom sluta aldrig att förvåna
På ett svarar jag att det är nog en synvilla. Det är råspont som ligger ovanpå takstolarna, däremot är det så mögligt att man inte ser konturerna längre :)

Angående mäklaren kan man inte annat än att hålla med...
 
Min uppfattning är att taket läcker in på spånten,och eftersom de är värst längst ner tycker jag det stärker den teorin
 
En variant kan ju vara att i samband med råspontbyte och takstolssanering att flytta isoleringen ut i taket istället för i vindsbjälklaget, och därmed skapa en klimatvind. Alltså isolering mellan takstolarna, inte utanpå. Sen beror det på hur det ser ut, hur man kan få till luftspalt och tillräcklig isoleringstjocklek...
 
Elkludde skrev:
Min uppfattning är att taket läcker in på spånten,och eftersom de är värst längst ner tycker jag det stärker den teorin
Skulle såklart kunna vara så. Och det hade egentligen varit bra för då funkar kanske vinden som den ska - sålänge det blir tätt ovanifrån. Här är en bild som jag kan tycka styrker din tes. Ser ju klart ut som två stora fläckar.
DSC_0100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nä en ask tändstickor löser det där.... ;-)
 
Har en kallvind från 1956 med kutterspån och gavelventil samt två takfotsventiler, ungefär samma konstruktion som detta kan jag tänka mig!? Vi har haft vattenburen elvärme 1993 - 2010 och sedan bergvärme 2010-, och vår vind har inget mögel eller kondens överhuvudtaget...snustorrt, däremot har vi papp och tegelpannor som suttit sedan 1956 ( snart dags att byta papp ;) ) vi hade dock en liten läcka som jag åtgärdade...det blev som lite mörkare inte alls i närheten som detta samt att det blev som ringar på ringar när det torkat upp....spontant känns det som att det behövs takfotsventilation samt det svarta är ett långt gånget svartmögel angrepp, troligtvis därför det är som mest angrepp ner vid takfoten ser inte ut som fuktskador.
 
mångstekta skrev:
Nä en ask tändstickor löser det där.... ;-)
Du menar väl inte allvar hoppas jag!

Eller är det en lustighet som jag misstolkar :surprised:
 
Att det är fasadtegel kan ju vara en ledtråd...
 
Som sagt det ser verkligen inte trevligt ut.

En amatöranalys...
- Så mycket tänker jag mig skulle kunna bero på läckage utifrån.
- Men om vi utgår från att fukten kommer inifrån, det måste ha varit helt fritt drag nerifrån eller någon sorts övertryck i bodelen eller undertryck på vinden (ingen paxfläkt eller dylikt på vinden?).
- Täthet till bodelen är viktigt, vindsluckor/dörrar ska vara isolerade och täta (på med gummilister och frigolit) och täpp igen uppenbara hål/springor (ventilationer, avluftare från avlopp eller kanaler i murstock som slutar uppe på vinden istället för att gå igenom taket).
- Om nu så mycket har hamnat på vinden (som kan bero på felaktiga tryck) måste du nästan kolla väggarna så det inte ser likadant ut där. Fuktig luft kan ha tryckts ut i väggarna också.
- Bärande delar behöver kontrolleras av en fackman (dvs en som kan räkna och förstår hur en takstol fungerar) (om det nu inte är uppenbart att dom bara är lite svarta (som inte gått på djupet).

Finns hur mycket vindar som helst med spån t.o.m. utan ventilation som inte ser ut så där så man borde nog klara sig utan att plasta under spånet (även om jag inte tror det skadar). I ditt fall kanske spånet är risigt också (mögelsporer) så det skulle nog inte skada att byta ut mot någon cellulosa eller träfiberisolering.

Sen är det bara att riva bort råspont, köra Boracol på takstolar och annat trä, lägga ny råspont, underlagspapp och nytt tak. Isolering ovanpå råsponten har jag inte koll på men det känns som en ganska oprövad metod (även om det är teoretiskt tilltalande) så jag vet faktiskt inte hur jag hade gjort själv men energimässigt är det ju bra om man kan isolera där och samtidigt kan isolera mer mellan bodel och kallvind.

När du ändå har allt upprivet kan du dra spirorör med frånluft i kök (ej köksfläkten), badrum och eventuellt hall/klädkammare som du kopplar till en kanalfläkt, installera tilluftventiler i väggarna i sovrum och vardagsrum för att säkerställa undertryck i bodelen (intallera inte fläkt innan detta är åtgärdat, dom mögelsporerna ska du inte dra ner i bodelen!!!)

Risken är att du under arbetets gång kommer börja ogilla säljarna så se till att ni gör ett skäligt avdrag för synliga och eventuella följdskador och inte har några oklarheter om ansvar osv. T.ex. det är nog inte ett dolt fel om väggarna också är uppruttnade när vinden ser ut så här.

Edit: Att det är värst längs ner kanske tyder på att läckaget av fuktig luft sker mellan innertak och yttervägg på något sätt.
 
Redigerat:
Locke skrev:
Att det är fasadtegel kan ju vara en ledtråd...
Förklara!
 
Porosa fasader suger åt sig en massa vatten och det där trycks in i luftspalten bakom under vissa förutsättningar. Vårsol och efterföljande klara kalla nätter tex.

Jag brukar aldrig hålla på och spekulera om sådana här saker "på riktigt" - antingen tar jag reda på nödvändiga fakta, tänker till och kommer med något klokt som överlämnas mot faktura eller så håller jag käften.

...men här på Byggahus är man ju nästan anonym och med gott sällskap av en massa andra anonyma experter så varför inte, mest på kul, leka lite.

Nu har jag ju bara sett bilderna men jag tror inte att det är inläckage. Det ligger närmare till hands att det är en dum konstruktion där luftspalten mellan fasadteglet och den bärande delen av väggen kommunicerar med vindsutrymmet.

Den konsult som nu rekommenderar undertryck i boutrymmet får nog missnöjda kunder på halsen när familjen börjar få luftvägsbesvär och gästerna småviskar om mögeldoft i vissa rum. För att åstadkomma detta får man ju dessutom ventilera mera vilket ökar energiförbrukningen. Då kan man ju som konsult sälja på dom ett FTX-system men då är det är ju helt plötsligt frågan om en helrenovering för att komma till med alla rör ... nej... ingen höjdare...

Den konsult som rekommenderar att taket byts ut mot ett likadant nytt dito och ventilationen i nock ökas (eller mögelstoppare) får nog också en missnöjd kund efter ett par år då det kanske ser ännu värre ut eftersom man ökat den konvektiva transporten ytterligare.

Nä, jag *tror* som sagt att man bör byta takkonstruktion helt. Ett isolerat tak känns tryggare. Samtidigt får man se efter var fasaden gör av den ånga som ventileras bort.

Själv hade jag inte vågat köpa det där huset eftersom det nog är en del annat som inte heller utförts på rätt sätt. Hur ser det ut bakom fasadteglet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om vi ska spekulera.....
Det vore intressant att få veta om det finns fler hus uppförda av samma byggmästare (gruppbebyggelse??) och om dessa också har samma eller liknande problem.
Man kan väl säga att majoriteten av hus i landet inte uppvisar sådana här skador (och tur är väl det). Alltså måste ngt fundamentalt fel uppstått i just detta hus.
Det finns andra hus utan skador....
....som har spånisolering
....som inte har takfotsventilering
....som inte har fuktspärr mot bostadsutrymme
... som har otäta vindsluckor.

Kan det vara så att detta hus har allt detta sammanlagt och därför uppstår skadorna eller är det ändå en läcka utifrån?
Det som förvånar mig är den knallsvarta "färgen". Är detta verkligen vanligt att hitta så mycket och så jämn beläggning? :confused:
 
roland53 skrev:
Om vi ska spekulera.....
Det vore intressant att få veta om det finns fler hus uppförda av samma byggmästare (gruppbebyggelse??) och om dessa också har samma eller liknande problem.
Man kan väl säga att majoriteten av hus i landet inte uppvisar sådana här skador (och tur är väl det). Alltså måste ngt fundamentalt fel uppstått i just detta hus.
Det finns andra hus utan skador....
....som har spånisolering
....som inte har takfotsventilering
....som inte har fuktspärr mot bostadsutrymme
... som har otäta vindsluckor.

Kan det vara så att detta hus har allt detta sammanlagt och därför uppstår skadorna eller är det ändå en läcka utifrån?
Det som förvånar mig är den knallsvarta "färgen". Är detta verkligen vanligt att hitta så mycket och så jämn beläggning? :confused:
Bor i hus från mitten av 30talet som uppfyller alla dessa punkter men inte ser det ut så på insidan av vårt tak (dessutom orginal takpap o pannor-jo, vet. Ett tak håller ju knappt 30år här på BH så det är väl ett rent under att vi inte sover under bar himmel...) så håller absolut med om att detta känns som ett verkligt undantag, och undantak hade jag inte varit såå intresserad av att köpa utan väl tilltaget prisavdrag
 
KnockOnWood skrev:
Du menar väl inte allvar hoppas jag!

Eller är det en lustighet som jag misstolkar :surprised:
En del ironi kanske... men ibland undrar man om inte det sku behöva lösa fler problem... jag är ju rädd för det som flera uttryckt här, att ser det ut så där på vinden hur ser då resten ut... jag hade svängt i dörren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.