R Riverground skrev:
En frånluftsvärmepump typ NIBE F370 kanske skulle fungera att koppla ihop med Legalett (jag har den uppsättningen...), då löser man varmvatten, värme och ventilation. Sedan kanske en luftvärmepump är mer effektiv för enbart värme.
Man kan ha både FLVP och LLVP för att variera efter årstid och timpris. Bra med A/C på sommaren också :=)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man kan ha både FLVP och LLVP för att variera efter årstid och timpris. Bra med A/C på sommaren också :=)
Japp jag satte in en LLVP i december och kan nu stänga av elpatronen i princip oavsett hur kallt det är (när det var minus 20 så stödeldade jag). Förbrukade nästan 5000kWH Dec-Jan förra året, i år kommer jag landa på runt 2700kWh för samma månader trots betydligt varmare inomhus
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Yes, luftburen golvvärme.
Hon har eldat väldigt mycket enligt mäklaren, kamin finns mitt i huset.
Att hon eldat mycket är sannolikt det bästa hon gjort för huset, om ventilationen varit dålig.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
S
M Marc Abramsson skrev:
Att hon eldat mycket är sannolikt det bästa hon gjort för huset, om ventilationen varit dålig.

Jag tänker också så, ju mer hon eldat desto mer undertryck borde hon skapat..

Fan det är ångest det här.. Huset skulle kunna bli nice, men mardrömmen är ju att börja öppna upp ytterväggarna och hitta tjocka lager med svartmögel på reglar och allting.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag har varit i ett antal hus med nämnd uppvärmning och det är mer eller mindre katastrof kostnadsmässigt med nuvarande elpriser.

Boro-hus var en hustillverkare som hade detta i slutet av 80-talet och början på 90-tal.

Golvvärmen är alltså en ”brödrost”/tillsatsvätmare som får stöttning av FTX i den enklaste av varianterna. Det finns en uppgraderad version med FTX och frånluftvärmepump, en kombo alltså som inte är speciellt mycket bättre.

Finns en gammal tidningsartikel om systemet och upphovsmannen (uppfinnaren) som alltså var anställd på Boro-hus.

Problemet är att golvet blir kallt och risk för fuktskador uppstår om värmesystemet ersätts med t ex LLVP.
 
S
Tror fan snart jag hyr en lägenhet istället. Har man inte råd o bygga nytt så är det fel på alla gamla konstruktioner :(
 
S SueCia skrev:
Tror fan snart jag hyr en lägenhet istället. Har man inte råd o bygga nytt så är det fel på alla gamla konstruktioner :(
Känner precis samma sak. Nyare hus är få, dyra och på små tomter. I stället får man lära sig allt om typfel i 40- till 90-talahus.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Känner precis samma sak. Nyare hus är få, dyra och på små tomter. I stället får man lära sig allt om typfel i 40- till 90-talahus.
Jo tack, hittade i dagarna en tomt: 1,3 milj, en bit från civilisationen, 850 kvm positivt besked med ett hus från Dalaträhus, 1-plan 126kvm.. gött tänkte jag och glad i vågen kontaktade dem för priset på huset; 3,2 miljoner :surprised:
 
  • Ledsen
SueCia
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jo tack, hittade i dagarna en tomt: 1,3 milj, en bit från civilisationen, 850 kvm positivt besked med ett hus från Dalaträhus, 1-plan 126kvm.. gött tänkte jag och glad i vågen kontaktade dem för priset på huset; 3,2 miljoner :surprised:
hej
Var hittade ni tomten med Dala Trähus? vi bygger med dem nu. Återkommer med omdöme framöver men tror de har en bra affärsmodell som gynnar konsument samt de själva. Har du bild på huset?
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
[länk]
tomten vet jag inte om den är ok i pris. Vi bygger på västra Orust. Men de tillverkar allt i sin fabrik på Henån. Jävligt fina välbyggda hus verkar det som. Dala Trähus är nog lik bra som andra dock är det väldigt tillmötesgående på ändringar som andra tar betalt för. Dock kan man ju inte ändra för mycket innan bygglovet sluta gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.