Den här strömbrytaren slår av/ på ett uttag ute på väggen och från det uttaget har jag tagit strömmen till fasadbelysningen så uttaget har alltid ström när det lyser men nu undrar jag om det finns någon liknande strömbrytare som har mer lägen än av/på? Tänkte om det finns så jag kan välja antingen strömbrytare eller fasadbelysning, eller än bättre om det funnits ännu ett till så jag även kunnat ha båda på i ett 3e läge? Förstår ju att det måste bytas kabel i så fall till en med mer ledare om det finns strömbrytare med flera olika lägen. Väggmonterad ljusdimmer, vitt, reglage i centrum, skruvar i hörnen, 'elko' logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 1-polig brytare då, du kan ha en kron i samma utförande, då är ett hack ytterbelysning, nästa hack vägguttag och tredje allt släckt, men går inte att ha båda delarna och då blir det en till s.k tändtråd i kabeln och måste bytas eller två brytare
 
J jonaserik skrev:
En 1-polig brytare då, du kan ha en kron i samma utförande, då är ett hack ytterbelysning, nästa hack vägguttag och tredje allt släckt, men går inte att ha båda delarna och då blir det en till s.k tändtråd i kabeln och måste bytas eller två brytare
Finns dom som den här att man vrider eller menar du en kron med vippor?
 
Dom fanns i samma fysiska utförande, men kan inte hitta nu. En kapslad med två knappar kan gå det med, då kan du ha ström till båda ställena samtidigt.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Vrid-modell
[länk]
eller 2 vippor
[länk]
Dom där har väl bara två lägen, av o på!?
 
Kan du inte bara ha en till vridströmställare eller finns det någon anledning till att inte kunna välja att både uttag och belysning är av?
 
F frause skrev:
Kan du inte bara ha en till vridströmställare eller finns det någon anledning till att inte kunna välja att både uttag och belysning är av?
Det ser ju lite mycket ut tänkte jag med en till så därför tänkte jag lösa det på något annat sätt om det går...känns lite onödigt ha belysning tänd om jag ska nyttja uttaget dagtid.
 
P ptlf skrev:
Det ser ju lite mycket ut tänkte jag med en till så därför tänkte jag lösa det på något annat sätt om det går...känns lite onödigt ha belysning tänd om jag ska nyttja uttaget dagtid.
Just A - B - A+B utan nollläge verkar vara lite udda.
Om du inte behöver tvåpolig brytning skulle en sån här Kraus & Naimer CG4.A250.FS2 fungera, men den kräver en djup kapsling.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
F frause skrev:
Just A - B - A+B utan nollläge verkar vara lite udda.
Om du inte behöver tvåpolig brytning skulle en sån här Kraus & Naimer CG4.A250.FS2 fungera, men den kräver en djup kapsling.
Ja den där var lite väl stor...jag vill ju ha 0 läge, uttag, uttag+ fasadbelysning så en med 3 olika lägen är det jag söker.
 
P ptlf skrev:
Ja den där var lite väl stor...jag vill ju ha 0 läge, uttag, uttag+ fasadbelysning så en med 3 olika lägen är det jag söker.
Ok, då missuppfattade jag. Du vill alltså ha en 0 - A - A+B.

Då skulle en kapslad av samma tillverkare med kopplingsbild A310 eller A211 funka.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Måste väl ändå vara enklare att sätta upp en till vridbrytare, och låta den ena gå till uttaget, och den andra till utebelysningen?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Måste väl ändå vara enklare att sätta upp en till vridbrytare, och låta den ena gå till uttaget, och den andra till utebelysningen?
Ja.
Men om det absolut måste vara en treläges vridbrytare kan en Exxact WDE002210 eller WDE002215 och ett relä vara ett snyggare alternativ.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Med 2 separata brytare får man ju fler alternativ:
0, A ,B, A+B
Det skulle nog jag föredra.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Det är väl ännu bättre att sätta upp ett ljusrelä så slipper man välja alls.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.