A AG A skrev:
Först och främst bör du/ni undersöka vad som är fel, eller om det ens är ett fel. Som nämnts tidigare bör ni ju även ha någon form av samfällighet i frågan. Om det inte finns, så är det något som måste skapas.
Sen är frågan om området blivit vad det tänktes/såldes som. Jag menar att tidigare ägare kan ha tänkt sig ett sommarstugeområde, men om det istället har blivit ett villaområde, exempelvis.
Om det bara är trycket, det är fel på, men att flödet trots allt finns. Så är ju det enklaste att koppla in en pumpautomat i huset.
Samfällighet finns, och det har inte blivit något annat än vad det var tänkt till, alltså ett villaområde. Kommunen har ju bara som sagt mätt fram till sin punkt och säger att det inte är några problem. Men sen vet man ju inte om trycket/flödet sjunker ute i den punkten när hela byn vattnar?
 
I ipppe skrev:
Samfällighet finns, och det har inte blivit något annat än vad det var tänkt till, alltså ett villaområde. Kommunen har ju bara som sagt mätt fram till sin punkt och säger att det inte är några problem. Men sen vet man ju inte om trycket/flödet sjunker ute i den punkten när hela byn vattnar?
Då är iallafall det under kontroll. Men det måste väl finnas någon brunn/pumphus eller liknande där det går att se delar av rören. På så vis se om diametern tycks vara underdimensionerad för ändamålet. Sen får ju detta bli en fråga för styrelsen i samfälligheten. Ska ni försöka kräva något av säljaren, ska ni försöka få till en extra utbetalning till samfälligheten för att byta rör eller vad som krävs. Styrelsen kan ju även föreslå scheman för bevattning och liknande. Extra pumpar och tryckkärl är ju också något som går att utreda. Kanske finns det också någon damm, eller liknande i närheten som man kunde använda till bevattning istället.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Hej.

Vi är ett gäng (28 tomter). Som byggt nya hus på ett nytt område. Nu efter en tid så upplever vi att vattentrycket är väldigt dåligt, framförallt när det nu vattnas en del i området. Kommunen har kontrollerat att allting är ok fram till området, men inte inom området.

För att skydda oss själva så vill jag ha lite juridiska råd. Jag misstänker att den tidigare markägaren som vi alla köpt tomterna av har antingen underdimensionerat eller gjort ett misstag. Men oavsett så blir det en väldigt stor kostnad om det skulle behöva åtgärdas, och vi är inte direkt sugna på den kostnaden som nyblivna villaägare.

Hur brukar dessa fall gå till? Finns det försäkringar eller kan man direkt åberopa felet till den tidigare markägaren? Almänna råd?

Mvh
Jag undrar över en sak: Har "den förra markägaren" dimensionerat och anlagt vattenförsörjningen i området?
 
kvirre kvirre skrev:
Jag undrar över en sak: Har "den förra markägaren" dimensionerat och anlagt vattenförsörjningen i området?
Den förra markägaren, som vi köpte tomterna av var anlagt vattenförsörjningen i området med hjälp av entreprenörer. Vem som har dimensionerat det hela vet jag inte
 
I ipppe skrev:
Den förra markägaren, som vi köpte tomterna av var anlagt vattenförsörjningen i området med hjälp av entreprenörer. Vem som har dimensionerat det hela vet jag inte
Det borde stå på ritningarna vilken konsultfirma som ritat. Om inte samfälligheten fått dessa så kanske kommunen har dem.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
I ipppe skrev:
Tyvärr så är det en privat entreprenör som har lagt ner och dragit ledningarna inom området, kommunen har bara gjort arbetet till en huvudmätare ute vid gatan. Därav problemet lite känner vi...
Om entreprenör lagt vatten runt i en ring runt för alla hus, kanske det går att lägga en ny huvud- vattenledning tvärs genom området och få fler vägar för vattenflödet.
 
Har någon längst bort en manometer ( 6 bar ) på inkommande. Troligtvis kommer det att vara ett kommuntryck tidigt på morgonen 05: 00 då ingen använder vatten i större skala. Det är det första ni ska göra. Sedan se vad trycket blir vid matlagning. Att ordna det snabbast är att ha en tryckstegringspump efter kommunnes anslutningspunkt, inställd på ca 5 bar, men den går med varireande varvtal 24/7 och med tanke på många hus så blir den nog rätt kraftig och är ingen gratispryl.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Det borde stå på ritningarna vilken konsultfirma som ritat. Om inte samfälligheten fått dessa så kanske kommunen har dem.
Mitt grannskap har samma upplägg, en liten lirare till markägare som styckade av 20-talet tomter och ordnade med privata VA-ledningar till en anslutningspunkt till kommunen på civilrättslig grund. Tomter styckades av och såldes. Markägaren ansökte i samma veva om anläggningsförrättning och så inrättades ledningarna som gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening.

I det fallet var kommunen inte inblandad och det fanns ingen VA-konsult som ritade. Kommunen hade bara krav på att det anlades en mätarbrunn och ventiler vid överlämningspunkten till det kommunala nätet. Markägaren tog in den lokala grävkillen och han la avloppsledningar och VA efter eget huvud. Han "projekterade" från grävmaskinen s a s. Vad han hade anlagt ritade han sen in med penna för hand på en karta över området och det var hela underlaget som inkom till anläggningsförrättningen. Detta inrättade sedan Lantmäteriet som gemensamhetsanläggning för de boende.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Utan att göra en massa jobb, så en manometer kopplas lätt på en tappkran tex för tvättmakinen med lite nipplar mellan, enklast så. Då kan den även flyttas mellan olika hus, för att se vad det första har och det sista har.
 
  • Gilla
ipppe
  • Laddar…
Vilken dimmention är inkommande i huset?
 
  • Gilla
Secondhandhomsted
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.