Om jag skulle ägna mig åt byggnadssnickeri som du beskriver det, och skulle skaffa allt nytt från början, skulle jag sikta på en Festool HK 55 med dammsugare, typ CTL 26, komplettera sågen med ett parallellanslag och två st 1400 mm skenor med de nya kopplingsstyckena och sedan bygga en bänk med ribbor (utbytbara) med sådan höjd att man kan såga på fullt djup utan att klingskyddet tar i något. När man har fått in sina arbetstekniker kan man komplettera med stopp och skalor. Det som kommer att bli lite besvärligt är taklister. Det går att få till med en sådan setup och lite jiggar, men blir mycket enklare med en kap/gersåg. Jag skulle personligen sikta på jiggarna, men jag gillar också att lösa den här typen av problem.

När det kommer till regelrätt finsnickeri är det en helt annan typ av verkstad som behövs, där en rikt- och planhyvel är helt avgörande för att kunna jobba någorlunda effektivt.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Tack alla som svarat för bra tips och diskussion - man lär sig dessutom mer om folk inte är helt överens! Återkommer med hur det blev till slut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Själv läste jag ett par tre braskaminer till lite verkstad och tänkte att nu har väll rädslan för elräkningen gått för långt.
 
  • Haha
  • Gilla
Sibjo och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Om jag skulle ägna mig åt byggnadssnickeri som du beskriver det, och skulle skaffa allt nytt från början, skulle jag sikta på en Festool HK 55 med dammsugare, typ CTL 26, komplettera sågen med ett parallellanslag och två st 1400 mm skenor med de nya kopplingsstyckena och sedan bygga en bänk med ribbor (utbytbara) med sådan höjd att man kan såga på fullt djup utan att klingskyddet tar i något. När man har fått in sina arbetstekniker kan man komplettera med stopp och skalor. Det som kommer att bli lite besvärligt är taklister. Det går att få till med en sådan setup och lite jiggar, men blir mycket enklare med en kap/gersåg. Jag skulle personligen sikta på jiggarna, men jag gillar också att lösa den här typen av problem.

När det kommer till regelrätt finsnickeri är det en helt annan typ av verkstad som behövs, där en rikt- och planhyvel är helt avgörande för att kunna jobba någorlunda effektivt.
Listigt! Det ser ut som att jag kan göra det mesta jag tänkt mig med bara en sådan! Med kopplingsstycke - menar du "Förbindningsstycke FSV/2"? Och har du nåt tips på OK färdig bänk man kan skaffa så jag slipper pilla ihop en?
 
C Colonel Bogey skrev:
Listigt! Det ser ut som att jag kan göra det mesta jag tänkt mig med bara en sådan! Med kopplingsstycke - menar du "Förbindningsstycke FSV/2"? Och har du nåt tips på OK färdig bänk man kan skaffa så jag slipper pilla ihop en?
Kort svar: Ja och nej. Du får bygga en egen. Sök på mitt användarnamn och centipede så får du en hint om bänkens utformning
 
För det TS säger sig vilja göra i en liten lokal är det nog en sådan här jag skulle skaffa.
Kombinationssåg Dewalt DW743N på ställning med kap- och bordssågsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elu tgs172 var den första maskin jag köpte. Just den sågen har jag stulit tillbaka för något årtionde sedan och lämnat till återvinning. Alla skydd var sönder...
Kapar 2”6 i 45 grader. Det är en begränsning. Men sådana vänjer man sig vid och jobbar runt.
Bordssågsfunktionen är inte dum att ha i det formatet.

För övrigt en bra dammsugare och handmaskiner.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag svarar mig själv:
[länk]
Stiligt! Bättre, billigare och snyggare än ett MFT med fula spår från sänksågande ;-)
 
C Colonel Bogey skrev:
Det jag vill göra mer av i framtiden är förutom att fixa lister, trähyllor o liknande i huset är att bygga fler grejer till trädgården (nytt utekök, rejäla kompostbingar, riva gamla verandagolvet o lägga nytt, sexkantig träbänk kring ett träd etc). Hittill har alla sådana projekt dels haft svårt att dels hitta plats i huset, dels tagit orimligt med tid när allt ska handsågas.
Sett till vad TS beskriver att han vill kunna göra och att det tagit orimligt med tid att handsåga tycker jag att en kap/ger-såg är ett givet kort. Sen om vissa här själva inte använder kap/ger på flera år hjälper kanske inte TS så mycket för allt som oftast behöver man nog komma till den insikten själv och först efter att man provat och sen reviderat sitt förhållningssätt x antal gånger.

Jag röstar för kap/ger med tillhörande portabel sågbänk till de uteprojekt du beskriver. Sen kan sågen få ha en fast bänk i din verkstad och sågbänken kan användas som portabelt arbetsbord (med en skiva på) om du köper extra fästen. Vill du kunna använda sågen effektivt i verkstaden bör du ha en såg som inte kräver plats bakåt för möjlighet att placera nära vägg och helst kunna lutas åt båda hållen.

Själv hade jag även (förutom eller möjligtvis istället för kap/ger) övervägt typ en Mafell KSS 50 cc eller Festools motsvarighet. Så kan man såga det mesta på plats utan att knappt behöva flytta på någonting, klarar nästan alla vinklar och kompletterar du med skenor kan du även använda den som sänksåg (dock med sämre dammupptagning än en dedikerad sänksåg). Sänksåg är förövrigt ett smidigt sätt att klara av lite av det en rikthyvel gör.

Som någon annan var inne på tycker jag att en INCA bandsåg är ett trevligt komplement och är nog lätt för att ha ståendes under en bänk och lyfta upp när det behövs. Några olika blad så kan du göra väldigt mycket. Klyvsåga, såga kurvor, såga tappar, cirklar och mycket mer.

Bordsåg tycker jag du kan avvakta med om du satsar på bandsåg, bordsåg är dessutom en relativt utrymmeskrävande och ganska farlig maskin som kräver en del träning för att hantera säkert. Tror behovet av en planhyvel kommer först, rikthyvla han du göra hjälpligt med handhyvel + eventuell sänksåg i kombination med planhyveln.

Alla är olika, jobbar olika och bygger olika grejer på olika sätt. Finns inget rätt eller fel. Vissa vill att allt ska gå så fort som möjligt, andra vill att det ska bli så bra som möjligt, de flesta är däremellan. Vissa njuter av processen, andra vill mest bli klara. Själv tycker jag att frustration är det som förstör utförandet mest så jag skulle titta på att minska frustrerande moment framför att stirra sig blind på att optimera effektiviteten. Att vara utan en bra arbetsbänk är bland det mest frustrerande som finns så en Sjöberg som du var inne på är en klok idé. Att inte se ordentligt är frustrerande så fixa bra belysning. Damm är frustrerande så i alla fall en bra grovdammsugare och en halvmask till att börja med. Att inte kunna röra sig är mycket frustrerande så fyll inte upp med för mycket material/verktyg/maskiner och om du ändå gör det (som undertecknad) så se till att lägga ner mycket eftertanke på placering.

Lycka till och uppdatera gärna sen hur det blev. Fråga gärna också om specifika verktygs/maskinråd, det finns väldigt mycket samlad kunskap och erfarenheter här på forumet.

/ Simon
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Kap/ger såg . Är ett måste enligt mig . Min sitter på ett bord som är lätt att fälla ihop och bära med sig.
Till min lilla verkstad har jag köpt verktygen efterhand när jag behövt dem , med lite eftertanke på kvalitet när jag vet att de kommer användas mycket . De som jag använder sällan inte så noga
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
C Colonel Bogey skrev:
Alltså handcirkel men inte bordssåg? Jag kan öppna de gamla garagedörrarna för extra långa arbetsstycken. Dessutom ska jag kapa hyllplan o sånt. Vet inte om jag får till det med handcirkel. Skulle nog kunna få plats med en bordssåg
En sänksåg med skena är det bästa att kapa stora skivor med. Tar nästan ingen plats heller när den inte används, men man behöver ett par pallar att lägga skivorna på. Kap/gersåg behöver man oftast. Bordssåg duger bara för små ämnen eller för att klyvsåga med.
 
Åja. En bordssåg är en notfräs med liggande spindel om man vill se det så. Begränsningarna finns mer i huvudet på snickaren än i själva maskinen.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker själv det är tråkigt när OP aldrig hör av sig igen hur det blev när man lämnat en massa råd i en tråd - så här kommer en liten rapport om var jag hamnade. Nu har jag jagat begagnade maskiner och lyckats hitta en hel del. Det blev en salig blandning och är en kombination av alla synpunkter, men jag tror det blir bra :)

Jag hade bara några få maskiner sen tidigare - en liten sticksåg från Bosch, slipmaskin Festool (RO 125) som jag använt massor men stått utomhus med och till sist en fräs OF 1010 som jag knappt använt för att den bullrar o skitar ner nåt alldeles oerhört.

Så att jag började med att skaffa en dammsugare var rätt självklart, om inte annat så för att kunna använda både slipmaskinen och fräsen inomhus i det nya garaget. Där blev det en Festool CTL 26.

Sen har jag också jagat såg och fick direkt tag i en som sålde en sänksåg, en Festool TS 55 och ett MFT-bord med lite extra snabbtvingar o andra originaltillbehör. Fast jag egentligen tänkt köpa en HK 55 så blev jag kär och slog till. Till att börja med har jag kapat en massa hyllplan med den, jätteenkelt att få bra resultat!

Under tiden anlände min nya Sjöbergs hyvelbänk, så nu har jag både en fast arbetsplats för manuellt jobb och en semi-mobil för elmaskinerna.

Sen fick jag dessutom napp på en HK 55 och slog till på den med! Har man väl börjat shoppa loss är det svårt att hejda sig :) Lite bubblering kanske, men jag ska nog skaffa en 420-skena o ha HK 55 utomhus för det mesta. Nån renodlad kap/ger blir det nog inte nu, dom jag tittade på var enormt stora o djupa. HK 55 o 420-skena får duga.

Så nu känner jag mig rätt kittad! En kul poäng är jag nog kan använda TS 55 till en hel del kul finlir. Jag har jobbat en hel del med manuell hyvling och TS 55 plus lång hyvel ersätter till stor del en elektrisk rikthyvel. De första försöken bliv rätt lyckade. Jag kanske kompletterar med elektrisk planhyvel så småningom (det finns ju t ex en liten Makita) men där ska jag läsa på mer först.

Tack för alla råd och kommentarer!
 
  • Gilla
RompisKompis och 6 till
  • Laddar…
C Colonel Bogey skrev:
Jag tycker själv det är tråkigt när OP aldrig hör av sig igen hur det blev när man lämnat en massa råd i en tråd - så här kommer en liten rapport om var jag hamnade. Nu har jag jagat begagnade maskiner och lyckats hitta en hel del. Det blev en salig blandning och är en kombination av alla synpunkter, men jag tror det blir bra :)

Jag hade bara några få maskiner sen tidigare - en liten sticksåg från Bosch, slipmaskin Festool (RO 125) som jag använt massor men stått utomhus med och till sist en fräs OF 1010 som jag knappt använt för att den bullrar o skitar ner nåt alldeles oerhört.

Så att jag började med att skaffa en dammsugare var rätt självklart, om inte annat så för att kunna använda både slipmaskinen och fräsen inomhus i det nya garaget. Där blev det en Festool CTL 26.

Sen har jag också jagat såg och fick direkt tag i en som sålde en sänksåg, en Festool TS 55 och ett MFT-bord med lite extra snabbtvingar o andra originaltillbehör. Fast jag egentligen tänkt köpa en HK 55 så blev jag kär och slog till. Till att börja med har jag kapat en massa hyllplan med den, jätteenkelt att få bra resultat!

Under tiden anlände min nya Sjöbergs hyvelbänk, så nu har jag både en fast arbetsplats för manuellt jobb och en semi-mobil för elmaskinerna.

Sen fick jag dessutom napp på en HK 55 och slog till på den med! Har man väl börjat shoppa loss är det svårt att hejda sig :) Lite bubblering kanske, men jag ska nog skaffa en 420-skena o ha HK 55 utomhus för det mesta. Nån renodlad kap/ger blir det nog inte nu, dom jag tittade på var enormt stora o djupa. HK 55 o 420-skena får duga.

Så nu känner jag mig rätt kittad! En kul poäng är jag nog kan använda TS 55 till en hel del kul finlir. Jag har jobbat en hel del med manuell hyvling och TS 55 plus lång hyvel ersätter till stor del en elektrisk rikthyvel. De första försöken bliv rätt lyckade. Jag kanske kompletterar med elektrisk planhyvel så småningom (det finns ju t ex en liten Makita) men där ska jag läsa på mer först.

Tack för alla råd och kommentarer!
Du har en bra approach tycker jag; Skaffa lite i taget och prova sig fram till vad behov och begränsningar är samtidigt som man lär sig (y):)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
FSK är ett måste till HK55!

Jag köpte en FSK 240 skena till min KH 55 när jag köpte den för att den skulle vara lite lättare och smidigare, inte känt att jag behöver en längre och de gången jag behövt längre så hade inte 420 heller räckt och en vanlig FSK skena har fått åka fram.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.