Om du t ex har en iPhone kan du spela in toner med gott resultat ner till minst 100 Hz (det låter såhär: http://www.youtube.com/watch?v=mejO0hV_w80 ) Om du känner att det kommer från en vägg t ex så testa att lägga telefonen (om det är den du använder för att spela in) direkt mot väggen.
 
Y
Jajo fast nu har jag en gammal hederlig mobil med riktiga knappar. :)
Har varken annan teknik, pengar eller vänner så de sket sig med ljudet.

Iofs jobbtelefonen är såndär androidsak utan knappar, den kanske går att lura till att spelain ljud med.. hum..
 
Y
svartöra skrev:
[länk]
hopp, det är kört, nån vulkan alltså.. =)
"Earplugs are reported as not decreasing the Hum" fast har testat stoppa fingrarna i öronen och då tycker jag mig det bli tyst. Därav så konstigt om det vore ett ljud inom mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Otoacoustic_emissions hum..
 
Redigerat:
Tror det är dags nu...

Klicka
 
Måste återuppliva denna tråd lite..

Nu när jag satt i vardagsrummet så hör jag något i väggen som prasslar till då och då. Och det är just när det kommer vindbyar. Huset är nytt (bott här i 7-8 månader) och jag har aldrig hört det förut.
Men efter lite eftertanke så kom jag nu på den troliga orsaken..

Byggde i helgen en stor trädäck utmed hela baksidan av huset. Anståndet mellan underkant panel och trall är ca 30mm. Antagligen så pressas luften upp mellan platta och panel med altanens hjälp. Och går sedan upp bakom panelen (luftspalten) och får antagligen plasten i fönstersmygarna att prassla lite.

Innan jag klädde in fönstersmygarna och satt foder runt så kunde man se att plasten rörde sig när det blåste ute (i detta område blåser det alltid :))
Luften kan inte heller läcka in genom glipor och otäta skarvar någonstans, då plastningen är mycket noga gjord..

Bara en rolig berättelse :)
 
jkarlberg skrev:
Tror det är dags nu...

Klicka
Äh, lite tinnitus kan vi alla få efter några rock-konserter.
Ett sätt att maskera det är att låta radion stå och mala på låg volym.
 
C
svartöra skrev:
[länk]
Scary! Jag har upplevt exakt detta fenomen ett antal år nu och fått för mig att det är nån sorts tinnitus-liknande grej. Men detta får en ju att fundera lite, trots att jag inte har något till övers för pseudovetenskapligt trams.
 
En knäpp fundering. Du har ingen tv-antenn sittande på huset??
Vi hade satt upp en på skorstenen med riktiga fästen och allt.
Efter någon dag började vi höra konstiga brummande ljud i huset. Tog någon vecka innan vi hittade felet.
Var en dag som brummande var ganska högt, av någon anledning så lutad jag mig mot murstocken. Hmmm hela muren vibrerade lite, visade sig att det var tv-antennen som då satt på ett långt rör som blev att göra vibrationer när det blåste ute ( här blåser det ca 370 dagar om året) så 5 min senare så låg det en antenn med tillhörande rör på gräsmattan och sen dess har huset varit "tyst".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.