Y
Eller så är jag redan galen?

Bor i ett traditionellt trähus likt de flesta andras och när jag lagt mig för att sova så lägger jag märke till ett dovt ljud likt som om någon skulle stå med sin bil på tomgång utanför huset. Inte en jämn ljudvåg utan svagt upp å ner i vågorna.. golvvärmens push skapade sånt ljud när den var felmonterad och dess vibrationer förstärktes av innerväggarna.
- Jag hör även detta nu på dagen också, i hela huset, men starkare i ena gaveln.

Jag har brutit strömmen till både huset och garaget för att konstatera att det inte är fläkt,kylfrys,golvpush,pannan osv...

Utomhus så hör jag egentligen inget som jag direkt kan peka på. Har inga nära grannar och bönderna har inga stora fläktar igång.

Då börjar jag ju fundera på om det är mitt huvud som spökar. Typ blodtryck som alltid varit lågt.
Men när jag håller för öronen så blir det tyst. Skulle det pulsera inom mig borde jag ju hört det ändå.


Någon kanske har erfarenhet och tips.. Om inget annat är det skönt att skriva av sin frustration. :rolleyes:
 
Redigerat:
Inga vindkraftverk i närheten?
 
Är du ensam som hör ljudet? Jag har fått nedsatt hörsel, bullerskada, och i början av det så när allt skulle vara tyst så hördes det ungefär som när en ny och tyst diskmaskin går. Numera piper det och står härliga till :)
 
Y
Lever ensam så får avvakta med att fråga, törs inte riktigt fråga dambesöken heller för då börjar ju dom lyssna efter fel och ratar både mig och huset sen, hehe. Släkten är ju halvt döva så får se om jag kan luska ut någon att fråga.

Inga vindkraftverk.

Vill inte minnas det lät såhär för typ 1½ vecka sedan.
Känns ju skumt om nån kör en maskin dygnet runt nånstans utan att jag direkt kan peka ut det när jag står ute.

mummel
 
Kanske ett fenomen som uppstår när det blåser, någon ventilation, någon liten springa.

Vet du om det blåst något när du hör ljuden? Om det blåst från ett speciellt håll?
Kanske du har ändrat något på huset? Någon skyddshuv eller så som ramlat väck...

Vi har en port som inte är helt tät på jobbet, när vinden ligger mot porten kan det bli ett dovt ljud, har många gånger trott att det kommer en lastbil utanför...
 
Yrrol skrev:
Lever ensam så får avvakta med att fråga, törs inte riktigt fråga dambesöken heller för då börjar ju dom lyssna efter fel och ratar både mig och huset sen, hehe. Släkten är ju halvt döva så får se om jag kan luska ut någon att fråga.

Inga vindkraftverk.

Vill inte minnas det lät såhär för typ 1½ vecka sedan.
Känns ju skumt om nån kör en maskin dygnet runt nånstans utan att jag direkt kan peka ut det när jag står ute.

mummel
Bor du lantligt?
Bönderna har en del hyss för sig så här års, speciellt när det är fuktigt väder.

De tar in hö och säd och torkar på sina logar, och fläktarna går dygnet runt, ibland veckor i sträck.
Ofta helt utan ljudisolering. Genererar ett enerverande malande ljud.
 
Jag är uppvuxen på en gård och när jag var liten somnade jag direkt när höfläkten var igång. Blir trött bara jag tänker på det. Om man skulle ta och skaffa en...
 
Y
De packar ju in sitt bös i plast nuförtiden och använder inte fläktar. (tyst i omgivningen)
Har en silo en bit bort men de har ju inte skördat ännu så den är inte i drift.

Mitt garage delar vägg med husgaveln och har några fönster öppna, men väl inne i garaget tyckte jag inte att det direkt drog eller lät mer därinne.
Jag har varit och skurit bort lite tätning på husets fönster men det lät redan innan.

Gick in i min andra villa, svårt att jämföra ljuden men tyckte ju inte att det lät lika mycket. Kanske för att den släppte in andra ljud som fick mig att tappa fokus.



Tankarna går mer åt att det kanske är inombords, jag har ju ökat lite i vikt samt blir lätt varm när jag grejar.
Tycker ju det låter som mest när jag lägger mig, men samtidigt är det ju rätt logiskt för innan så sitter jag ju med dator och då oftast ljud... Tycker det borde låtit även om jag håller för öronen ifall det vore inombords men det blir tyst då... Plus att ljudet jag hör borde ju byta takt utifrån hjärtslag men tycker det är samma ljud hela tiden..
 
Yrrol skrev:
De packar ju in sitt bös i plast nuförtiden och använder inte fläktar. (tyst i omgivningen)
Har en silo en bit bort men de har ju inte skördat ännu så den är inte i drift...
Jo då, mycket vall torkas allt fortfarande.
Jag har en granne som har haft en fläkt i gång 14 dagar i sträck nu, natt som dag.
Den låter som en gammal DC3:a som väntar på take off signal.

Sedan har vi ju sådana här rackare också:
http://www.genevadstorken.se/index.html

Så frågan är kanske om ljudet är säsongsberoende.
På vintern åker alla odlare till Florida eller Thailand, så då är det rätt lugnt.


Mindre seriöst:
Men det är klart att det kan vara något "invändigt".
Kallas hallucinationer och kan vara förebud om en begynnande psykos.
Kanske bra om du kunde få någon som tillfällig nattgäst att bekräfta ljudet innan du ringer sjukvårdsupplysningen.

En gäst, som inte har vant sig vid dina lokala förhållanden och blivit "hemmablind" kanske har lättare att säga om det är något onormalt.
 
Redigerat:
Y
Ja de har kört endel vall (typ finhackat) nu under veckan. Fast jag trodde de lade allt ute under plast. Fast de kanske tar in det någonstans en stund för sedan lägga det ute?
(för jag vet att de har byggt stora uteförvaringar som de täcker över med pressenigsliknande ting.)

Det är ju ändå konstigt att man inte hör några gamla hederliga DC3 fläktar dock, men säg att de kanske pillat in det i någon modern tyst torkanläggning så kan ju vibrationer va luriga de med...
 
Redigerat:
Vi flyttade från en dragig 60-talslägenhet ett stenkast från motorvägen under inflygningen till Arlanda till ett nybyggt välisolerat nybyggt hus med treglasfönster.

Jag höll på att bli vansinnig på ett pip jag hörde i det nya huset när jag skulle sova. Det tog mig ett par månader att upptäcka att jag hade tinnitus (förmodligen sedan länge, jag tror inte det uppstod i flytten). I lägenheten var det sånt oväsen hela tiden att jag aldrig hörde pipet.
 
Båtar?

Vi bor vid kusten och ibland låter det dunk-dunk-dunk-dunk, riktigt svagt och dovt. Fartygen går typ 20-40 km ut, men det hörs ändå, konstigt nog.
 
Y
Jag lyckades hitta ett annat ljud jag inte vågat nämna i risk att ni bokar en vit tvångströja åt mig.
Ibland så har det pipit, som en brandvarnare med dåligt batteri...
Trott det varit garagefönster som svajat men nu när jag var ute så hörde jag till min förvåning, ett pip långt ute på gräsmattan. Visade sig vara torkställningen som med sitt "segel" vred sig något och då peptill. haha

Usch, det är lömskt detta med ljud. Faktiskt tyckt kvällen varit ovanligt tyst men får se sen när jag lägger mig..



mycke_nu skrev:
Båtar?
Faktiskt finns det stora båtar i horisonten, men detta ljudet är mer eller mindre hela tiden och så ofta ser jag inte båtarna. Tack å lov, nog för att huset är lyhört men vore det såpass känsligt så hade jag blivit deprimerad. :)
 
Redigerat:
Jag tänkte också fartyg - de där dieselmotorerna är inte att leka med och de hörs många kilometer. Inomhus låter det som en bil på tomgång. Utomhus hörs ofta inget. Jag tror att ljudet drunknar i annat när man är ute, men inne filtrerar husväggen bort alla ljud utom de mest lågfrekventa.
 
svartöra skrev:
Jag tänkte också fartyg - de där dieselmotorerna är inte att leka med och de hörs många kilometer. Inomhus låter det som en bil på tomgång. Utomhus hörs ofta inget. Jag tror att ljudet drunknar i annat när man är ute, men inne filtrerar husväggen bort alla ljud utom de mest lågfrekventa.
Nja, båtar?
Inbillar mig att en stor dieselmotor går med 90 varv per minut.
Och det vi hör är när propellerbladen slår genom vattenytan (när fartyget går på lätten).
Då får vi med en fyrbladig propeller en frekvens på 360 Hz.
Instämmer med att det hörs långt.
Efter många år i västra Göteborg vande jag mig med ljudet från utgående fartyg på älven och Rivöfjorden.
Men jag tror inte det kan förväxlas med Yrrols ljud, för fartygsljudet dör bort och försvinner på några minuter.

Kanske säkrast att ta fram tv*ngströjan ändå :rolleyes:

PS Men han verkar ju ganska oförarglig ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.