teamlundver skrev:
Kan man göra så? (y)

Hur är det. Får man avslag på bygglov i sin helhet eller kan man få avslag på ett moment och resten godkänt?
Man kan iaf göra så häromkring, om alla kommuner är lika flexibla vet jag inget om.

Som oftast ändras ansökan så att den godkänns, eller så insisterar den sökande på att köra loppet ut och får i så fall avslag på allt.
 
Hemmakatten skrev:
Du skall ha med Kontrollansvarig, kontrollplan, fasadritningar, planritningar, huset inritat på nybyggnadskarta, konstruktionsritningar mm mm. Det ärlätt att missa något.
Behövs allt det uppräknade för alla bygglov eller är det mer beroende på vad man ska göra?

Just nu funderar vi på att dela upp bygglovet på 2. Ett för det som vi måste göra i höst och ett för det som kan vänta till våren. På sätt hoppas vi kunna ha första bygglovet klart till den 1 augusti så att vi kan sätta igång direkt. Vad tror ni om det?
 
Det är högst beroende på vad du ska göra. Det jag tycker du ska göra är att kontakta ditt bygglovskontor så får du svar på dessa frågor - och det ska du göra omgående om du ska ha en rimlig chans att ha något som helst klart till 1/8.
 
Hemmakatten
Från det att beslut om bygglov träder i kraft har man 2 år på sig att påbörja arbetena. Alla arbeten skall sedan vara klara inom 5 år.

Jag ser ingen som helst vinst med att vänta med halva bygglovsansökan tills i höst.

Att ett bygglov tar 10 veckor är nog en önskedröm även om det står så i nya PBL. De 10veckorna räknas från det att ALLA handlingar kommit kommunen tillhanda. Kommunen skall iofs skyndsamt meddela dig om det saknas handlingar men i praktiken (åtminstone de som jag vet om/hört talas om) kan kommunen meddela dig i vecka 8 att det saknas handlingar som du då måste komplettera och skicka in igen och därefter börjar 10 nya veckor att ticka. Så där kan det fortsätta ett bra tag. (En granne har ansökt om att få bygga ett uthus/bastu. Ansökan skickades in i slutet av januari, än idag har han inte hört något från kommunen.)
 
mexitegel skrev:
Det är högst beroende på vad du ska göra. Det jag tycker du ska göra är att kontakta ditt bygglovskontor så får du svar på dessa frågor - och det ska du göra omgående om du ska ha en rimlig chans att ha något som helst klart till 1/8.

Besiktningen är nu på torsdag. Om ingen oförutsett sker då så kommer jag ta kontakt med bygglovskontoret. Vågar inte riktigt göra det än (vill inte jinxa besiktningen :surprised:)

Vad menar du med att det beror på vad jag ska göra?
 
Hemmakatten skrev:
Att ett bygglov tar 10 veckor är nog en önskedröm även om det står så i nya PBL. De 10veckorna räknas från det att ALLA handlingar kommit kommunen tillhanda. Kommunen skall iofs skyndsamt meddela dig om det saknas handlingar men i praktiken (åtminstone de som jag vet om/hört talas om) kan kommunen meddela dig i vecka 8 att det saknas handlingar som du då måste komplettera och skicka in igen och därefter börjar 10 nya veckor att ticka. Så där kan det fortsätta ett bra tag. (En granne har ansökt om att få bygga ett uthus/bastu. Ansökan skickades in i slutet av januari, än idag har han inte hört något från kommunen.)

Det är lite därför som vi funderar på att dela upp det på två ansökningar. Det som vi vill göra i höst är betydligt mindre saker som förhoppningsvis inte behöver lika mycket dokumentation som det vi vill göra till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.