Hej,

Skrev på köpekontrakt för ett hus igår :D och funderar nu kring det här med bygglov.
Huset ligger i detaljplanerat område, inga prickar på tomten mer än de 4,5 metrarna som vetter mot gatan. Huset är ett 1-plans tegelhus med källare.

I detaljplanen står det för denna tomt att enbart 1-plans hus med eller utan källare får byggas, tomten får bebyggas till 25% men upp till 30% kan tillåtas. Husen skall vara av tegel, sten eller liknande. (Det kan sägas att bland de andra husen i området som har samma bestämmelser finns både 2-planshus och trähus å andra sidan är detaljplanen från 61 så det är kanske inte så konstigt om detta har gått igenom).

Huset är i dagsläget på 85kvm, källaren 73kvm och tomten 970kvm hörntomt.
----------------
Vi har följande planer som kräver/ kan kräva bygglov:

Under hösten
*bygga till en entré på oprickat område ca 6-9kvm
*byta ut alla fönster mot större, stoppa in fler fönster (fönstren är ca 60*100cm i dagsläget och väldigt få)
*Sätta igen några fönster
*Sätta altandörrar på långsidan i vardagsrummet
*Ev. flytta bärande vägg

Till våren
*Göra en större tillbyggnad på oprickat område ca 70-80kvm

Så fort som möjligt/ när tid finnes
*Bygga bullermur ut mot den större gatan
*Bygga en lite lägre mur mot den mindre gatan (lagom hög för att hålla galen schäfer inne)
*Ev. bygga mur lägre mur mot de 2 granntomterna (annat alt. här är häck)
*Lägga puts på huset

-------------

Eftersom vi inte får nycklarna förrän den 1/8 så blir vi nästan tvingade att söka bygglov (om det är möjligt) innan dess för att förhoppningsvis hinna byta fönster innan det är snorkallt. Det vi framförallt funderar på är om man ska söka ett bygglov för alltihop eller om vi ska dela upp det på ett flertal bygglov? Vad är fördelarna/ nackdelarna?

Har en massa fler frågor kring detta men just nu försvann de allihop... Tror jag är helt tom efter gårdagens spänning (fanns fler budgivare med de hann aldrig få OK från banken).

Tacksam för svar och har ni några tips angående bygglov för ovanstående så vore det super
 
Även om jag tycker att ni ska vänta med byggplanerna tills ni bott i huset ett tag (vem vet, ni kanske inser fler saker som borde byggas om, eller att något ska byggas om men inte som ni först tänkt? Låt idéerna gro ett tag!), så är det väl ändå ekonomiskt fördelaktigt att samla allt i en enda bygglovsansökan, då blir det bara en avgift. Förutsatt att ni tror er hinna med allting på de 5 år ni har på er att genomföra bygglovet.
 
Mja tanken är att allt ska hinnas på ett år :surprised:

Jag förstår tanken med att bo in sig ett tag men åh andra sidan är en del av det vi vill göra ganska väsentligt för att vi ska kunna bo där. Exempelvis bygga en entré. Hallen är i dagsläget cirkus 80*40cm (slutar alltså där dörrmattan tar slut) och det är inte riktigt hållbart för oss. Den stora tillbyggnaden kan dock vara en idé att klura lite extra på.. :confused:
 
Angående att söka bygglov innan ni flyttat in är det inga problem. Ni behöver inte äga huset för att söka och få bygglov.
 
Vad bra :)

Hur stor är risken att ett samlat bygglov tar lång tid pga kompletteringar osv jämfört med om man kanske delar upp det på ett för det man vill göra på hösten och ett för det till våren?

Vad blir skillnaden i kostnad?

Om man får avslag på ett bygglov får man det då i sin helhet eller bara på en del av det?
 
teamlundver skrev:
Hur stor är risken att ett samlat bygglov tar lång tid pga kompletteringar osv jämfört med om man kanske delar upp det på ett för det man vill göra på hösten och ett för det till våren?

Vad blir skillnaden i kostnad?

Om man får avslag på ett bygglov får man det då i sin helhet eller bara på en del av det?
Ingen som vet?
 
Skillanden i kostnad kan bara din kommun svara på eftersom bygglovstaxan sätts av vare kommun individuellt.

Ju mer omfattande byggnation du ska göra ju större är risken att handläggningen drar ut på tiden, men jag är rätt säker på att fördelarna överväger nackdelarna med ett samlat bygglov. Dessutom är det, såvitt jag kan förstå, inte särskilt avancerade utbyggnader du tänkt dig?
 
Maxtiden för ett bygglov är 10 veckor. Byta eller sätta igen fönster kan jag inte tänka mig att det behövs bygglov, inte heller en ny altandörr eller flytta väggar inne i huset bärande eller ej.
 
teamlundver skrev:
Hur stor är risken att ett samlat bygglov tar lång tid pga kompletteringar osv jämfört med om man kanske delar upp det på ett för det man vill göra på hösten och ett för det till våren?

Vad blir skillnaden i kostnad?

Om man får avslag på ett bygglov får man det då i sin helhet eller bara på en del av det?
Det riskerar att ta längre tid. Vad du kan göra är att söka för allt och så stryka nån punkt om det visar sig att det är den som tar tid.
 
mexitegel skrev:
Skillanden i kostnad kan bara din kommun svara på eftersom bygglovstaxan sätts av vare kommun individuellt.

Ju mer omfattande byggnation du ska göra ju större är risken att handläggningen drar ut på tiden, men jag är rätt säker på att fördelarna överväger nackdelarna med ett samlat bygglov. Dessutom är det, såvitt jag kan förstå, inte särskilt avancerade utbyggnader du tänkt dig?
Njae ena utbyggnaden är ju bara en hall/ entré (den vi vill göra i höst) men den som ska göras till våren blir ca 80kvm, ska innehålla 3 sovrum, 2 kontor och ett badrum. (Helt plötsligt lät 80kvm litet :surprised:) sen vet jag ju inte hur mkt de måst fundera på den där muren vi vill ha ut mot gatan då det är prickat de 4½m som är närmast.
 
huggan skrev:
Maxtiden för ett bygglov är 10 veckor. Byta eller sätta igen fönster kan jag inte tänka mig att det behövs bygglov, inte heller en ny altandörr eller flytta väggar inne i huset bärande eller ej.
Vad jag har förstått så krävs det bygglov om man väsentligt ändrar husets fasad (eller har jag missförstått helt?) Vi vill dels sätta igen 3 fönster, sätta in nya betydligt större på andra ställen, byta ut ena långsidan i vardagsrummet som altandörrar ca 3-4m glasvägg alltså samt putsa tegelhuset.

Läste någonstans att det var likadant med insidan på huset. Bygglov behövdes om man skulle ändra husets planlösning väsentligt (vilket vi iofs inte ska) eller om man skulle ta bort/ flytta bärande vägg.

Är det någon som kan bringa lite klarhet i detta? Det finns ju en risk att jag har läst gammal information.
 
haavard skrev:
Det riskerar att ta längre tid. Vad du kan göra är att söka för allt och så stryka nån punkt om det visar sig att det är den som tar tid.
Kan man göra så? (y)

Hur är det. Får man avslag på bygglov i sin helhet eller kan man få avslag på ett moment och resten godkänt?
 
teamlundver skrev:
Vad jag har förstått så krävs det bygglov om man väsentligt ändrar husets fasad (eller har jag missförstått helt?) Vi vill dels sätta igen 3 fönster, sätta in nya betydligt större på andra ställen, byta ut ena långsidan i vardagsrummet som altandörrar ca 3-4m glasvägg alltså samt putsa tegelhuset.
Det stämmer bra.
 
Hemmakatten
Allting som du skriver om i ditt första inlägg kräver bygglov, möjligtvis inte om den vägg du vill riva inte är bärande.

Maxtiden för ett beviljat eller avslaget bygglov är 10 veckor från det att ALLA handlingar är inlämnade. Kommunen har en skyldighet att skyndsamt meddela om handlingar saknas och vad "skyndsamt" innebär i praktiken är det nog ingen som vet ännu. men räkna med att det kommer att ta betydligt längre tid än 10 veckor. Du skall ha med Kontrollansvarig, kontrollplan, fasadritningar, planritningar, huset inritat på nybyggnadskarta, konstruktionsritningar mm mm. Det ärlätt att missa något.
 
teamlundver skrev:
Vad jag har förstått så krävs det bygglov om man väsentligt ändrar husets fasad (eller har jag missförstått helt?) Vi vill dels sätta igen 3 fönster, sätta in nya betydligt större på andra ställen, byta ut ena långsidan i vardagsrummet som altandörrar ca 3-4m glasvägg alltså samt putsa tegelhuset.

Läste någonstans att det var likadant med insidan på huset. Bygglov behövdes om man skulle ändra husets planlösning väsentligt (vilket vi iofs inte ska) eller om man skulle ta bort/ flytta bärande vägg.

Är det någon som kan bringa lite klarhet i detta? Det finns ju en risk att jag har läst gammal information.
Du måste ha bygglov för fasadändringarna.
Om du ska ändra planlösning/ändra i bärande vägg behövs inget bygglov, men du måste göra en anmälan (Pbf 6 kap. 5§)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.