Det måste stå i ert avtal om garanti för jobbet: Har nåt skriftligt avtal ? Om inte då är det bäst att fokusera på hur du löser det på egen hand.
Att borra ett litet hål och fylla med fogskum är vanligt om det inte sviktar väldigt mycket.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
OK, har dock aldrig varit med om att man kör ut 55 grader till golvvärmen. Brukar justeras ner i shunten till golvvärmen. Jag tror mitt golv har max framledning 45 grader. Men ditt problem är inte där.

Men att öppna upp via källaren är nog enklaste vägen om spånskiva gett sig. Men kolla även upp kombinationen laminat/golvspån. Tror tyvärr det också är fel även om det kan fungera utmärkt ändå.

Ligger ditt laminatgolv tvärs golvvärmeslingorna eller längs med?

PS. Dina kryddor är nog i lufttäta burkar så temperaturen påverkar mycket lite. I lådan där jag har kryddor så är det rumstemperatur trots golvvärme under skåpet.
Min golvshunt har en inbyggd strypning vid 55 grader (eller möjligen om det var 50 grader, minns inte vilket av dessa två det var) men det vet man ju inte hur exakt det där fungerar och hur mycket det går att lita på.
Men rent teoretiskt skulle ju framledningen till radiatorerna mycket väl kunna vara 55 grader och är det då kallt i köket så rumstermostaten öppnar shunten för fullt så blir det ju 55 (eller 50?) grader som går ut i golvet. Fast som sagt så är det inte detta som är problemet.

Kolla upp laminat/golvspån? Hur menar du då...kolla med vem? Golvleverantören? Är det en kombination som inte skulle vara förenlig?

Laminatgolvet ligger längs med golvvärmeslingorna.
 
En shunt har man för att reglera värmen. Om elementen behöver 55 grader så kan det vara för högt för golvvärme. Då reglerar man ner temperaturen med en stund till golvvärmen. Om Uponor har projekterat golvvärmen så står det både flöde och framledningstempertur i den.

Mer allvarligt är att ditt golv inte alls följer deras läggningsanvisningar. Ska inte vara laminat utan förstärkningsskiva emellan (ett mindre problem med kvalitetsgolv). Men golvet ska också läggas TVÄRS slingorna enligt Uponor. Ditt golv är lagt på ett sätt som avviker från rekommendationerna på flera sätt.

hakan_o skrev:
Min golvshunt har en inbyggd strypning vid 55 grader (eller möjligen om det var 50 grader, minns inte vilket av dessa två det var) men det vet man ju inte hur exakt det där fungerar och hur mycket det går att lita på.
Men rent teoretiskt skulle ju framledningen till radiatorerna mycket väl kunna vara 55 grader och är det då kallt i köket så rumstermostaten öppnar shunten för fullt så blir det ju 55 (eller 50?) grader som går ut i golvet. Fast som sagt så är det inte detta som är problemet.

Kolla upp laminat/golvspån? Hur menar du då...kolla med vem? Golvleverantören? Är det en kombination som inte skulle vara förenlig?

Laminatgolvet ligger längs med golvvärmeslingorna.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Jag lägger förfrästa golvspån och det står väldigt tydligt att man måste förstärka vid egna frässpår. Har de inte gjort detta och fräst på "fel håll" har troligen skivorna gett sig.
Någon förstärkning av golvskivorna är inte gjorda.
Vad är "fel håll"? Ytterligare spår längs med eller tvärs mellan befintliga längsgående spår?


Lars48 skrev:
Det måste stå i ert avtal om garanti för jobbet: Har nåt skriftligt avtal ? Om inte då är det bäst att fokusera på hur du löser det på egen hand.
Att borra ett litet hål och fylla med fogskum är vanligt om det inte sviktar väldigt mycket.
Hade avtal med snickaren men inte med VVS-firman.
Men oavsett avtal eller inte, köper jag en golvvärmeinstallation muntligt av VVS-firman kan jag alltså inte förvänta mig som kund att golvet skall hålla ett år ens?
Kan hantverkaren verkligen åsidosätta alla fackmannamässiga installationsmetoder för att det inte finns ett skrivet avtal där det står i klartext att golvet skall hålla att gå på i x antal år?

Konsumenttjänstlagen, vad säger den t.ex. i ett sånt här fall? Tror du den är applicerbar i det här sammanhanget?
 
Måste rätta mig själv. Laminat får läggas direkt på Uponor golvspån. Inte heller riktningen är bestämd i anvisningarna. Men vissa andra golvspån har dom rekommendationerna. Golvspån är bara ca 4 mm tjock i spåret. Hamnar en längsgående laminatskarv rakt över så tål det inte mycket punktlast utan att gå sönder.

Dina hantverkare har kanske fräst utan förstärkning, det har dom ansvar för. Kontakta snickarna om det är dom som fräst
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
En shunt har man för att reglera värmen. Om elementen behöver 55 grader så kan det vara för högt för golvvärme. Då reglerar man ner temperaturen med en stund till golvvärmen. Om Uponor har projekterat golvvärmen så står det både flöde och framledningstempertur i den.

Mer allvarligt är att ditt golv inte alls följer deras läggningsanvisningar. Ska inte vara laminat utan förstärkningsskiva emellan (ett mindre problem med kvalitetsgolv). Men golvet ska också läggas TVÄRS slingorna enligt Uponor. Ditt golv är lagt på ett sätt som avviker från rekommendationerna på flera sätt.
Ja, rent generellt så jobbar ju golvvärme med lägre temperaturer än radiatorvärme. Är ju därför jag ville ha en separat shunt insatt för detta.
När jag sedan frågade golvleverantören om max framledningstemperatur i golvet sa dom att det spelar ingen roll så länge ytan på golvet inte överstiger 27 grader. Men som sagt så gillar jag inte det konceptet utan det är därför jag skall bygga in en egen vattentemperaturreglering på golvslingorna och så länge reglerat ut värmen manuellt och väldigt försiktigt.

Jag tror inte Uponor har projekterat nånting här. Inget som jag har fått ta del av i alla fall. Och med tanke på att det lämnades kvar på tok för mycket färdigfrästa spånskivor och golvvärmeslang (som jag fick betala för så klart) efter avslutat arbete så tror jag VVS-firman inte har låtit Uponor projektera nånting alls här utan man har bara köpt på sig en massa material.
Jag anade att man inte heller hade mätt upp längderna på slingorna (två parallella slingor med olika längd) så det gjorde jag själv precis före golvläggningen. Sedan såg jag att shunten var felkopplad, en av slingorna skall ju kopplas in på en given anslutning där flödet är injusterbart men slingorna var växlade och golvet fick olika temperatur beroende på vilken slinga man stod på och det gick inte att justera in då det var fel slinga man justerade på. Och mina farhågor besannades senare om slinglängderna när jag påtalade detta för VVS-firman, han hade ingen aning om längden på mina slingor.
 
Autodidak1 skrev:
Måste rätta mig själv. Laminat får läggas direkt på Uponor golvspån. Inte heller riktningen är bestämd i anvisningarna. Men vissa andra golvspån har dom rekommendationerna. Golvspån är bara ca 4 mm tjock i spåret. Hamnar en längsgående laminatskarv rakt över så tål det inte mycket punktlast utan att gå sönder.

Dina hantverkare har kanske fräst utan förstärkning, det har dom ansvar för. Kontakta snickarna om det är dom som fräst
Ok, låter ju bra med färre fel så klart...tack för det. :)

Det är ju lite det där med vem som har gjort vad.
Som jag ser det är det VVS-firman som har fräst de nya spåren i spånskivan även om det rent fysiskt var snickaren som höll i fräsen men det gjorde han ju för att det var han som hade fräsen i bilen och kunde sköta den. Det var ju ingenting som egentligen ingick i snickarens uppdrag från mig att fräsa nya spår i golvspånskivan utan något som gjordes på uppdrag av VVS-firman för att VVS-firman hade lagt golvvärme in under skåpen fast dom inte skulle göra det, ett felaktigt VVS-jobb som skulle rättas till.
Det är ju VVS-firman som har bestämt vart och hur spåren skulle fräsas, hade VVS-firman haft en egen fräs så hade dom ju gjort spåren alldeles själv helt och hållet.
Det är ju även VVS-firman som har levererat de färdigfrästa spånskivorna och ansvaret för hur man får fräsa i dom anser jag också ligger på VVS-firman, installationsanvisningarna följer väl med i leveransen till den som beställt skivorna.
 
Redigerat:
Låter bra för din del ut rättslig synpunkt. Kontakta VVS-firman och reklamera arbetet. Dom har klantat till projekteringen och gjort en dålig nödlösning som ger dig problem. På sådana här småjobb behöver en kunnig entreprenör göra någon egentlig projektering. Men att planera hur slingorna skall placeras är nödvändigt för att undvika problem.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Tycker inte om konstruktionen överhuvudtaget. Det ska inte vara så att så fort man fräsar ett par spår extra då går spånskivan sönder !
Lite marginal ska den ha.
Felet måste åtgärdas. Det första frågan är vemsansvar är att åtgärda det. Det logiska är att anta snickaren för ansvarig. Vvsaren kan lätt påstå att kunden har kommit med önskemål i sista sekunden och han har gjort det bästa av läget. Det är ändå kundens ansvar att se till så att jobbet blir gjort fackmässigt. Vem skulle kontaktat snickaren och frågat om råd?
Vvsaren skulle förstås kontaktat snickaren. Men han har fått godkänd av kunden att göra det. Då bollas ansvaret tillbaks till kunden.
Jag tycker en sån stämning är tveksamt att vinna.
Det var ett annat scenario om firmorna hade skött jobbet själva utan diskussioner med kunden.
'Kommer ihåg ett mål där kunden hade stämt badrumsfirman för tapp vatten inbyggd i yttervägg som frös på vintrar. Firman påstått att kunden vägrade ha utanpåliggande rör av estetiska skäl. Kunden påstod att han inte hade förstått risken. Men det hjälpte inte. Han förlorade målet.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Jag lägger förfrästa golvspån och det står väldigt tydligt att man måste förstärka vid egna frässpår. Har de inte gjort detta och fräst på "fel håll" har troligen skivorna gett sig.
Var står det tydligt att man måste förstärka vid egna frässpår? På Uponors hemsida?
Har tittat där men inte hittat något matnyttigt...
 
hakan_o skrev:
Var står det tydligt att man måste förstärka vid egna frässpår? På Uponors hemsida?
Har tittat där men inte hittat något matnyttigt...
Uponor förordar inte att man fräser egna spår. de har vändskivor och matningen/retur görs UNDER golvet för att inte behöva fräsa matningsspår. Det gäller då man lägger nytt golv på golvbjälkar

Många fräser egna vändspår och även spår för matning. Då tappar man hållfasthet och måste/bör förstärka för att slippa problem.
 
hakan_o skrev:
Var står det tydligt att man måste förstärka vid egna frässpår? På Uponors hemsida?
Har tittat där men inte hittat något matnyttigt...
Jag lägger LK. Står i läggningsanvisningen.
 
Autodidak1 skrev:
Uponor förordar inte att man fräser egna spår. de har vändskivor och matningen/retur görs UNDER golvet för att inte behöva fräsa matningsspår. Det gäller då man lägger nytt golv på golvbjälkar

Många fräser egna vändspår och även spår för matning. Då tappar man hållfasthet och måste/bör förstärka för att slippa problem.
Även om detta är ett gammalt hus är det ju ett helt nytt golv på golvbjälkar.
Vet du om det finns skriftligt på att dom inte förordar egna frässpår? (Eller om man nu gör det så måste man förstärka)
 
Deras läggningsinstruktioner och filmer på Youtube visar HUR dom vill att det läggs. Dom skriver inget om hur dom INTE vill att det läggs.

Fräsning och förstärkning är ett vanligt, vedertaget sätt, men inte något som jag sett Uponor skriva om någonstans.

hakan_o skrev:
Även om detta är ett gammalt hus är det ju ett helt nytt golv på golvbjälkar.
Vet du om det finns skriftligt på att dom inte förordar egna frässpår? (Eller om man nu gör det så måste man förstärka)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.