Eternit är det ”bästa” du kan ha så länge det ligger där det ligger. Torrt och fint samt inget behov av underhåll. Vill du trots allt byta kan du spara pengar genom att själv ta ned eterniten (givetvis med skyddskläder, andningsmask etc) och gräva ner på egen mark (kolla med kommunen).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fridh78 Fridh78 skrev:
Eternit är det ”bästa” du kan ha så länge det ligger där det ligger. Torrt och fint samt inget behov av underhåll. Vill du trots allt byta kan du spara pengar genom att själv ta ned eterniten (givetvis med skyddskläder, andningsmask etc) och gräva ner på egen mark (kolla med kommunen).
Gräva ner på egen mark? Det lät spännande, kan inte tänka mig att kommunen skulle jubla över den lösningen...:thinking:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
har själv eternittak UTAN papp under,ligger på ett gammalt spåntak sedan 40-talet. målade om taket med Hagmans taklasyr för några år sedan och det ser nytt ut. Eternit håller länge. det är först när taket börjar få vita uppsvällda partier som man kan börja fundera på underhåll. behåll ditt tak,överväg istället en ytbehandling för att göra taket lite glattare så inte mossa o annat fastnar. Och som några föreslagit,spara i en underhållsfond till huset för förutom taket kommer också annat på ett gammalt hus.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag kunde slänga eternit (inplastat) i en egen container på min lokala miljöstation, gratis.
Men oftast är det ju inte takbeläggningen som är problemet utan vid genomföringar, skorstenen, takfönster osv. Kontrollera extra noga där och åtgärda vid behov.
 
  • Gilla
Solweig Chramer Hjorth och 1 till
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
har själv eternittak UTAN papp under,ligger på ett gammalt spåntak sedan 40-talet. målade om taket med Hagmans taklasyr för några år sedan och det ser nytt ut. Eternit håller länge. det är först när taket börjar få vita uppsvällda partier som man kan börja fundera på underhåll. behåll ditt tak,överväg istället en ytbehandling för att göra taket lite glattare så inte mossa o annat fastnar. Och som några föreslagit,spara i en underhållsfond till huset för förutom taket kommer också annat på ett gammalt hus.
Hur ser det ut när det "sväller"?
Jag har också läst att man kan tvätta och måla etc, men det känns som att antingen vill vi byta eller så håller vi tummarna att det går bra ändå. Jag vet att det blir en nolla mindre på notan att bara tvätta och måla, men det är ju ändå pengar.
Tro mig, vi har en fond, detta huset hade många inte så trevliga överraskningar åt oss när vi flyttade in, men en fond på en halv miljon har vi icke.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Gräva ner på egen mark? Det lät spännande, kan inte tänka mig att kommunen skulle jubla över den lösningen...:thinking:
Frågan är varför i hela friden du för för dig att byta? Det låter ju som lite onödigt.

Försök att få bort mossan så håller det nog länge till. Om du söker här på forumet så finns det gott om tips (glöm det där med koppartråden bara). Personligen går jag på den koncentrerade varianten (bensaltensid) och blandar själv, med ansvar och respekt.

Angående att gräva ner på egen mark så hade jag en gång en del fasadplattor som jag frågade på en återvinning om jag kunde lämna in. "Nope, vi får inte hantera dem, de ska lämnas bla-bla..."
"Vad görs det med dem då?"
"De grävs ner, de är ju ofarliga i sig. Och gräva kan man ju göra på många ställen..."
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Frågan är varför i hela friden du för för dig att byta? Det låter ju som lite onödigt.

Försök att få bort mossan så håller det nog länge till. Om du söker här på forumet så finns det gott om tips (glöm det där med koppartråden bara). Personligen går jag på den koncentrerade varianten (bensaltensid) och blandar själv, med ansvar och respekt.

Angående att gräva ner på egen mark så hade jag en gång en del fasadplattor som jag frågade på en återvinning om jag kunde lämna in. "Nope, vi får inte hantera dem, de ska lämnas bla-bla..."
"Vad görs det med dem då?"
"De grävs ner, de är ju ofarliga i sig. Och gräva kan man ju göra på många ställen..."
Ja du.. Jag vet inte, men det är ju ändock 45 år gammalt och då vi vill börja greja mer med huset invändigt tänkte vi så att säga börja uppifrån och ner. Men det är kanske onödigt i nuläget.
 
Det finns nog roligare saker att lägga pengarna på :)
 
Guzzi Guzzi skrev:
Det finns nog roligare saker att lägga pengarna på :)
Ja, och tråkigare också (iallafall i vårt hus).:sweat:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur ser det ut när det "sväller"?
Jag har också läst att man kan tvätta och måla etc, men det känns som att antingen vill vi byta eller så håller vi tummarna att det går bra ändå. Jag vet att det blir en nolla mindre på notan att bara tvätta och måla, men det är ju ändå pengar.
Tro mig, vi har en fond, detta huset hade många inte så trevliga överraskningar åt oss när vi flyttade in, men en fond på en halv miljon har vi icke.
du får helt vita partier som ser svullna ut,framförallt vid skarvar och ändar.det är helt enkelt vatten som tagit sig in i plattan pga mikrosprickor. problemet är att detta fryser sönder. färg löser detta problem en tid. Detta uppträder framförallt på flackare tak och tak där mossa fått fäste. har aldrig sett detta på fasadeternit.
 
Tag bort mossan och kolla så att det inte finns någon 'panna' som är sprucken.
Varför byta om taket är helt.
Är det för utseendets skull ni tänker byta?
 
N
Varför skall du överhuvudtaget byta? Detta tak håller i flera hundra år. För 20 år sedan hade man i Sölvesborg arkitekter som en lördag svarade på olika frågor om byggnation. En familj hade köpte en gård där alla husen hade eternittak och de ville byta eftersom det trodde det var "farligt"... Arkitekten rekommenderade bestämt dem att inte byta eftersom bättre material finns inte. Dessutom sa han att eternittak kommer att bli kultur med tiden och värdefullt, just pga motståndskraften hos eternit och så åldras det fint. Gamla eternitplattor och pannor både är guld värda på begagnatmarknaden eftersom det inte tillverkas längre. Det är dammet vid tillverkningen som är farligt, inte takpannor som redan är lagda. Se gärna "Husdrömmar" från den 2/3 på SVT-play. Där diskuterar man mycket om eternit: https://www.svtplay.se/video/257495...ong-7-foreningshus-i-vastra-klappe?start=auto
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Tvätta bort mossan och ha på något medel som dödar sporerna. Ytbehandla om ni vill ha en annan färg och samla ihop för ett framtida takbyte. Se till att alla plåtar,vindskivor och hängrännor är hela och rena så kommer det hålla länge till. Kolla även att infästningen till eterniten inte krupit upp och behöver ses över

När det är dags att byta så kolla på tex Plannja eller liknande som jag metoder för att behålla eterniten under det nya taket. har inte lagt det själv men känns som att det är bra mycket billigare än att betala en firma för att ta bort det. Nackdelen är väl att taket blir ”tjockare” än vad det är nu då du skruvar reglarna uppepå befintligt tak.
 
Boioberga Boioberga skrev:
Tag bort mossan och kolla så att det inte finns någon 'panna' som är sprucken.
Varför byta om taket är helt.
Är det för utseendets skull ni tänker byta?
I höstas upptäckte jag 2 pannor som var lite spruckna, men jag skickade upp svärfar på taket och laga sprickorna (det var 2 pannor som sitter under takstegen och stegen sitter fast, därav hade det knappt varit genomförbart att byta de spruckna pannorna). Dessa pannor får vi såklart ha fortsatt koll på så lagningarna håller.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Gräva ner på egen mark? Det lät spännande, kan inte tänka mig att kommunen skulle jubla över den lösningen...:thinking:
Ja, om man märker ut platsen på tomtkartan och kanske att det ska göras någon anteckning i fastighetsboken så är det lämpligaste sättet att hantera asbest produkter. Det är dammet som är farligt, fibrerna påverkar varken miljö eller människor om det ligger nedgrävt och får vara i fred. Asbestfibern som finns i eterniten är en naturprodukt som blandats med cement.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.