Hej

Har precis köpt radhus och är inte riktigt hemma på allt än. Bredvid proppskåpet sitter det en liten dosa som det står ETERMO på. Någon som kan förklara vad det är och hur den fungerar? Har förstått att den har något med värmen att göra iaf..

Tack på förhand.

Marcus
 
Misstänker att det är en sparcentral till elvärmen. Vet dock inte hur den fungerar. ;-\
 
Tänkte skrämma liv i denna fråga... Är i samma sits nu, är det någon som vet vart man kan hitta en bruks till en etermo? Jag tycker inte justeringen känns helt självklar :p
 
En del i vårt ormåde förstår inte heller funktionen och tagit bort den. Men din verkar vara av annan modell. Min har veckoklocka samt två vippknappar märkt, sänkt, normal, bortrest. Samt sepparat tempgivare (central) som slår till strömmen/värmen när det blir kallare än inställd temp. Står ena knappen i sänkt och den andra i normal styr klockans inställning med tillslag av ström till elementen minimi 3 tim och det är tempgivaren på elementen som styr (innan tillslag styr centrala tempgivaren). Står båda i normal styrs tempen på elementen bara. Läge sänkt,bortrest bara centrala tempgivare styr när strömmen ska gå på till elementen. Hoppas detta hjälper lite till din undran även fast det troligen inte är samma typ.
 
slurppe99 skrev:
En del i vårt ormåde förstår inte heller funktionen och tagit bort den. Men din verkar vara av annan modell. Min har veckoklocka samt två vippknappar märkt, sänkt, normal, bortrest. Samt sepparat tempgivare (central) som slår till strömmen/värmen när det blir kallare än inställd temp. Står ena knappen i sänkt och den andra i normal styr klockans inställning med tillslag av ström till elementen minimi 3 tim och det är tempgivaren på elementen som styr (innan tillslag styr centrala tempgivaren). Står båda i normal styrs tempen på elementen bara. Läge sänkt,bortrest bara centrala tempgivare styr när strömmen ska gå på till elementen. Hoppas detta hjälper lite till din undran även fast det troligen inte är samma typ.
Tack! Precis det upplägget har vi, dock sitter två centrala termostater kopplade till vår. En märkt normal och en märkt sänkt. Vrider man lite på dessa hör man i vissa lägen ett klickande, dock klickar dem inte vid samma gradinställning. Borde dem inte det?

Det finns 2 röda och 1 gröna plastbitar som ska kilas in på timerskivan. Någon som känner till varför. Misstänker att det borde varit en till grön men att den försvunnit.

Med vänlig hälsning, realdoolar
 
Dom gröna och röda plastbitarna är till timern, för att ställa in till-/från-slagstider, grön - till, röd - från.
 
Jag tycker det är lite med bara 2 till- och frånslagstider på ett vecko-ur. Eller vad är tanken?

Någon som vet hur enkelt en e-termo kan tas bort eller ersättas med någon nyare typ av ur? Blir smått galen på att den knäpper hela tiden när den kopplar på/av. Det hörs i hela kåken!
 
Realdolar: Att du har två givare är för att normal styr "dagsvärmen" i hela huset när veckogivaren har slagit till på grön pigg. När veckogivaren går över på röd pigg styr givaren som visar sänkt temperatur och slår till när den temp blir för låg. Eftersom tidigare boende har slarvat bort resterande piggar så fungerar inte ditt system optimalt. Finns det tempgivare på elementen? Det verkar inte så eftersom du har en centraltempgivare. Enda gången min slår till så det hörs är när det går under nattsäkningen eller då värmen slår till och höjs innan vi går upp eller kommer hem. Under drift normal har jag inget störande tillslag i centralen utan då styr elementens egna givare. Min klocka är sönder så jag kan köpa din klocka för det finns inga reservdelar utan har själv börjat fråga om annan typ av klocka.
 
Har fåt rekommendation att byta klockan till en ny med veckoprogram och det kan du också göra. Jag valde annat alternativ och ska nu byta tempgivare mot en annan tempgivare med 9 st förinställda program och 9 st programmerbara. samt med möjlighet till nattsänkning etc. De enda jag behöver göra dagtid är att ställa in tempen lite högre så att tempen på elementen slår av först. Annars blir den som din med ständiga av och påslag.
 
Jag har en Etermo sparcentral sedan 30 år i mitt radhus. Har sparat mycket el mha den! Däremot saknar jag några röda och gröna ryttare/piggar till klockan. Inhandlad från ET-Produkter AB, Malmö och har en bruksanvisning kvar. Hittar inte att den leverantören finns kvar. Söker leverantör för att kunna byta upp mig mot modernare variant. Tacksam om någon som vet var??
 
vipet001 skrev:
Jag har en Etermo sparcentral sedan 30 år i mitt radhus. Har sparat mycket el mha den! Däremot saknar jag några röda och gröna ryttare/piggar till klockan. Inhandlad från ET-Produkter AB, Malmö och har en bruksanvisning kvar. Hittar inte att den leverantören finns kvar. Söker leverantör för att kunna byta upp mig mot modernare variant. Tacksam om någon som vet var??
+1

Jag saknar också en av dessa, planerar ett byte av diazed till normcentral och vill hitta ett modernare alternativ :)
 
Byta er etermo sparcetral. Jag har inte heller hittat delar till vår central. Det billigaste alternativen är att koppla till ett tidur/veckour. Eller hellre köpa ett temperaturreglage med veckoprogram. Den bör även ha inställning för dag och nattemperatur. Köper ni en med olika programval så har ni enklast gjort er anläggning modernare för ca 300-500 kr med frakt från conrad.se. Ersätt den med den befintliga bimetall tempgivaren som sitter sepparat. Har du två koppla bort den ena. Behöver den ny central plats?. Ställ vipparmarna så elen styrs via nya tempgivaren. Jag fortsätter att använda tempgivarna på element så jag tänker ställa tempen på nya givaren lite högre så att den fungerar som påslag på g.a klockan. Då får jag inte störande till och från slag som vissa med två givare har. I g.a veckouret sitter en vipparm i plast som flyttar sig för piggarna och har nu tappat sin effekt efter 30-35 år. Jag satte dit lite fjädrande material på vipparmen så höll den några år. Mina piggar kan du få om du vill. Ska koppla in den nya om någon vecka men elektrikern säger att det kommer att fungera.
 
vipet001: har du en bruksanvisning kvar alltså? kan man få ta del av den? köpa en kopia eller om du kan maila den inscannad så man får ett hum om hur den ska ställas in. vi har en sån sparcentral med men nu verkar värmen leva sitt eget liv och kylan smyger sig på :)

om man ska byta till nåt modernare (digitalt?), vad kostar det med material och inkoppling på ett ungefär?
vi har separata termostater på elementen med, hur fungerar det då? ska man ställa in de på nåt speciellt? givaren sitter på väggen i hallen.
 
Robbiecrise har du samma typ som ovan så är det inte så svårt. Läs hur du ska göra som ovan med vippknapparna. På elementen ställer du in termostaten. Ställ veckouret och sätt i grön pigg när strömmen ska gå till elementen. Sätt i röd pigg när veckouret ska slå av (ingen ström till elementen). Eftersom du bara har en termostat på väggen så ska den reglera nattvärmen/bortrest. Enklast är att ändra den till en digitalt temostat med tillhörande veckour eller med flera programeringsalternativ. Kostnad är beroende på vad du vill ha och hur mycket elektrikern vill ha för sitt arbete.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.