Hej!

Tänkte skriva lite om min installation av en ETA flispanna 50kwh.
Ni får gärna kommentera och kritisera men låt det vara konstruktiv kritik.

Jag har nyligen installerat en ETA 50Kwh flispanna.
Startades den 27oktober klockan 21.00 och det enda jag gjort sen dess är att fylla på flis och tömma asklådan samt aska ur ovanför eldstaden en gång.

Jag värmer ca 600 kvadratmeter där 300 kvadratmeter består av garage. Högt till tak 3.80 meter och dåligt isolerat. (Huset byggt 1922).

Pannan är kopplad till en ackumulator tank på 2500L.

Pannan har fungerat väldigt bra och har som sagt inte ett enda driftstopp förutom att jag fick slut på flis men det kan ju liksom inte räknas :).
Jag har byggt ett flisförråd som rymmer lite mer än 40 kubikmeter vilket gör att jag kan ta emot en hel container från leverantören (40 kubik). Räknar med att klara mig bra på 120 kubikmeter om året. Med priset från min flisleverantör blir kostnaden om man slår ut det på året 1925:- / Månaden. Vilket jag tycket är helt överkomligt med tanke på vilken volym det är jag värmer.

Det jag funderar på att finna en lösning på är:

1. Bygga om förrådet som nu är fyrkantigt till en rundare form inuti, så att inte flisen fastnar utmed sidorna. Fyller jag flis förrådet fullt idag så kan jag göra åt hälften innan jag måste ner i den och riva ner allt som sitter i hörnen och utmed sidorna.

2. Montera min ny inköpta hökanon med ett matarbord så jag slipper ösa flisen när man fyller på med hjullastare då den inte räcker in till mitten.

3. Bygga ytterligare ett förråd där lastbilen kan tippa lasten som jag sedan kan blåsa över till mitt huvudförråd. På det viset kan jag säga till minst 2 månader i förväg när jag behöver ny flis.

Återkommer med lite bilder på hur installationen ser ut.
 
Jättespännande!

Ser fram emot dina bilder.

Priset på flis du nämner, är det med moms?
 
Ja priset per månad är inkl moms.
Jag betalar 7700:- inkl transport och moms för 40 kubikmeter.
Ska se till & få ut bilderna i veckan.
MVH / M.
 
När kommer det bilder?
 
har ochså funderat på hökanon. blir kul att se hur det fungerar. tycker inte det fyrkantiga förrådet är ett problem. det rasar ju dit så småningom. jag har lastat in 40 m3 i seprember har kvar typ 10-15 kvar o tänkte jag skulle låta det sköta sig själv till soppatorsk. får se hur mycket det är kvar i hörnen då. =) BILDER !!!!
 
Bump!
 
Vill oxå se bilder!
Samt hur det går...
 
Finns väl ingen panna ens...!
 
_ap_
tur att sanningen alltid kommer fram.
 
knekten skrev:
Finns väl ingen panna ens...!
Ibland är det väl så att saker tar längre tid än beräknad. Låt nu Mothman svara när han får tid över för oss. Jag ser det som en förmån att få del av andras erfarenheter här på forumet.
 
Intressant tråd.
Jag har själv byggt ett liknande flislager med ETA 5 m omrörare. 15 graders lutning på skruven i förrådet.
Med frontlastare på traktor har jag fyllt 40 m3 flis över takfoten på förrådets långsida. Nämnas bör att lastaren når 4 m högt med skopbotten horisontell. Jag fick putta en del flis med lastaren på slutet. Funderar på att göra en "puttare" till lastaren, som kan nå längre
.Takfoten är 2,9 m över marknivå. Jag har 4,5 m av taketsbredd på gångjärn vid taknock. Takplåten, tp 45 0,75 mm är fribärande på tre meter från nock till fot. En ram av fyrkantprofil, 40*80*3 är plåten skruvad i.
Hydraulcylindrar 50/32 med en slaglängd på 90 cm lyfter taket med traktorns hydraulik. Jag har funderat på ett eget hydraulsystem för lyftningen, men det här fungerar så bra så jag nöjer mig med denna konstruktion.
Dock har jag kvar min stokermatade förugn av fabrikat Ånga och värme från 1980, och CTC kombipanna från 73. Behållaren till förugnen fungerar som fallschakt, har monterat fyllningsautomatik i behållaren. Det fungerar över förväntan.
 
Bilder! :)
 
DSCN1356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN1357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN1348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN1350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den 45*195 som syns i bild två och fyra sitter den ena hydraulcylindern i.

DSCN1352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCN1351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nivågivare i behållaren till den stokermatade förugnen.
 
Ett imponerande bygge som kommer att passa fint ihop med den äldre byggnaden. Hur stor panna och vilken yta värmer du upp?
Ovanlig färg på Fendten!
 
Tack för komplimangen. Man skulle kunna tro att du vill låna pengar!
Pannan är på ca 40 kW och värmer två bostäder på totalt 300 m2, en verkstad på 175 m2 med takhöjd mellan 4,2 och 7 m samt 290 m kulvert. Är det riktigt kallt måste jag strypa värmen till verkstaden.
Traktorn på bilden är min gamla trotjänare, JD 6800 -97 med 10400 timmar på mätaren. Går som en klocka.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.