T Taren43 skrev:
Fast det är det ju inte, plus att det är nog beprövat i några hundra år att öppning under bastudörren som är sådär 5-6 gånger större area ger en bättre tilluft för vedeldad spis än ett spirorör
Hur mycket luft kan man behöva? Det blir ju inte bättre ju större öppning man har, eller hur?
 
P
T Taren43 skrev:
känner att idén med helt annan färg på kakel kan vara en väg att gå, frågan är bara vad man ska smeta på istället för tätskiktet 10cm upp på lecan efter man knackat bort det som behövs, silikon? hur fungerar det att sedan limma upp en platta på?
Att det nånsin skulle vara snyggare med för korta dörrar går jag inte med på, men funktionsmässigt vet nog finnarna bäst.

Satsa på en avvikande men matchande kakelplatta och kör riktigt tätskikt bakom. Någon måste väl kunna skänka dig den halva deciliter som behövs där.
 
A
Ska det behövas så mycket tilluft under dörren måste man väl ha lika stort hål under ytterdörren isf om det ska fungera:thinking:
 
Precis, samt en stark fläkt som suger in ny luft...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket luft kan man behöva? Det blir ju inte bättre ju större öppning man har, eller hur?
Det fins även en aspekt att om någon skulle råka tuppa av på golvet ska han få luft och inte ligga i värmen.
 
  • Haha
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Det fins även en aspekt att om någon skulle råka tuppa av på golvet ska han få luft och inte ligga i värmen.
Det där vet nog finnarna bäst.
 
  • Haha
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Ett annat alternativ kan väl vara att limma dit en bockad plåtprofil i rostfriplåt kanske. Typ som en u-profil som sedan silikoneras/limmas fast med föreslagsvis TEC7 Inox.
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
okej, en gång till så lämnar vi den delen dithän sedan:

- ju lättare luften har att ta sig till en vedspis, desto bättre förutsättningar för bra drag får du
- ju större intag, desto lägre hastighet på luft som skall passera
- ju lägre hastighet, desto mindre ljud
- vi vill ha drag i spisen, däremot vill vi inte ha dragigt i bastun, gärna så lugna luftrörelser som möjligt. det ska vara varmt uppe och svalare nere.

och i hela huset har åtminstone jag kring 10st tilluftventiler så luftförbrukningen i bastuspisen tas alltså av alla dessa och därför behövs givetvis inte ett lika stort hål i ytterdörren.

Sedan finns säkerligen fler orsaker som gör att det är den överlägset ledande konstruktionen i landet där bastun uppfanns, generellt är svenska bastun betydligt sämre än finska diton (empiriska undersökningar av undertecknad).

MEN det var inte detta frågan gällde, utan vad man kan gör åt kanterna och detta har jag fått bra idéer på, ska leta upp lite kakel och tätskikts-gucka och skrida till verket!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Undrar mer varför dörren/karmen inte går ända ner till golvet:thinking::surprised: Ser ju att vara 20 cm kvar......
Monteringsanvisningarna till vissa bastudörrar har "gigantiska" avstånd under dörrbladet. Nedan från en harviadörr:

Diagram visar rätt avstånd för bastudörrmontering med text på finska, svenska och ryska.

Sen fattar jag inte riktigt hur man ska få en kontrollerad tilluft med ett sådant jättehål. Den dörr jag monterade tror jag hade 150 mm i instruktionerna. Jag satte den snarare 15 mm upp då jag ville ha in luften i därför avsedd ventil bakom aggregatet. Rätt eller fel kan säkert finnas lika många åsikter om som det finns finländare. :p
 
  • Gilla
Taren43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.