Hej!

Letar efter en espressomaskin (helautomatisk) som ockaå gör vanligt kaffe. Har hittat Bosch TCA5601 men finns det fler?
 
Om det är en Helautomatisk du menar så skulle jag säga att det är svårt att hitta en som inte gör "vanligt" kaffe... Du kan ju justera hur starkt kaffe och hur stor kopp du skall ha. Dvs stark liten kopp = Espresso. Stor kopp inte riktigt så stark = Vanligt kaffe
 
öhh frågan gäller väl om den har bryggare?
en espressomaskin gör espresso, den kan vara svag stark eller vad som hellst men aldrig att den gör vanligt kaffe.
 
Cuisinart har en.
 
coss skrev:
öhh frågan gäller väl om den har bryggare?
en espressomaskin gör espresso, den kan vara svag stark eller vad som hellst men aldrig att den gör vanligt kaffe.
Precis. Om en espressomaskin gör "vanligt kaffe" så är det antingen en espresso lungo (lång espresso) eller en americano (espresso med extra vatten).

Lösningen är enkel. Espressomaskin OCH kaffebryggare. ;)

/David, riktigtkaffe.se - Sveriges kaffeforum
 
molarin skrev:
...Lösningen är enkel. Espressomaskin OCH kaffebryggare...
Det blir också bättre och billigare. Bättre kaffe i båda, framför allt!

/anhängare till David
 
ååå fler coffegeeks, kanske kan böja en alternativ klan till festool i verktygsträsket
 
Kör själv med Krups. Funkar kanon och ger gott kaffe.. Finns så många att välja på.
Skulle aldrig byta bort något som ger nymalet kaffe varje gång
 
Skannade marknaden lääänge efter en sån -och jag hittade den!
Jura Impressa F70 (deras andra modeller funkar säkert också).

Denna gör outstanding "vanligt" kaffe! Mycket godare än bra bryggkaffe tom.
 
En kaffemaskin gör inte vanligt kaffe då behöver man filterbryggare. Annrs är det en avart av en espresso(kaffe under tryck)
 
Ställ frågan på forumet på http://www.riktigtkaffe.se/ istället, så ska jag räkna sekunderna det tar innan stammisarna där läxat upp frågeställaren ordentligt. :)

Det är lätt att häda i kyrkan....
 
Min fru skulle inte gå med på att jag började med en ytterligare böjelse...(Det räcker med alla maskiner/verktyg). Gränsen för mig gick vid Moccamasterbryggt Zoeagakaffe (Antar att jag skulle bli utesluten i kaffeföreningen ovan)....Så jag får väl fortsätta säga som fru Storch i Sällskapsresan; "Har de svenskt kaffe på hotellet?" ...
 
Det är ingen som blir varken utesluten eller uppläxad på RiktigtKaffe.

Moccamaster är den bästa bryggaren man kan ha och ibland kör jag tillochmed Zoegas Skånerost i espressomaskinen... Är man nördig måste man prova allt...

Angående espressomaskiner och "vanligt kaffe" (espresso är vanligt här hemma) så spelar bryggmetoden mindre roll. Gillar du det som kommer i koppen så är allt frid och fröjd! Testa dig fram!
 
Tack! Då kan jag fortsätta njuta av MITT svarta guld... (Fast mitt paket är rött och heter Moll... nå´nting) Kaffebryggaren köpte jag bara för att den passade övriga köksmaskiner (sorgligt men sant...), men upptäckte att kaffet blev varmare och ( i min inbillning?) godare... Finns det nå´n rostfri espressomaskin i lagom 80-talsretrostuk ;)
 
bigsnucke skrev:
Moccamasterbryggt Zoeagakaffe
Moccamaster + Zoega Forza = Yum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.