Rent formellt kan du få ersättning för skäliga merkostnader, även för de gå extraturer ni tidigare behövt göra för att byta trasiga och hämta restade grejer. Med skäliga är då ersättning för att köra med er egna bil. Att ta taxi är inte skäligt då. Ersättning för matkostnader vid köksbytet kan ni få och ersättning att anlita någon att packa ner och upp i köket. Däremot inte ersättning för att ni själva gör det, eftersom det inte är en faktisk kostnad. Men jag skulle rekommendera att spara ner vilka kostnader detta skulle medföra och be om ersättning för det från HTH oavsett om ni packar själva eller anlitar någon och oavsett om ni äter ute eller äter fil och mackor tre gånger om dagen i tre dagar. Själva packandet hade jag själv begärt att HTH ombesörjt.
 
Christian Hassel Christian Hassel skrev:
Efter ha läst tråden och skrivit på lite avtal själv genom åren som fastighetsägare. Vad säger avtalet/kontraktet du skrivit på gällande köket. Någon punkt i det som hanterar reklamationer/ersättning/skador/lev försening? De större firmorna brukar vara duktiga på att friskriva sig från sånna ersättningsanspråk vid eventuella fel.
man kan inte avtala bort konsumentköplagen
Kan man avtala bort konsumentskydd? - Konsumentköplagen - Lawline
 
Mats-S
Eraze Eraze skrev:
det har varit problem sen dag 1
Tråkigt, men tyvärr är det nog så att man oftast får vad man betalar för. HTH är en lågprisvariant av Marbodal. som i sin tur inte är något direkt högpresterande kök. IKEA är nog ett klart bättre val om man funderar på Marbodal/HTH. Även Reklamationer lär fungera bättre hos dom.

Ersättningen brukar även den ligga i klass med köket, mera givmilda leverantörer på dyra kök.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Maria T
J jonko skrev:
Fast kylskåpet kan alla gånger ställas i ett annat rum så ni kan ha lite smör/ost/mjölk i det, då slipper ni i alla fall pizza till frukost.
Om vi hade bestämt oss för att renovera köket själva så hade såklart en inplanering av kyl/frys i annat rum samt diskmöjligheter i badrum eller tvättstuga planerats för.

Nu har TS köpt ett med, av vad jag förstår efter beskrivningen, full entreprenad (?) från HTH och det har varit åtskilliga fel sen installeringen i november och nu, sju månader senare, så ska korrigering ske när TS med familj har semester. Olägligt såklart, och med det strul som varit skulle jag inte varit minsta lilla medgörlig att flytta kylskåp eller laga mat på kokplatta i hallen.
Ned- och upplockning av porslin och köksattiraljer må så vara, men utöver det skulle jag (fortsätta) vara en gnällig kund. Jisses, jag trodde nog att HTH var ett, om inte top notch-kök så i alla fall i övre skiktet av bra köksleverantörer. Nu har jag lärt mig nåt om det.

Hoppas det löser sig för dig @Eraze och hoppas du fortsätter skriva i tråden hur det fortgår.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.