Hej, tack för alla bra tips och råd. Jag har beställt från en byggfirma både plattor fog med exakt färgangivelse - sedan har de anlitat en underentreprenör som förmodligen missat att kolla vad som levererats. Sådant som händer men det blir ju stora merkostnader särskilt när alla är superstressade och tar på sig för mycket jobb.
 
Alltid tråkigt när saker blir fel. Men i det här fallet är det inte rimligt att göra om hela badrummet. Alltså blir det då en kostnads reduktion.
Jag tycker att det är rimligt att byggaren inte behöver göra om hela badrummet för fel fog. Om de hade glömt att det behövs avlopp i en dusch
Eller felaktigt fall hade varit en annan sak. Då uppfyller man inte branschreglerna och badrummet går inte att använda. Men fel fog, är inte roligt men det går att duscha... tror jag ;):D
 
O olof63 skrev:
Hej, tack för alla bra tips och råd. Jag har beställt från en byggfirma både plattor fog med exakt färgangivelse - sedan har de anlitat en underentreprenör som förmodligen missat att kolla vad som levererats. Sådant som händer men det blir ju stora merkostnader särskilt när alla är superstressade och tar på sig för mycket jobb.
Jag gick igenom allt som levererats till mitt badrumsbygge. Stora kakelbutiken hade levererat fel kakel och sen fel toalettstol.
Hade inte jag noterat detta hade det löst sig med mitt badrum men det hade lett till förseningar.

Av denna och andra trådar på Byggahus är det ingen som gör leveranskontroll :)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Tack för svar - ser att byggaren varit på plats i fredags och färgat fogen för mosaiken så nu är det svart som det skall - men jag undrar hur hållbarheten är på en sådan målning, det känns lite som nagellack, är det 10 års garanti som på resten av bdarummet tror ni ?
 
Så... släpp det hela nu. De löste problemet! Du fick en svart fog!
Är det verkligen värt hälsan att fortsätta vara förbannad? Har du fog för att bråka mer nu?;)
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
haha riktigt kul ”fog för att bråka” :). nja mera intresserad av hållbarheten, därav min fråga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
En kompis färgade om sin fog för 15 år sedan då tidigare ägare valt knallrosa fog till vitt kakel.
Dom färgade den antracit/svart och när dom sålde i våras så såg det fortfarande snyggt och nytt ut så om dom lyckades så pass bra så skulle jag inte vara särskilt orolig om någon som jobbar med det gör jobbet.
Anledningen till att jag minns och har koll på detta är att jag själv sågade polaren vid fotknölarna och sa att det där kommer aldrig att hålla men det gjorde det.

En annan jag känner använde sprayfärg på en trasa och även det höll långt över förväntan och 10+ år innan dom flyttade.
 
  • Gilla
pularen30
  • Laddar…
Fogen suger åt sig färgen så den går ner i materialet. Tycker också att min hemmafärgade fog hållit över förväntan bra.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Fogen suger åt sig färgen så den går ner i materialet. Tycker också att min hemmafärgade fog hållit över förväntan bra.
Det var min kännsla med. Fog är ganska poröst.
 
O olof63 skrev:
det är tyvärr helt fel. färg, grå istf svart på helsvarta plattor, ser helt knäppt ut och jag har varit noga med att dokumentera alla varubedtällnjngar på mejl med originalofferten från leverantör. inte rimligt att få ljus färg när jag beställt svart. vad säger lsgrn ? det är ju uppenbart fel.
Det borde ju gå att färga in den svart, se ovan.

"Rimlighetsperspektivet" kallar!
Det är inte miljömässigt försvarbart att riva upp en helt ny renovering om det går att lösa på ett smidigt sätt!
 
B Byggdjuret skrev:
Så... släpp det hela nu. De löste problemet! Du fick en svart fog!
Är det verkligen värt hälsan att fortsätta vara förbannad? Har du fog för att bråka mer nu?;)
O olof63 skrev:
Tack för svar - ser att byggaren varit på plats i fredags och färgat fogen för mosaiken så nu är det svart som det skall - men jag undrar hur hållbarheten är på en sådan målning, det känns lite som nagellack, är det 10 års garanti som på resten av bdarummet tror ni ?
Ja de återstår väl att se. Antar att det inte börjat flagna redan.....
 
misingen misingen skrev:
Det borde ju gå att färga in den svart, se ovan.

"Rimlighetsperspektivet" kallar!
Det är inte miljömässigt försvarbart att riva upp en helt ny renovering om det går att lösa på ett smidigt sätt!

Såg nu att det var det de just gjort.
 
precis, ser ut som någon latexliknande grej som härdar ovanpå fogen. Epoxi kanske ? Svart är det i alla fall.
 
P Plattsättareninorr skrev:
Jag avråder alla kunder från svart fog. Antracit eller motsvarande är den mörkaste som håller sig snygg.

Tråkigt att du inte blev nöjd, snacka med företaget om du inte redan gjort det.
Testa mapeis 120 ultracolor! Där har du en svart fog som förblir svart..
 
Var en kille här och kratsade ur fogen i mosaiken för att sedan lägga på nytt, mycket extrajobb med det. trodde det var färg men det är svart fog ovanpå den gamla.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.