@Odjuret. jag skulle avskeda den besiktningsman som besiktigade efter tex AMA hus 11. först pga att ama är ett beskrivningsverktyg som inte bara går att åberopa utan kräver en teknisk beskrivning som ansluter till ama. sen pga att i detta fall har ej ama på något sätt åberopats.
i detta fall gäller som jag skrev KKL och avdrag på pris pga att levererad vara ej var förväntad kvalitet.

En besiktningsman i detta fall är helt onödig och b-mannen skulle bara lura av stackars kunden mer pengar. dock skall man komma överens om en överlåtelse med entreprenören där fel noteras om man vill följa någon formalia.
 
O
Villa vista skrev:
@Odjuret. jag skulle avskeda den besiktningsman som besiktigade efter tex AMA hus 11. först pga att ama är ett beskrivningsverktyg som inte bara går att åberopa utan kräver en teknisk beskrivning som ansluter till ama. sen pga att i detta fall har ej ama på något sätt åberopats.
i detta fall gäller som jag skrev KKL och avdrag på pris pga att levererad vara ej var förväntad kvalitet.

En besiktningsman i detta fall är helt onödig och b-mannen skulle bara lura av stackars kunden mer pengar. dock skall man komma överens om en överlåtelse med entreprenören där fel noteras om man vill följa någon formalia.
Tja... besiktningsmannen var mer allmänt... Inte direkt till TS.
När det gäller TS så verkar det finnas en öppning med hantverkaren.
 
Rent allmänt har du fel. Ama gäller bara som underlag för en besiktning om ama har använts som underlag till kontraktshandlingarna
 
O
okej jag ger mig:D
Du har säkert rätt! Så har man lärt sig nått nytt idag med....
 
OpiMaza
Fackmannamässigt utförande

Generellt
Buktigheten vid mätlängden 0,25 m får vara enligt klass A ±2 mm och klass B ±3 mm.
Buktigheten vid mätlängden 2,0 m får vara enligt klass A ±5 mm och klass B ±8 mm.
Lutningen vid mäthöjden (H) får vara H/600, dock lägst ±5 mm och högst ±20 mm.
Avståndet mellan närbelägna väggar får vara ±25 mm.
Väggar för målning och beklädnader ska uppfylla klass A.
 
Den verkar riktigt bra och välbehövd då besiktning mot privatpersoner har/är godtyckligt utförda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.