harry73
Övriga allmänna vägar och viktiga gator l )
Ledning placeras normalt utanför väg-, gång-, cykel- eller mopedbana. Där sådan placering ej
är möjlig må markledning placeras i vägren-, gång-, cykel och mopedbana samt - endast undantagsfall - i yttre fjärdedelen av körbanan. Längsgående markledning placeras därvid (se
bilaga 2)
i första hand i kantremsa,
i andra hand vid släntfot eller i ytterslänt,
i tredje hand i innerslänt eller skiljeremsa, dock ej i skiljeremsa mellan vägbanor,
i fjärde hand i gång- eller cykelbana eller i vägren,
i sista hand i yttre fjärdedelen av körbana.
1) Här avses sådan väg eller gata, där under anläggning och service av ledning framkomligheten för trafiken
väsentligt hindras eller nedsättes.
Övriga gator
Elektriska stark- och svagströmsledningar i mark bör placeras utanför körbana.
Ledning för vatten, avlopp, fjärrvärme, olja, gas o dyl må placeras inom trafikerat område av
vägsektion om ingen mer lämplig, i första hand allmän mark, står till förfogande. För naturgas
gäller särskilda bestämmelser.
 
harry73
Ovanstående är citat ur trafikverkets dokument (sida 2 och 3)
 
O
Om inte allmän mark finns så lär det näst bästa vara att dra det över grannens fastighet...
Det var inte så enkelt att dra det längs med vägen...
 
harry73
Trafikverket tycker enligt citatet att det är mer lämpligt att lägga ledningen jnder asfalten än stt lägga det på tomtmark
 
O
harry73 skrev:
Trafikverket tycker enligt citatet att det är mer lämpligt att lägga ledningen jnder asfalten än stt lägga det på tomtmark
Kul, jag tolkade det inte på samma sätt....
De föredrar att man lägger det på allmän mark före man lägger det under vägen...
Men de säger ingenting om tomtmark. Och egentligen är det självklart att de föredrar att man lägger det någon annanstans...
 
Redigerat:
harry73
Odjuret skrev:
De föredrar att man lägger det på allmän mark före man lägger det under vägen...
Vägen är allmän mark. eller ligger på allmän mark i alla fall. Så min tolkning är. I första hand lägger man det i allmän mark, om så behövs under asfalten. I andra hand lägger man det på tomtmark.
 
O
harry73 skrev:
Vägen är allmän mark. eller ligger på allmän mark i alla fall. Så min tolkning är. I första hand lägger man det i allmän mark, om så behövs under asfalten. I andra hand lägger man det på tomtmark.
Tja... med tanke på att det du hänvisar till är om du vill förlägga ledningar i gatan, så har jag svårt att köpa din tolkning. Eftersom det i det här fallet handlar om VA.... Så läs igen... så kommer du säkert förstå hur jag tänker.
Som sagt. Trafikverkets skrift handlar enbart om man behöver förlägga ledningar i vägen... inte generellt. Det är inte deras problem.... Även där var de tydliga... De vill att man helst lägger det utanför vägen...
 
Y
Min erfarenhet är att skriv inte under något för att vara snäll, vägra ut i det sista tills du är nöjd.
För så fort dom har ditt namn, så är det inte så noga att prata med dig mer.

Och det där om ersättningar är minimala.

Värsta är att kommunen kan köra över dig i slutändan även om du säger nej, iaf om vägbyggen. Trafikverket har egen anställd som enbart har i uppgift att förhandla det bästa för egen del. Troligen har väl kommunen det också.

Framöver kommer jag även spela in samtal med mobilen för dom har ljugit några gånger och avvikit från deras egna både muntliga och skriftliga planer. När det väl är byggt så är det inte mycket att göra åt än förhandla om en hundralapp mer i kompensation.


Ställ det som ett krav; om du vill bygga, så ska dom flytta ledningarna..
- Så står det skrivet gällande vår fiber och då blev dom väldigt angelägna att dra kabeln på bästa sätt.
 
Redigerat:
Inte lägger de fiber och el på tomtmark, det brukar hamna i gatan eller i diket. Är det en riksväg eller vad är det för typ av väg som de inte vill gräva i?

Jag tycker du skall utgå från att ledningen skall hamna utanför din tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.