Vår granne vid ansluta sig till det kommunala VA-nätet och kommunen har därför kontaktat mig och vill skriva ett avtalsservitut för detta. Den tänkta ledningen ska i så fall grävas ner längs vår tomtgräns som gränsar mot allmän väg och ta fem meters omkrets. Dessutom förhindras vi att bygga eller plantera något eftersom kommunen ska kunna laga ledningen om den behöver lagas. Detta avtal vill man ska gälla "för all framtid" enligt skrivelserna.

Principiellt är vi inte negativt inställda eftersom vi själva inte påbörjat något bygge ännu och förstår grannens behov av att vilja ansluta sig. Däremot ställer jag mig lite fundersam till att inte kunna bygga eller plantera något på sträckan eftersom det kan innebära svårigheter att "skärma av" tomten.

Någon som har erfarenhet av detta? Vilken ersättning kan vara rimlig för ett sådant ingrepp?
 
harry73
Jag undrar varförde inte kan gräva i eller direktbredvid vägen. Vem är väghållare?
 
O
Jag förstår att det inte är tillåtet att bebygga området där ledningarna kommer att hamna. Däremot borde ni få plantera på det området...
 
harry73
Pågatåg skrev:
Den tänkta ledningen ska i så fall grävas ner längs vår tomtgräns som gränsar mot allmän väg och ta fem meters omkrets.
vad menar du med 5 meter omkrets, att bredden på ledningschakten är 5 m?
 
Det är ju rätt vanligt att man ändå inte får bygga inom 6m från väg. Men att de skall hindra staket/plank och rabatter låter orimligt. Möjligen är det väl rätt rimligt att du inte får plantera ett träd över ledningen. Men frågan är vem som har underhållsansvar om ngt. "ogräs träd" skulle börja växa där.
 
harry73 skrev:
Jag undrar varförde inte kan gräva i eller direktbredvid vägen. Vem är väghållare?
Den frågan ställde jag också men fick svaret att Trafikverket har "vägrätt" eller vad det nu är och att det skulle vara oerhört komplext att blanda in dem.
 
Odjuret skrev:
Jag förstår att det inte är tillåtet att bebygga området där ledningarna kommer att hamna. Däremot borde ni få plantera på det området...
Tror det beror på att man är orolig för att rötter ska fördärva ledningarna och att det ska vara svårt att komma åt om man behöver göra åtgärder.
 
harry73 skrev:
vad menar du med 5 meter omkrets, att bredden på ledningschakten är 5 m?
Menar att 2,5 m på vardera sida om ledningen inte får bebyggas dvs måste lämnas fri.
 
harry73
Jag skulle inte sådär gå med på att inte få använda en 5 m bred stråk längs min tomtgräns, bara för att kommunen tycker att det är besvärligt att ha med trafikverket att göra. Jag tycker att man ska lägga ledningar så mycket som möjligt på allmän mark.
 
S
Har dom erbjudit någon som helst ersättning för detta?
 
SueCia skrev:
Har dom erbjudit någon som helst ersättning för detta?
Ja, men jag vet inte exakt vad det kan röra sig om i nuläget. Vi har ett möte i veckan men kan inte skada att vara förberedd.
 
harry73 skrev:
Jag skulle inte sådär gå med på att inte få använda en 5 m bred stråk längs min tomtgräns, bara för att kommunen tycker att det är besvärligt att ha med trafikverket att göra. Jag tycker att man ska lägga ledningar så mycket som möjligt på allmän mark.
Jag håller med och jag ska ta reda på mer om de bakomliggande orsakerna till detta i veckan.
 
Jag hade ringt Trafikverket och frågat om hur besvärligt det egentligen är. Det kan ju inte vara något ovanligt för Trafikverket, utan det är snarare kommunen som tycker att det är besvärligt.
 
O
Tja... Det kan vara mer besvärligt än man tror.... och mycket dyrare....
 
Claes Sörmland
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.