msv skrev:
Det. måste väl ändå ha med utfört arbete att göra, snarare än vad det stå på montörens/ lärlingens lönebesked hur mycket som debiteras? Annars så vet jag många yrkesmän med många år i branschen som bara skulle ha lärlingslön!
Det osar lite mycket "fack" i diskussionen nu.....

msv, jag håller med dig, för nu känner jag mig mera som påhoppad än att något nytt tillför trådskaparen vad han efterfrågade.
Jag håller också med dig i att det finns yrkesmän som man kan ha mycket synpunkter på, men så är det i hantverksbranschen.
Däremot håller jag inte med om att debiteringen ska utgå efter hur arbetet är utfört. Då finns det även där många jobb som aldrig skulle debiteras full taxa....
Som jag sa tidigare, det handlar om etik o moral, och jag tror att de allra flesta också följer det. En yrkesman som inte är fullbetald debiteras inte heller full timkostnad. Det är en sak även för företagaren att kunna se sin kund i ögonen och förhoppningsvis få komma tillbaka när det är dags för nästa jobb.
Jag funderar också på hur lärlingen känner sig om han visste om att företaget tar lika mycket betalt för honom som sina fullbetalda arbetskamrater, men själv får mindre lön? Jag skulle i alla fall känna mig utnyttjad.
 
Nja, jag säger både bra och anus i denna diskution. Jag anser att det första som styr debiteringen är vad lärlingen kostar, man kan mycket väl ta lite mindre betalt under de första 1600 timmarna (eller vad det nu är) men sen när personen börjar trampa på lönestegen så ska ju denne person vara mer eller mindre självskötande och då tycker jag att debiteringen ska vara lika som för alla andra på firman, även om yrkeserfarenheten inte är lika stor. Man kan inte skilja tidsåtgång, kvallité på exempelvis en kulospikning mellan en med ett år i yrket och en med tio år i yrket för olika personer kan sakerna olika bra och gör det olika snabbt. Omkostnaderna för företaget är ju ändå detsamma för varje anställt montör, vare sig de jobbat i 1 eller 10 år om man bortser just för lönen.
Man kan se det på två sätt, antingen tjänar företaget på att ta lika betalt för alla då de längst ner på lönestegen inte kostar lika mkt i lön i jämförelse till timdebiteringen eller så förlorar företaget på att de inte tar högre betalt för de mer avlönade i företaget....i det stora hela tror jag det går jämt ut, både för företag och för kunder i stort.
 
Sangris skrev:
Inte vet jag om du tycker att två år är för lång tid från fältet, dessutom har vi som lärare mycket tät kontakt med branschen, annars skulle vi inte kunna hålla den klass på våra elever som vi gör. Jag har nästan 38 år i yrket så jag tycker att jag är väl med på banan ännu...
Det är väl självklart att du inte reder ut en komplicerad brandlarmanläggning om du just slutat skolan. Man är ju lärling under de närmaste åren för att man just lär sig under tiden och desto fler år, desto mer kan man, förhoppningsvis.
Samma sak här som jag skrev i förra inlägget. Eleverna lär sig koppla centraler på skolan, men självklart börjar man med enkla centraler och sedan är det erfarenheten som utvecklar.... Jag tror inte det är ofta lärlingen står bredvid och bara tittar på för att lära sig när man väl är anställd. Men det beror väl på omständigheterna och inte sätter man en nyutbildad lärling på ett avancerat jobb, utan handledaren förväntas ge lärlingen uppgifter som han/hon reder ut. Om så är fallet kan jag tycka att den handledaren inte kanske är så lämplig.....
Jag tror att de allra flesta som läser här på forumet förstår vad jag menar.
Mjo...fast enligt fackklubben på den firma jag började på så skulle INTE en lärling in i centralerna och böka.
 
Glufsglufs skrev:
Mjo...fast enligt fackklubben på den firma jag började på så skulle INTE en lärling in i centralerna och böka.
Där håller jag helt med dig, Glufsglufs. Men lärlingen jobbar alltid under överinseende av en handledare. Och ju mera kunnig man blir, desto mera släpper handledaren lärlingen att arbeta ensam. Om man aldrig får praktisera så hjälper det inte att bara stått bredvid och sett på, den dag man inte är lärling längre och ska skruva i centralen på egen hand.
 
Det finns lärlingar som efter 3 månader är bättre än dom som jobbat 10 år....
 
Glufsglufs skrev:
Nja, jag säger både bra och anus i denna diskution. Jag anser att det första som styr debiteringen är vad lärlingen kostar, man kan mycket väl ta lite mindre betalt under de första 1600 timmarna (eller vad det nu är) men sen när personen börjar trampa på lönestegen så ska ju denne person vara mer eller mindre självskötande och då tycker jag att debiteringen ska vara lika som för alla andra på firman, även om yrkeserfarenheten inte är lika stor. Man kan inte skilja tidsåtgång, kvallité på exempelvis en kulospikning mellan en med ett år i yrket och en med tio år i yrket för olika personer kan sakerna olika bra och gör det olika snabbt. Omkostnaderna för företaget är ju ändå detsamma för varje anställt montör, vare sig de jobbat i 1 eller 10 år om man bortser just för lönen.
Man kan se det på två sätt, antingen tjänar företaget på att ta lika betalt för alla då de längst ner på lönestegen inte kostar lika mkt i lön i jämförelse till timdebiteringen eller så förlorar företaget på att de inte tar högre betalt för de mer avlönade i företaget....i det stora hela tror jag det går jämt ut, både för företag och för kunder i stort.

Jag går inte in i diskussion med dig om kulospikning, men kan generellt säga att den med 10 års erfarenhet troligen gör den installationen mycket bättre än den med ett års erfarenhet. Kuloinstallation är ett riktigt hantverk....

Angående debitering så upprepar jag vad jag skrivit innan. Det handlar om etik o moral.
Den företagare som håller moralens fana högt debiterar nog inte en lärling med fullt timpris till kund.
 
kolvas skrev:
Det finns lärlingar som efter 3 månader är bättre än dom som jobbat 10 år....
Det beror på vad du menar med "bättre".
Det finns inte en chans att 3 månader kan ge mera kunskap än 10 års erfarenhet. Det räknar en dagisunge ut på sina fem fingrar....
Däremot kan det vara möjligt att han gör ett finare jobb estetiskt. Många äldre elektriker kan lämna jobb efter sig så man skäms över sin yrkeskår.....
 
Sangris skrev:
Jag går inte in i diskussion med dig om kulospikning, men kan generellt säga att den med 10 års erfarenhet troligen gör den installationen mycket bättre än den med ett års erfarenhet. Kuloinstallation är ett riktigt hantverk....

Angående debitering så upprepar jag vad jag skrivit innan. Det handlar om etik o moral.
Den företagare som håller moralens fana högt debiterar nog inte en lärling med fullt timpris till kund.
Nja....jag gjorde mycket kulospikning som 1-års montör och slog vissa 50-åringar på fingrarna ganska duktigt på nästa firma jag jobbade på....det handlar om erfarenhet i just momenten också. Det kommer ju ut folk från skolan som har kunskaper om olika saker som de äldre på firmorna aldrig hört talas om också. men hur som, att en lärling ibland får stå och iakta händer nog på alla firmor, det beror ju på omständigheterna för just det projektet och även om jag handleder någon så kan det finnas moment jag sett att det där klarar inte denne person så då gör ju jag jobbet och denne får kanske då iakta och lära sig på det viset denna gång, anledningen att personen var med ut till kund från första början kan ju ha varit att man behövde vara två vid kabel/tråddragning.

Att lärlingar får vara passiva är vanligt. (Har för den delen haft skolpraktikanter som utfört moment snabbare och bättre än mig själv)
 
Sangris skrev:
Det beror på vad du menar med "bättre".
Det finns inte en chans att 3 månader kan ge mera kunskap än 10 års erfarenhet. Det räknar en dagisunge ut på sina fem fingrar....
Däremot kan det vara möjligt att han gör ett finare jobb estetiskt. Många äldre elektriker kan lämna jobb efter sig så man skäms över sin yrkeskår.....
Inte riktigt sant....det är otrolig skillnad på lärlingars kunskaper och intresse av yrket till att börja med samt att om man ska se saker generellt så är det skillnad på lärlingar beroende på vilket gymnasium dom kommer ifrån....detta är ju då min och kollegor på de firmor jag jobbat på:s synpunkt.

Det finns elektriker som gått 10 år på ackord och under den tiden mer eller mindre bara jobbat med valv och stegar medans en kille som gjort några månader på service har lärt sig under den tiden alla moment den äldre kollegan gjort i 10 år samt en hel del grejer till. Man kan inte dra en linje rakt över när det gäller kunskaper och erfarenheter, för min del har jag i princip inte rört en elmotor sen jag slutade skolan -93 så där finns det en mängd lärlingar som slår mig på fingrarna.

Jag vet ju inte i storlek och omfattning av olika typer av projekt den/de firmor du jobbat på har men det är stor skillnad att jobba på en firma med 100+ montörer och en med 3 st.
 
För bara ett par veckor sen så var två elektriker här och gjorde ganska omfattande arbeten, en av dem var lärling. Hade det bara varit en elektriker här så är jag väldigt övertygad om att arbetet hade tagit mer än dubbelt så lång tid och därmed inneburit ökade kostnader. Även om lärlingen bara funkar som hantlangare vid vissa installationer går ju arbetet mycket fortare och jag som lekman hade inte funkat som hantlangare, det vet jag för så hög är inte min kunskap inom el. Det uppstod ett enda fel under installationen och det var inte lärlingen som stod för det...
 
Glufsglufs skrev:
Inte riktigt sant....det är otrolig skillnad på lärlingars kunskaper och intresse av yrket till att börja med samt att om man ska se saker generellt så är det skillnad på lärlingar beroende på vilket gymnasium dom kommer ifrån....detta är ju då min och kollegor på de firmor jag jobbat på:s synpunkt.

Det finns elektriker som gått 10 år på ackord och under den tiden mer eller mindre bara jobbat med valv och stegar medans en kille som gjort några månader på service har lärt sig under den tiden alla moment den äldre kollegan gjort i 10 år samt en hel del grejer till. Man kan inte dra en linje rakt över när det gäller kunskaper och erfarenheter, för min del har jag i princip inte rört en elmotor sen jag slutade skolan -93 så där finns det en mängd lärlingar som slår mig på fingrarna.

Jag vet ju inte i storlek och omfattning av olika typer av projekt den/de firmor du jobbat på har men det är stor skillnad att jobba på en firma med 100+ montörer och en med 3 st.
Så sant som det är sagt. Allt är inte svart och vitt, så det finns givetvis alla variationer däremellan, men tre månader mot tio år....njaaaa.
Jag har jobbat på några olika elfirmor och som elansvarig på en fabrik. Den största med ca 1200 elektriker anställda till min egna lilla 1-mans firma. Ett stort spann....
 
Sangris skrev:
Rrrrr, jag vet inte i vilken branch du arbetar eller vilken erfarenhet du har, men mig veterligen skickar aldrig en firma ut en elektriker med en lärling för att lärlingen bara ska stå bredvid och titta på. Lärlingen har lön och företaget ser nog till att debitera hans tid också. Likaväl som trådskaparen upptäckte att det företaget debiterat fullt timpris för en lärling.
Ja det beror väl lite på hur företaget väljer att jobba.

Antingen kan man se lärlingar som en långsiktig investering och lära upp dem för att bli så bra elektriker som möjligt!

Eller så kan man placera lärlingar (och praktikanter för den delen) på att utföra enklare sysslor på anbudsbyggen, för att kortsiktigt tjäna så mycket pengar som möjligt.

Har en kompis som började sin karriär med att gå på valv och naja vp-rör i 6 månader i sträck. Sen sa han upp sig och jobbar inte ens som elektriker i dag.

Nu är ju även mina lärlingar till 90% på debiterbara jobb. På annat sätt går det ju inte driva ett kommersiellt företag, men jag säger bara att det händer att lärlingar för följa med på jobb där det inte egentligen är jobb för två hela tiden.. Men tydligen bara hos oss? :rolleyes:

För att återgå till topic: Nej, det är inte normalt att ta full ersättning för en lärling (inte i min värld iaf)
 
Rrrrr skrev:
men jag säger bara att det händer att lärlingar för följa med på jobb där det inte egentligen är jobb för två hela tiden.. Men tydligen bara hos oss? :rolleyes:
Nja...jag kan nog rada upp i runda slängar 7-10 firmor bara här i stan som har, haft och kommer att få det på samma vis.....det är ju liksom naturens gång så att säga....
 
Jag tror att vi i slutändan kommer fram till samma punk, trots olika uppfattningar i en del frågor.
Det normala är att debitera mindre för lärlingar, och som jag skrev: allt är inte svart och vitt....
Kan det vara skillnader i mentalitet i storstadsregionerna jämfört med Gnosjö-bygden, där jag bor och verkar?
 
Mer än gnosjöandan och en jädra snålhet??? :) Nä, nog skojat om er i söder ;)

Det är nog ingen skillnad i mentalitet, vare sig hos företag eller kunder men för min del så verkar jag ju i ett område där företag hela tiden expanderar, det finns verkligen alla typer av arbete och för tillfället så är det ju branchens marknad och så har det varit ett tag så man kan ju i princip välja och vraka bland jobben. men att det just finns tillfällen där man är två på en och samma plats och man kommer till en punkt då bara en kan utföra den sista delen så får ju oftast lärlingen se och lära samt att här kastas inte vem som helst in i vilket projekt som helst plus att det nog finns fler stora firmor som kör stora ackordsjobb och med samma ackordsgäng hela tiden så vissa stannar upp i sin utveckling i och med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.