H
Hoester Hoester skrev:
Tack för svar!
I objektsbeskrivningen stod lite luddigt "Elen genomgången 2021" men vi fick skriftlig info från mäklaren under budgivningen där det ordagrant stod "All el i huset inklusive gäststugan är genomgången och godkänd av xxx AB", en lokal elfirma med gott rykte.

Vi är och var fullt medvetna om att elen inte var nydragen, och det är inte det vi försöker få ersättning för. Det vi noterat är rena säkerhetsbrister som enligt den aktuella elfirman aldrig skulle ha lämnats oåtgärdade med betyget "godkänt".
Då har mäklaren farit med osanning, kontakta mäklaren. Men först få något skriftligt från Elfirman att inte elen inte är genomgången.
 
H HEM2121 skrev:
Då har mäklaren farit med osanning, kontakta mäklaren. Men först få något skriftligt från Elfirman att inte elen inte är genomgången.
Mäklaren kommer säga att han fått uppgifterna från säljaren. Säljaren har du en konflikt med. Du skulle säkerligen förlora dem fighten


El firman har säkerligen en helt annan tolkning av ordet gemomgång som innebär en större summa pengar
Men elektrikern på plats kollade lite snabbt.
Alltså genomgången.

Sen undrar jag om elfirman har lust att skriva ett intyg?

Det är svårt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bott i en lägenhet där man gjorde en elgenomgång och bedömde att tygkablarna kunde ligga kvar då de ju är dolda. Det var naturligtvis järnrör och bleckdosor också.

Så just att det är tygkablar betyder absolut noll i detta sammanhanget.
Det som ligger i rören är ligger skyddat
Jag håller med
 
H hempularen skrev:
Om vi förutsätter att den tydliga utfästelsen som kom via mäklaren, verkligen går att koppla till säljaren. Säljaren kan ju hävda att mäklaren har hittat på det själv, Men om vi antar att det faktiskt är en utföästelse från säljaren, så låter det absolut som om den är så specifik som den behöver vara.

Så långt kan ni ha ett case mot säljaren. Men sedan behöver man fundera över "värdet av felet". Felet handlar ju om att en del av elen är mer akut att åtgärda än vad som utfästs. Men man har inte påstått att den var ny eller nästan ny. Därmed handlar en ersättning om kostnaden för utbyte av ex. 50 år gamla ledningar osv. Värdet är då i princip 0. Den skada ni har drabbats av är mer att underhållsplaneringen måste prioriteras om. Nu är tygledningarna troligen snarare 80 - 90 år. Men ni borde kunnat förvänta er ledningar från tidigast 50 tal, äldre än så kan aldrig klara en kontroll. Det var då man började med PVC isolerade trådar.
Jag är inte helt övertygad om att "genom gången " Är tillräckligt tydligt.
Däremot är det som du säger värdet är noll.
Det skulle bli en för stor värdeökning att byta ut elen. Däremot kan jag faktiskt tänka mig att en 20,år gammal skulle kunna gå som ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det som ligger i rören är ligger skyddat
Jag håller med
Det var precis det som jag syftade på med mitt inlägg (jag har varit elektriker en gång i tiden). tygtrådar är inga bekymmer så länge man inte börjar göra saker med dem, för då måste man tänka till, exempelvis fästa tyglindningen ordentligt med eltejp och se till att den inte släppt en bit bort på tråden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hoester Hoester skrev:
men vi fick skriftlig info från mäklaren under budgivningen där det ordagrant stod "All el i huset inklusive gäststugan är genomgången och godkänd av xxx AB", en lokal elfirma med gott rykte.
Detta är en tydlig utfästelse. Och om den kan kopplas till säljaren, så borde den vara en "giltig utfästelse". Men som jag ser det så är problemet att felet efter åldersavskrivning troligen är värt väldigt lite.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det var precis det som jag syftade på med mitt inlägg (jag har varit elektriker en gång i tiden). tygtrådar är inga bekymmer så länge man inte börjar göra saker med dem, för då måste man tänka till, exempelvis fästa tyglindningen ordentligt med eltejp och se till att den inte släppt en bit bort på tråden.
Jag höll med dig. men jag var lite otydlig

De jobbiga är om man måste börja rota o dosorna😉
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Detta är en tydlig utfästelse. Och om den kan kopplas till säljaren, så borde den vara en "giltig utfästelse". Men som jag ser det så är problemet att felet efter åldersavskrivning troligen är värt väldigt lite.
Men vad innebär genomgång för dig?
För mig kan det vara att man gått igenom huset kanske öppnat något doslock tittat pp uttag och strömbrytare. Det är en genomgång enligt mig. Det kan också vara så att man öppnar varje doslock skruvar loss ett flertal
vägguttag och strömbrytare. samt kollar centralen.
Eller så var elektrikern där och slängde ett snabbt öga.

Men eftersom det ser ut som du säger elen är så gammal att värdet är noll så är det ändå dumt att process
 
  • Gilla
Globetrot och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Verkar inte solklart med ett så vagt begrepp. Att gamla trådar kan vara godkända vid en kontroll förstår jag fullt ut, jag kanske fokuserade för mycket på just det.

Största problemet för oss är egentligen själva genomgången och säkerheten. Enligt utförande firma så ingår det i deras arbetsbeskrivning att kolla alla uttag, alla dosor, centralen etc.

Vi har själva upptäckt att det sitter jordade uttag som saknar skyddsjord men där ett(!) Av uttagen i det aktuella rummet (litet sovrum) har skyddsjord. Därtill skarming med eltejp bakom ett annat uttag. För mig är det osannolikt att man skulle missa det vid en genomgång. Man börjar ju fundera på vilka andra brister som kan finnas?

Att elen inom överskådlig framtid säkert mår bra av att bytas är ok, men vi vill inte ha ett farligt elsystem.

Hur som helst: Vi har kontaktat mäklaren och väntar på återkoppling från säljaren. Återkommer därefter så ser vi hur det slutar!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om jag inte kommer ihåg fel så var det OK med blandning av jordat och ojordat i köken förr, det hade med avstånd att göra bland annat (det var så i mina föräldrars nyproduktion i alla fall). Så vilket rum det handlar om när det gäller den frågan vore intressant att veta.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag inte kommer ihåg fel så var det OK med blandning av jordat och ojordat i köken förr, det hade med avstånd att göra bland annat (det var så i mina föräldrars nyproduktion i alla fall). Så vilket rum det handlar om när det gäller den frågan vore intressant att veta.
Det gäller ett litet sovrum.
 
Hoester Hoester skrev:
Det gäller ett litet sovrum.
Då har det nog aldrig varit OK.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vad innebär genomgång för dig?
För mig kan det vara att man gått igenom huset kanske öppnat något doslock tittat pp uttag och strömbrytare. Det är en genomgång enligt mig. Det kan också vara så att man öppnar varje doslock skruvar loss ett flertal
vägguttag och strömbrytare. samt kollar centralen.
Eller så var elektrikern där och slängde ett snabbt öga.

Men eftersom det ser ut som du säger elen är så gammal att värdet är noll så är det ändå dumt att process
Läser du inte vad som skrivs, innan du svarar?
Det står vid flera tillfällen att elen är genomgången, och godkänd av en specifik firma. Denna firma nekar dock till att både ha gått igenom och godkännt anläggningen.
Firman säger sig alltså inte ens ha gjort den abolut enklaste av alla okulära besiktningar.
Att då skriva i, objektsbeskrivningen att så är fallet, är inget annat än lögn.

TS, ta kontakt med elfirman igen, och be att få nekandet skriftligt. Ta sedan med dig det till mäklaren, och fråga vilken roll han/hon hade i det som skrevs i objektbeskrivningen. Är han/hon skyldig så ber du om ersättning, annars hota med mäklarsamfundet.
Är mäklaren dock ovetandes så får han/hon hjälpa dig att kräva ersättning från säljaren.

Dock är det inga stora summor det rör sig om. Enda utfästelsen som finns är dock att allt fungerar, är godkännt och ofarligt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Läser du inte vad som skrivs, innan du svarar?
Det står vid flera tillfällen att elen är genomgången, och godkänd av en specifik firma. Denna firma nekar dock till att både ha gått igenom och godkännt anläggningen.
Firman säger sig alltså inte ens ha gjort den abolut enklaste av alla okulära besiktningar.
Att då skriva i, objektsbeskrivningen att så är fallet, är inget annat än lögn.

TS, ta kontakt med elfirman igen, och be att få nekandet skriftligt. Ta sedan med dig det till mäklaren, och fråga vilken roll han/hon hade i det som skrevs i objektbeskrivningen. Är han/hon skyldig så ber du om ersättning, annars hota med mäklarsamfundet.
Är mäklaren dock ovetandes så får han/hon hjälpa dig att kräva ersättning från säljaren.

Dock är det inga stora summor det rör sig om. Enda utfästelsen som finns är dock att allt fungerar, är godkännt och ofarligt.
Tack jag läser mycket väl innan jag skriver.
Du verkar dock inte läsa lika bra.
Jag är väl medveten om att man skriver genomgången el. Om du hade läst lite bättre så ifrågasätter jag vad genomgången Så läs lite bättre nästa gång.
Firman har inte fått något uppdrag som heter genomgång av el. Men om firman haft en elektriker på plats som fixar någonting, sem ber man elektrikern kan du kolla över elen bara lite snabbt. Elektrikern gör det.
Elektrikern kommer skriva 1h extra bara. Ingenting mer. Men han har gjort en genomgång. Alltså den berörda elfirman har kollat över elen. Alltså säljaren ljuger inte helt.
Här har du en viktig sak som du missar. vad innebär en genomgång? Du nämner själv okulär genomgång. Där har du alltså en variant av genomgång.

Sen missar du eftersom du inte läst ordentligt. Troligtvis har elen inget ekonomiskt värde längre. knappt teknisk värde. Vad det innebär det är att det finns ingenting att driva. oavsett om människan ljuger eller inte.

Släpp mäklaren. Egentligen har du som köpare inget med mäklaren att höra.
Varför skulle mäklaren bara ersätta dig för att du kommer instormandes? Mäklaren kommer självklart inte betala något innan mäklare nämnden har gjort sin bedömning.
Men du menar att du ska idga utpressning mot mäklaren som ska säga till säljaren att betala massa tusenlappar. Historien saknar ett par fallgropar. Tänk om inte mäklaren inte gillar att bli utpressad? Hur gör du då?
Vad om säljaren inte vill betala?

Det är dumt att oigenomtänkta råd.

En hemlis men tygkablar är väldigt gammalt. Det har med god marginal slutat användas.
 
Hoester Hoester skrev:
Tack för alla svar! Verkar inte solklart med ett så vagt begrepp. Att gamla trådar kan vara godkända vid en kontroll förstår jag fullt ut, jag kanske fokuserade för mycket på just det.

Största problemet för oss är egentligen själva genomgången och säkerheten. Enligt utförande firma så ingår det i deras arbetsbeskrivning att kolla alla uttag, alla dosor, centralen etc.

Vi har själva upptäckt att det sitter jordade uttag som saknar skyddsjord men där ett(!) Av uttagen i det aktuella rummet (litet sovrum) har skyddsjord. Därtill skarming med eltejp bakom ett annat uttag. För mig är det osannolikt att man skulle missa det vid en genomgång. Man börjar ju fundera på vilka andra brister som kan finnas?

Att elen inom överskådlig framtid säkert mår bra av att bytas är ok, men vi vill inte ha ett farligt elsystem.

Hur som helst: Vi har kontaktat mäklaren och väntar på återkoppling från säljaren. Återkommer därefter så ser vi hur det slutar!
Vad vill du ha för svar av mäklaren?
Att säljaren är dum? Att mäklaren berättar att jag hittade på allting? Det kommer inte ske. Han har ganska mycket att erkänna något sådant.

Vill du ha ersättning? av säljaren.
Då blir det en en tur till tinget.
Rätten håller med om att utfästelsen är tillräckligt specifik! Grattis du vann.
nu kommer ersättningen. ersättning blir 0 då det inte finns något värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.