useless useless skrev:
Julas armaturer är dubbelisolerade och ska inte jordas. Så att jorden inte kan vidarekopplas är inget problem i praktiken.
Det är jag medveten om, men det är skönt att slippa klippa bort en kabel när man ska ansluta armaturerna :)
 
useless useless skrev:
Köp den här så slipper du klippa:
[länk]
Det fungerar väl endast så länge man får använda den typen av kabel? Behöver man eqlq eller EKLK funkar det inte på ett smidigt sätt. Jag kör på dom från armaturerna från verktygsboden, så för mig är det inget problem. Men det kan vara bra att veta vilka armaturer som har möjlighet att dra vidare jordningen.
 
Jag har satt upp några av dessa nämnda armaturer från Jula i mitt uthus. Jag är mycket nöjd med dem men att de saknar vidarekoppling för jord är lite knepigt. Som sagt omöjliggör detta användning av EKLK eller liknande, det innebär också att om man av någon anledning har olika typer av ljuskällor i taket så kan man inte koppla vidare från en sådan armatur till en armatur som ska skyddsjordas. Jag hade en skyddsjordad lysrörsarmatur som jag ville behålla, det hade varit elegant att dra kabel från den närbelägna Jula-armaturen men nu fick jag istället dra en längre kabel till närmsta kopplingsdosa.

Jag har också hört att alla anslutningpunkter ska ha skyddsjord framdragen även om det inte är inkopplad, detta för att kabeln ska vara användbar ifall armaturen byts till någon annan variant. Någon källa för detta påstående kan jag dock inte hänvisa till.

När man läser installationsansvisningarna så både klarnar det lite samtidigt som det väcker funderingar - det framgår nämligen med tydlighet att armaturen ska inkopplas med gummikabel :thinking: H05RN-F, sådan man vanligtvis använder till skarvsladdar och apparatkablar.

Det här med gummikabel i fasta installationer har alltid varit en het potatis öppen för olika tolkningar. Den är dessutom fintrådig och passar inte alltid så bra i vanliga strömbrytare och dosor.

Jag kopplade mina med EKK, det ansåg jag var en vettig kompromiss.
Schematisk illustration av elinstallation för en armatur med H05RN-F kabel och detaljerade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, så är det men 120 grader med en takhöjd på under 220 tror jag skapar för mycket skuggor. Det ska tilläggas att förrådet också är fungerar som cykelmekverkstad och allehanda andra projekt. Så god allmänbelysning behövs.
Jag har 6st i mitt garage och jag har inga skuggor någonstans, knappt under bilen ens, de 120graders spridningsvinkel märks inte och det är ljust i taket mellan armaturena, jag har ca 2.30m takhöjd.
Jag drog KULO som jag vek undan jorden på när jag kopplade ihop.
Man får ha 5st i serie men jag har 6st, tänkte dela upp i grupper först men då de drar så lite mot de jag hade förut så tänder jag alla på en gång -super nice.
Fördelen är också att de tänds blixtsnabbt mot mina gamla lysrör som behövde lite tid för att komma igång.
Långt reklam inlägg men jag är väldigt nöjd med dessa och har de rea på Jula så kostar de 249:- styck!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ser att de är på nedsatt pris nu så jag får nog köpa ett par stycken och testa :D.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Tilläggas kan att ljuskvaliteten är god, vissa tidiga eller billiga LED-lampor var ofta åt det blåa hållet, men dessa har ett rent, vitt ljus. De torde motsvara lysrör 840 - bra arbetsbelysning men kanske inte så myspysigt i ett bostadsrum.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag köpte två sådana här
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07F6B49XX
för att ersätta en 2x36W lysrörsarmatur i köket.
Det räckte med en armatur, det blev betydligt ljusare med den nya!
Bygger bara 65mm och bra ljusspridning.
Kanske lite ömtålig om det är risk för att slå i den.

/Höghus
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
De var snygga :D, men för breda - det är en hel del rör och annat i taket i vägen. Men de skulle nog göra sig rätt bra i kommande nya tvättstuga.
 
Här kommer lite uppföljning :D.

Jag körde på Julas armaturer enligt tipset. Helt klart mycket pang för pengarna. Jämfört med de lysrörsarmaturer vi hade tidigare så är ljuset mer koncentrerat helt klart. Så det krävs fler armaturer för att inte få för mycket skuggor. I vårt fall spelade det ingen roll i slutändan eftersom vi ville ha kraftigare allmänljus för att kunna meka och fixa.

Slutade med totalt 4 st 120cm armaturer (varav den ena sitter rakt ovanför min arbetsbänk) och 2 st 60 cm armaturer. Så på 25 kvm är det nu 30.000 lumen och ljust som i solen (y).
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Ser nu @BSOD att de du länkade på Hornbach måste vara samma som Julas - fast billigare. Ser exakt likadana ut och har samma effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.