Ska byta belysning i ett förråd, det sitter idag två 2x36 (120) och två 2x20W (60cm) armaturer, men hittar inga riktigt bra ersättare med samma ljusstyrka, c:a 6800 lumen resp 3800 lumen.

Alternativen verkar få, jag har egentligen bara hittat denna: https://ledmegastore.se/med-inbyggd...led-armatur-samsung-led-chip-150-cm-230v.html

Men spridningsvinkeln är bara 120 grader och så saknar den möjlighet att koppla igenom elen. Det senare är väl ingen katastrof förvisso, värre är det med ljusvinkeln....

Är naturligtvis inte intresserad av att betala astronomiska summor heller, helst under 1000 kr armaturen :).

Någon som har tips?
 
Varför inte fortsätta med lysrör? Billiga armaturer och billiga ljuskällor med lång livslängd.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför inte fortsätta med lysrör? Billiga armaturer och billiga ljuskällor med lång livslängd.
Det hade jag gärna gjort, men det verkar knappt inte gå att hitta lysrörsarmaturer längre?
 
boschkenta
Slår också ett slag för julas LED-armaturer. Bytte de gamla lysrören i garaget till några med genomkoppling och är mycket nöjd! De är ofta på rea vad jag förstått. Och riktigt ljusa :cool:
 
H
boschkenta boschkenta skrev:
Slår också ett slag för julas LED-armaturer. Bytte de gamla lysrören i garaget till några med genomkoppling och är mycket nöjd! De är ofta på rea vad jag förstått. Och riktigt ljusa :cool:
Något att komma ihåg är Julas ledarmaturer inte har någon vidarekoppling för jorden utan bara för fas och nolla. Behöver inte vara ett problem men kan vara bra att veta!
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Led-lysrör kanske kan vara ett alternativ? Men de verkar vara lite mindre ljusstarka vid samma längd så du kanske får sätta upp en extra armatur men slipper byta alla.
[länk]
Ja, man verkar behöva gå upp till 150 cm för att få samma ljusstyrka. Det är inget problem egentligen utan faller på att utbudet av armaturer är så skralt.

Det finns gott om industriarmaturer, typ såna som sitter i en maskinhall eller stall men såna villl jag inte ha. ”kontors”-varianter verkar det ont om :thinking:.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ska byta belysning i ett förråd, det sitter idag två 2x36 (120) och två 2x20W (60cm) armaturer, men hittar inga riktigt bra ersättare med samma ljusstyrka, c:a 6800 lumen resp 3800 lumen.

Alternativen verkar få, jag har egentligen bara hittat denna: [länk]

Men spridningsvinkeln är bara 120 grader och så saknar den möjlighet att koppla igenom elen. Det senare är väl ingen katastrof förvisso, värre är det med ljusvinkeln....

Är naturligtvis inte intresserad av att betala astronomiska summor heller, helst under 1000 kr armaturen :).

Någon som har tips?
vad är "problemet" med 120 grader? 360 grader som lysrör har är i praktiken inte så användbar då mkt av ljusstyrkan dessutom "försvinner" i armaturen också om den inte har bra reflektorer, värt att tänka på och skilja mellan "lumen ut ur armatur" och "lumen på ljuskällan" 2 väldigt skilda parametrar
 
Ja, så är det men 120 grader med en takhöjd på under 220 tror jag skapar för mycket skuggor. Det ska tilläggas att förrådet också är fungerar som cykelmekverkstad och allehanda andra projekt. Så god allmänbelysning behövs.
 
Finns billiga Led-armaturer hos verktygsboden, dock inte lika många lumen som dom du haft tidigare, men dom går att vidarekoppla och har jordning vilket julas armaturer inte har.
Går även lätt att dra vidare en fyr eller femledare igenom armaturen för att sätta uttag eller annat.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, så är det men 120 grader med en takhöjd på under 220 tror jag skapar för mycket skuggor. Det ska tilläggas att förrådet också är fungerar som cykelmekverkstad och allehanda andra projekt. Så god allmänbelysning behövs.
okej, ja jag har inte så stor koll då jag mest jobbar med "kvalité" armaturer typ fagerhult.. men då kostar de ju därefter också och hade antagligen inte köpt dem privat :D men kollar du på ljusbilden på en sån är den också ca 120 grader. p_allfiveled_klar_v2.png

Jag tror inte 120 grader kommer vara ett bekymmer och att det är lite lägre lumen tror jag inte heller kommer vara ett "bekymmer" speciellt inte om du kommer upp i typ 4000lm även om en lysrör har teoretisk högre lumen så har du inte ur det från armaturen...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eccoes Eccoes skrev:
men dom går att vidarekoppla och har jordning vilket julas armaturer inte har.
Julas armaturer är dubbelisolerade och ska inte jordas. Så att jorden inte kan vidarekopplas är inget problem i praktiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.