Nidhögg skrev:
Nu har jag precis kommit hem, och jag kom på att jag kunde komma åt vatten-centralen...
Har tagit en bild, tyvärr är stammarna Ø15. Då är bara frågan om det är ett eller två-rörsystem.
Imorn ska jag dra upp temperaturen och testa att strypa en radiator, för att se om rören blir varma eller ej, för att försöka se vilket system vi kan tänkas ha.

[bild]
Hmm, det där ser inte ut att vara från -58 . När man hade en olja/pellets brännare på den tiden som kunde spotta ut nästan kokande vatten billigt, så var det inte nödvändigt att ha så grova rör tyvärr.
Hus efter oljekris etc och efter -80 brukar ha grövre. (om de inte hade rivit ut rören och satt direktverkande elkonvektorer. gudförbjude =)

Isoleringen fixar du själv på en helg =) Se till att inte täppa till takfotsventilationen bara.

Låter som du har ett välbyggt hus grattis, det önskar jag alla hade
 
Martenw skrev:
Hmm, det där ser inte ut att vara från -58 . När man hade en olja/pellets brännare på den tiden som kunde spotta ut nästan kokande vatten billigt, så var det inte nödvändigt att ha så grova rör tyvärr.
Hus efter oljekris etc och efter -80 brukar ha grövre. (om de inte hade rivit ut rören och satt direktverkande elkonvektorer. gudförbjude =)

Isoleringen fixar du själv på en helg =) Se till att inte täppa till takfotsventilationen bara.

Låter som du har ett välbyggt hus grattis, det önskar jag alla hade
Det är inte omöjligt att systemet kan vara utbytt, men jag har inte hört något om när det isåfall skulle ha skett.
Ska kolla upp angående isolering mer innan jag går vidare med kyla. Men igår hade vi 29º i vardagsrummet, mindre skönt..

Tackar, jag är väldigt nöjd i övrigt med huset, men just värmen på sommaren och pellets-hanteringen är det som irriterar mest just nu. :)
 
Nidhögg skrev:
Det är inte omöjligt att systemet kan vara utbytt, men jag har inte hört något om när det isåfall skulle ha skett.
Ska kolla upp angående isolering mer innan jag går vidare med kyla. Men igår hade vi 29º i vardagsrummet, mindre skönt..

Tackar, jag är väldigt nöjd i övrigt med huset, men just värmen på sommaren och pellets-hanteringen är det som irriterar mest just nu. :)
Isoleringen kommer hjälpa även mot värme på sommaren om du idag har ett vindsutrymme som slickar 40c strecket på sommaren. Värme går tyvärr även nedåt.

Får du för varmt pga solinstrålning är en markis helt oslagbart, går att hitta stora med kassett/elmotor för 4-5 lappar i inte helt odrägliga husvagnsfärger. Jag kunde få 28C i mitt vardagsrum efter en sommardag, med markisen utfälld är det "bara" 23-24C.
 
Om jag fattat allt rätt funkar en lvvp bra ända tills tio minusgrader, därefter är det elpatron som gäller? Funderar själv på att byta mitt pellets mot lvvp alternativt bergvärme. En klar fördel med lvvp verkar ju vara installationen - trädgården behöver inte förstöras pga alla ingrepp. Nackdelen är dock att effekten avtar vid kalla vintrar.

Ni som har lvvp, vilka fördelar respektive nackdelar finner ni?
 
En ny vp av känt märke, japanskt eller svenskt går mycket lägre än så. -20c till -25c är inget konstigt. Men det finns en brytpunkt för när pumpen inte klarar av att tillfredställa ditt hus energibehov.

Som exempel: Min vp som vid +7c i utetemp tillverkar 8 kw gör vid -15C 5,1 kw. Mitt hus brytpunkt (där innetemperaturen inte går att uppehålla utan sjunker, i mitt fall 21C ) ligger vid -9C . Då klarar min pump av att göra 6,2 kw ( 40c i radiatorvatten/värmebärare) Mitt hus effektbehov är alltså 6,2 kw vid -9c . (utöver vad min hushållsel tillför i värme) Är det under -9c måste jag tillföra effekt antingen genom elpatron eller brasa för att hålla varmt.

Hade mitt hus haft klena/tunna radiatorer som krävde 50C i temp för att hålla mitt hus varmt vid -9c så hade min vp ej klarat av att hålla den tempen själv utan hade kanske redan vid -4c krävt stöttning av elpatron. När sedan utetempen ytterligare hade sjunkit till säg -10 och sagda hus behövt 60c i radiatorerna så hade pumpens styrning stoppat vp´n för att temperaturen var för hög. Då kopplas elpatronen in och sköter uppvärmningen själv. Det är därför det är viktigt att ha rätt typ av raddar, helst golvvärme.


Det finns ytterligare en ren fysikalisk gräns vid troligtvis -20c till -25c där energiinnehållet i luften helt enkelt är så litet att det är för dyrt (läs COP 1,5) att nyttja den. Dvs 1 instoppad kw i pumpen ger bara 1,5 kw i andra änden...dvs knappt lönt.
 
Redigerat:
En luft/vatten med frekvensstyrd kompressor! Då kan man överdimensionera då kompressorn kan varva upp och ner efter behov. Jag skulle enligt Nibe ha en 8kw maskin men tog en 14kw Mitsubishi istället. Med Niben skulle jag få elpatron vid - 5, nu klarar jag mig till - 15.
 
Kloge skrev:
En luft/vatten med frekvensstyrd kompressor! Då kan man överdimensionera då kompressorn kan varva upp och ner efter behov. Jag skulle enligt Nibe ha en 8kw maskin men tog en 14kw Mitsubishi istället. Med Niben skulle jag få elpatron vid - 5, nu klarar jag mig till - 15.
Precis, med en vp med inverter teknik kan man
välja en något större pump och få 100% effekttäckning även när det är kallt. En 14kw zubadan Mitsubishi värmer ju lätt 200 m2 normalisolerad villa även när det är riktigt kallt. Fattar inte varför tillverkarna inte skrotar de gamla on/off pumparna, det känns så 1997. )
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.