Menade solceller. Ibland går det för fort...

Rec VP verkar ligga på gränsen i luftflöde. Men jag gillar konceptet att det är en allt-i-ett lösning. Lite av kruxet som blir i huset är att jag misstänker att ventilationsschaktet för tilluft går ner direkt under fläktaggregatet. Det ska inte vara lätt!
 
Nu vet jag att det är ett Alig 250 aggregat med en 310P.

Systemet verkar "korkat" eftersom fläktagget inte pratar med värmepumpen. Man kan ställa in fläktens varvtal och i hallen finns en termostat för att i princip ställa framledningstempen till fläktagget. Dolt på ett ställe i huset finns ett reglage för att välja att ta tilluften från vinden eller direkt utifrån.

Det är lite oklart hur tilluften fungerar mellan Alig och Nibe. I mitt huvud verkar det rimligt om Alig bara tar inneluften och cirkulerar/vämer medans Nibe tar uteluft/vindsluft och värmer vatten som sedan går till Aligs växlare? Eller tänker jag galet?

Men oavsett, eftersom systemen inte kommunicerar, borde det inte vara ett problem att välja andra fabrikat än Nibe. Som t.ex. IVT Vent 302.
 
Alig VB250L ska ta 1/3 av luften utifrån (ny friskluft) och 2/3 av luften som återcirkulerande inomhus. Annars är det felinstallerat. 310P ska ta frånluft från badrum, toalett, kök och ev. grovkök. Att välja en frånluftsvärmepump med växelventil är osmart om man har luftvärme. Måste till en rejäl ackumulatortank för att hålla temperaturen uppe i så fall under tiden värmepumpen gör varmvatten eller avfrostar.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har för mig att så länge man håller luften under 55 grader så luktar det inte bränt iallafall.
Solpaneler för värme krånglar bara till det ännu mer, skulle vara elektriska i så fall (solceller).

Här är en länk till aggregatet jag ska ha:
[länk]

Går nog att få till samma funktion med en annan luft-vatten värmepump också
Blev det bra?
 
Helt okej. Finns nog lite att justera på intrimningen av kyla, tycker den kylde i onödan så nu kör jag med bypass och kyla avstängt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.