Absolut ett av de bästa sätten att kombinera stål och trä på. Brukar normalt bara vara möjligt vid nybyggnad. Trädimension måste man dock välja efter nedböjnings- och sviktkrav, inte efter vad som ser snyggt ut i HEA balken. 45x170 är i klenaste laget för den spännvidden, även med skruvlimning. Men det ser väldigt snyggt ut.
 
Ja jag vet att det är ett gränsfall. Men av flera svåra alternativ kändes detta som det bästa.
 
Nedböjningskrafterna på de nya golvbjälkarna i trä verkar väl i stort sett bara på 1 m sträcka närmast stålbalken? Sedan kommer snedtaket och det går inte att stå/gå längre ut så blir ingen nämnvärd last. Som jag ser det så tar stålbalken i princip all last.
 
Ett bra påpekande från @Oldboy. När jag för skojs skull räknar på det blir nerböjningen mitt på bjälken 4,3 mm och 1 m från stålbalken 2,9 mm. Då har jag antagit att bjälkarna är 3,5 m långa, av klass C 24 och att den momentana punktlasten är 100 kg. Jag har inte tagit hänsyn till kortlingar och skruvlimmad spånskiva.Men lite svajigt blir det nog i förhållande till normen.
 
Ja mina reglar är C24 men yttermåttet på huset är 7m så måttet på reglarna är snarare 3,2 än 3,5 meter. Jag vet inte om detta har någon större betydelse men det är ju på rätt håll åtminstone.
 
@G-83! Om du är nöjd så är det bra! Min avsikt var inte att i första hand kritisera dig utan att påpeka att träbjälkarnas dimensioner inte bör väljas enbart med utgångspunkt från stålbalkens mått.
 
Ingen fara. Jag tog det absolut inte som kritik och håller helt med dig att man inte ska välja reglar efter balk. Jag uppskattar att du med din kunskap tar dig tid att hjälpa till med beräkningar.

Anledningen till min förklaring var väl snarare en dold fråga om vilken skillnad det gör med 3,2m istället för 3,5m spännvidd på en 45x170 regel.
 
Nedböjningen minskar med ungefär en sjättedel, så spännviddsminskningar är alltid positivt. Med kortlingar, skruvlimmad spånskiva och hänsyn till att man mest uppehåller sig i rummets mitt är det OK.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.