Bor i ett hus byggt runt 1850. I TV-rummet går det bjälkar tvärs över rummet. På kallvinden ovanför ligger en stock på 20x20 cm längs med rummet (inritad grönt). Bjälkarna är bultade i stocken som en slags ersättning för hjärtevägg. Stocken har ytterväggen som upplag i ena änden och en bärande vägg i andra. Ca 4,7 m spännvidd.

Kallvinden ovanför ska nu inredas till sovrum och stocken är så hög att det ställer till problem med golvhöjd på övervåningen. Observera att stocken inte är limträ utan ett tillyxat träd typ.

Spontant känns det som att en HEA100 är kraftigare än en 20x20 cm stock?
 
  • Vardagsrum med vita väggar och mörka takbjälkar, stort fönster med vita gardiner och en grön linje som markerar en stock i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan du konstatera (brukar kännas säkrare ;)) mha titta på de olika balkarnas tvärsnittskonstanter (tröghetsmoment, böjmotstånd). Materialens elasticitetsmodul spelar även roll för nedböjning, då är det produkten E*I som kan jämföras.

Skulle gissa att en stock kan antas räknas som träpålar, dvs som C30. Men var säkert ännu bättre förr i tiden.

Så balkarna i bilden ska sedan fästas uppåt i stålbalken?
 
Det är en sak att hänga det undertak vi ser i något. Ska man sen belasta allt med en övervåning också så tror jag inte det lär fungera.............Har svårt att se att man kommer ifrån normalt bjälklagstjocklek då.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Det används idag för förvaring utan några problem. Visst kan man känna att det svajar lite om man hoppar, men inte så farligt.
Tänker att det blir ännu lite bättre när det tillkommer reglar, kortlingar och golvspån.
 
X xl15 skrev:
Det används idag för förvaring utan några problem. Visst kan man känna att det svajar lite om man hoppar, men inte så farligt.
Tänker att det blir ännu lite bättre när det tillkommer reglar, kortlingar och golvspån.
Krävs inte bygglov för att göra om vind till boyta? Då krävs väl konstruktionsberäkningar, vilket så klart måste uppfylla normkrav.

Att du tycker det känns ok idag är inte en garant för att det håller över tid - eller när en ny ägare flyttar in och vill använda utrymmet lite annorlunda.
 
Wow, som en kopia på mitt projekt :surprised: Lite läskigt nästan.
Hur upplever du golvet nu?
Hur byggde du upp regelverket?
 
Det krävs säkert minst HEA 140 för att komma upp i jämförbar nivå med dagens stock. Ska sedan bjälklagslasten ökas krävs ytterligare styvhet. Jag skulle nog fundera över en annan principlösning.
 
Är väldigt tacksam för all input!
Är inget brådskande projekt, så hinner fundera.
En variant jag funderat på är att ha fler stålbalkar. Antingen totalt 2 eller ännu hellre 3.
 
Visst kan du ha fler balkar. Huvudfrågan är dock var de ska placeras i höjdled.
 
Höjdled? Jag menade i så fall att ersätta nuvarande stock med en balk och sedan addera 2 till parallellt jämt fördelat. Alltså så att avståndet utan stöd för bjälkarna i taket på nedervåningen halverades.
Eller är det helt fel att tillgodoräkna sig någon form av bärighet från bjälkarna?
 
Ett alternativ är att sätta dem i taket i våningen under.
 
Nja, inte ett så attraktivt alternativ med stålbalkar under bjälkarna i TV-rummet.
För att förtydliga menar jag i så fall att bulta bjälkarna i stålbalkarna.
 

Bästa svaret

Ja ditt projekt är identiskt med mitt.

Att lägga balken under takbjälkarna var uteslutet hos mig. Takhöjden hade tålt det men jag tycker det hade förstört hela den gamla känslan i rummet.

Jag använde 45x170 som nytt bjälklag på ovanvåningen och fällde in dessa i stålbalken. Sedan skruvlimmade jag golvspån på detta.

jag tycker att det känns väldigt bra och stabilt. Om tre personer hoppar samtidigt känner man att det inte är stumt men det gungar inte.

Bifogar några bilder som jag tror ger en bra bild av det hela.
Nyinstallation av 45x170 bjälklag med synliga träbjälkar och stålbalk, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av nytt bjälklag och golvspån på ovanvåningen med synlig stålbalk och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbjälklag fällt in i en stålbalk i ett renoveringsprojekt, synlig trä- och stålkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag måste rätta mig själv. Det är en hea 180. Inte 160 som jag skrev innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.