Jag är fortfarande tveksam till att fästpunkterna är individuella saker, typ blindnitmutter. En dylik dörr är en sandwich konstruktion och även om jag inte skalat upp nån och studerat dem ingående så finns det oftast inget att fästa någonting i. Därför gjuts det väl in större grejer som gångjärn och sånt fästs i. Det du ser i hålen är troligen en aluplatta som är betydligt större och ligger fäst på nåt vis i dörren.
Skulle man bara fästa nåt i nån tunnplåt så skulle det ju lossna ganska fort.
Men som sagt, jag har inte studerat nåt i detalj. Låter dock märkligt att en pytte avvikelse kan få allt att hänga snett. Oftast är det ju bara givna lägen på de fasta delarna i dörrarna ?
 
I så fall kanske hela plattan som infästningen görs i har ”satt sig”, blivit sne…
 
N Niklas777 skrev:
I så fall kanske hela plattan som infästningen görs i har ”satt sig”, blivit sne…
Förvisso men det du visar på första bilden borde rimligen ligga inom rimlighetens toleranser. Är du säker på att det där enbart orsakar problemet?
 
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men det du visar på första bilden borde rimligen ligga inom rimlighetens toleranser. Är du säker på att det där enbart orsakar problemet?

Har kollat gångjärnen och de är helt räta. Så har ingen annan tes…
 
N Niklas777 skrev:
Har kollat gångjärnen och de är helt räta. Så har ingen annan tes…
ok men de sitter väl i något i skåpet? Kanske nåt där som är på tok?
Det borde väl även synas om gångjärnet är fastskruvat på luckan? Ser det ut att sitta tokigt? Brukar ju ofta vara formanpassat för att följa svängar och annat. Inte mycket rum för justering på luckan då.
 
Går det inte bara att lyfta dörren rak och sen dra fast skruvarna?
 
Vad tror ni om att sätta igen befintligt hål med epoxy och sen borra upp ett nytt. Behövs en gängborr?
 
Men alltså hur ser dörren ut med gångjärnet fastskruvat? Den bilden vi ser i trådstarten har ena hålet lite lite off. Struntar du att dra i den skruven så borde dörren hänga rakt då?
Det känns som du försöker lösa ett problem som har en annan orsak. Att hålla på och modifiera och flytta bef hål nån tiondel kanske bara slutar i katastrof och att du inte kan fästa nån skruv alls till slut. Att fylla med epoxi och sen borra en tiondel åt ett håll kommer ju bara sluta med att epoxin lossnar och hålet är ovalt och oanvändbart.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
A
Jag skulle gärna vilja se hur dörren hänger snett.
Hur gångjärnets ser ut.
Och vilken modell det är.
Om du försökt hänga om den.
 
electroluxaren skrev:
Jag skulle gärna vilja se hur dörren hänger snett.
Hur gångjärnets ser ut.
Och vilken modell det är.
Om du försökt hänga om den.

Testade att hänga om från att vara högerhängd till att bli vänsterhängd. Detta resulterade i att dörren blev rak och sluter tätt på alla sidor av dörren - således inget fel på gångjärnen, men vill lösa så jag kan ha den högerhängd även i fortsättningen.
Kylen är en Miele K 9552 iD
 
A
N Niklas777 skrev:
Testade att hänga om från att vara högerhängd till att bli vänsterhängd. Detta resulterade i att dörren blev rak och sluter tätt på alla sidor av dörren - således inget fel på gångjärnen, men vill lösa så jag kan ha den högerhängd även i fortsättningen.
Kylen är en Miele K 9552 iD
inga svar på mina frågor
 
U
Är själva gångjärnet helt symmetrisk?
 
A
U Utsliten och utdömd skrev:
Är själva gångjärnet helt symmetrisk?
skit i den här tråden nu, TS vill ju inte visa relevanta bilder och då får TS drömma vidare i egen regi, vi kan absolut inte hålla på att gissa hur det ser ut, det är kanske inte något fel alls utan bara ett troll som måste göra inlägg för att ha något att göra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.