För en sparsam normalfamilj ska de stämma hyfsat väl om värmepumpen hela tiden fungerar optimalt. Har man t.ex. tonårsbarn som bosätter sig i duschen kan det dock bli ett helt annat resultat.
 
Tycker det är förvånande att läsa och höra om att, "" Ni kommer att få ner er förbrukning som närmar sig 50 % """ Det luktar mera som reklambladet man får i brevlådan. Hej vad billiga vi är. Så ta det med en nypa salt, allt som sägs. Klart att det blir en besparing gentemot ren eldrift, därom finns inget tvivel.
 
N
J jonaserik skrev:
Tycker det är förvånande att läsa och höra om att, "" Ni kommer att få ner er förbrukning som närmar sig 50 % """ Det luktar mera som reklambladet man får i brevlådan. Hej vad billiga vi är. Så ta det med en nypa salt, allt som sägs. Klart att det blir en besparing gentemot ren eldrift, därom finns inget tvivel.
Blev också förvånad när jag såg besparingen. Har fått samma siffra från två olika företag.
 
N
Ingen mer som har erfarenhet av Mitsubishi luftvatten värmepump? 😊
 
N Ne20 skrev:
Blev också förvånad när jag såg besparingen. Har fått samma siffra från två olika företag.
Nu vet ni inte hur mycket som går åt i pannan, att veta är bara att ha en separat elmätare på pannan för få en exakt förbrukning på den. Och då kan mellan tummen och pekfingret en hum om mindre el, genom att försöka räkna vad en VP ger, kompressorn ska ha sitt och ge värme. Det COP som alla talar om, är under vissa förutsättningar och det anges bara vid temperaturer , tex 45 C ut, men vid vilken temp ute säger dom inget om. Bara att dom går ner till - 28 C som bäst. Vid ca -20 C ute så blir det säkert bara 1 kW in och 1 kW ut, Samma som en panna. Ner till - 10 C är dom rätt bra på att lämna värme. Men det är tempen ute som bestämmer allt. Nu gäller det LV-VP och bergväme med temp på köldbäraren
Allt som har med VP att göra är alltid en sparbössa. Utom vid inköp, inga billiga saker och dom hugger för sig i alla led.
 
N
J jonaserik skrev:
Nu vet ni inte hur mycket som går åt i pannan, att veta är bara att ha en separat elmätare på pannan för få en exakt förbrukning på den. Och då kan mellan tummen och pekfingret en hum om mindre el, genom att försöka räkna vad en VP ger, kompressorn ska ha sitt och ge värme. Det COP som alla talar om, är under vissa förutsättningar och det anges bara vid temperaturer , tex 45 C ut, men vid vilken temp ute säger dom inget om. Bara att dom går ner till - 28 C som bäst. Vid ca -20 C ute så blir det säkert bara 1 kW in och 1 kW ut, Samma som en panna. Ner till - 10 C är dom rätt bra på att lämna värme. Men det är tempen ute som bestämmer allt. Nu gäller det LV-VP och bergväme med temp på köldbäraren
Allt som har med VP att göra är alltid en sparbössa. Utom vid inköp, inga billiga saker och dom hugger för sig i alla led.
Innan vi flyttade in i huset så bodde vi inte i den och de stod tom och då låg förbrukningen på 50 kwh per dygn och temperaturen låg på +3 och som lägst -2 grader. Har en bekant som har luftvatten värmepump och deras förbrukning för samma period låg på 36 kwh och de är 5 personer i hushållet. Så jag tror att nuvarande panna drar väldigt mycket trots att vi inte har gjort någon separat mätning på den.
 
B
Nibr 310p har en rätt liten kompressor, har för mig att den är på 550W. Så det är klart att det blir väldigt mycket elpatrondrift om man har lite större hus eller större varmvattenförbrukning. En värmepump med större ko pressar kommer spara väldigt mycket el.

Det är rätt vanligt att man kompletterar med en LLVP och låter 310p sköta varmvatten/ ställer en låg grundtemp från 310p. Hur bra en sådan budget-lösning fungerar beror naturligtvis på hur öppen planlösning man har.

Har tyvärr ingen erfarenhet av just den luftvärmepump som du fastnat för. Däremot funderar jag på om du inte borde fundera på monoblock? Då kan du låta din 310p sköta varmvattnet, och låta monoblocket värma din radiatorkrets? Blir en väldigt billig och enkel installation, och monoblock brukar vara billiga.

(Jag kanske missat om din 310p fortfarande är hel? Jag skummade tråden).
 
N
B BSOD skrev:
Nibr 310p har en rätt liten kompressor, har för mig att den är på 550W. Så det är klart att det blir väldigt mycket elpatrondrift om man har lite större hus eller större varmvattenförbrukning. En värmepump med större ko pressar kommer spara väldigt mycket el.

Det är rätt vanligt att man kompletterar med en LLVP och låter 310p sköta varmvatten/ ställer en låg grundtemp från 310p. Hur bra en sådan budget-lösning fungerar beror naturligtvis på hur öppen planlösning man har.

Har tyvärr ingen erfarenhet av just den luftvärmepump som du fastnat för. Däremot funderar jag på om du inte borde fundera på monoblock? Då kan du låta din 310p sköta varmvattnet, och låta monoblocket värma din radiatorkrets? Blir en väldigt billig och enkel installation, och monoblock brukar vara billiga.

(Jag kanske missat om din 310p fortfarande är hel? Jag skummade tråden).
Frånluftpumpen har nästa 20 år på nacken så den sjunger på sista versen, bullrar jätte mycket och går på elpatron ständigt så byte kommer att bli aktuell oavsett. Anledningen till att jag vill byta till luftvatten är för att jag vill få ner energiförbrukningen.
 
Vad är det för frånluftagregat ??
Med bara en fläkt ventilerar du bort halva förtjänsten.
 
Isakare Isakare skrev:
Vad är det för frånluftagregat ??
Med bara en fläkt ventilerar du bort halva förtjänsten.
Och kan ställa ner farten på den en hel del, då det måste vara bra fart i en FTX för att ge något, i mitt tycke överventilation och vad BBR säger ska vara ??
 
N
J jonaserik skrev:
Och kan ställa ner farten på den en hel del, då det måste vara bra fart i en FTX för att ge något, i mitt tycke överventilation och vad BBR säger ska vara ??
Idag har vi bara frånluft via pumpen ingen tilluft det kommer in via tilluftsdoner . Om vi installerar en luftvatten så kommer frånluften att skötas via en frånluftsaggregat.
 
F
N Nils45 skrev:
Bor i Skåne enplansvilla 210 kvm från 1990. Hade en Nibe F 360P FLVP + extra 300l varmvattenberedare.
Har bytt till LVVP Mitsubishi EHST20D-YM9D/PUD-SWM100YAA + kanalfläkt för ventilation i april 2023.
Årsförbrukning inkl övrig el, tidigare ca 25 000 kWh. Beräknar nu komma ner i ca 16 000 kWh. Elpatronen har aldrig använts än så länge. Din beräknade besparing verkar hög?
Styrning med trådlös rumsgivare ger jämn och fin värme 20-21 gr. Varmvattnet räcker till två duschar efter varann. Ligger på 55 gr när vi börjar duscha.
Manualen tycker jag är är dålig!!
Ljudet från utedelen är i mellan-varvtalen lite bullrande, men stör oss inte. Vid lågvarv kan man knappt höra om den är igång. Vid fullvarv viner den mera
Jag kan också dela då.

140 kvadrat, 2005, skåne. Förbrukning med 20 är gammal 310 låg på 15 000kwh(och då eldade jag rätt mycket). Nu med LVVP tillverkad november 2022 och kanalfläkt drygt 8000kwh, eldar knappt alls förutom vid -10 eller för det är trevligt.

Som jag förstått skulle de nyare starkare FLVP gett liknande besparing men de kostade lika mycket som luftvatten. Då tänkte jag att jag lika gärna kunde skicka ut den brölande kompressorn utomhus.
 
Redigerat:
N
F Fideliox skrev:
Jag kan också dela då.

140 kvadrat, 2005, skåne. Förbrukning med 20 är gammal 310 låg på 15 000kwh. Nu med LVVP tillverkad november 2022 och kanalfläkt drygt 8000kwh.

Som jag förstått skulle de nyare starkare FLVP gett liknande besparing men de kostade lika mycket som luftvatten. Då tänkte jag att jag lika gärna kunde skicka ut den brölande kompressorn utomhus.
Får man fråga vad för luftvatten värmepump du har bytt till?
 
F
N Ne20 skrev:
Får man fråga vad för luftvatten värmepump du har bytt till?
Ecodan som sagt..
 
  • Gilla
Ne20
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.