Erjo0613 skrev:
Jag köpte 12 Outline fönster i trä med spröjs, 3 glas från Bygghemma.se. Fick dom tidigare än vad jag tänkt mig men sedan tog det roliga slut. Enligt mig som är skolad av en sann målarmästare så ska man inte borra in stora skruvar i karmarna eftersom fukt kan tränga sig in. Alla fönster hade transport skruvar rakt in i karmarna när dom hade kunnat vara säkrade med enkla transportspännen tex.

Ca 3-4 fönster hade sprickor och var därmed inte av bästa eller ens av standardvirke.

Vid monteringen märkte vi att minsta stöt fick färgen att spricka vilket tyder på att färgen inte trängt in i träet. Det blev även lätt sprickor i träet vilket tyder på att dom inte är inoljade ordentligt eller ens alls. Detta i sin tur leder till att dom bara håller i några år om vi har tuffa vintrar och om solen ligger på fönsterna.

Ett fönster gick inte att öppna och när vi väl fått upp det så gick det inte att stänga. Det var två skruvar som var snett inskruvade och när vi korrigerat dom så gick det. Märkligt nog hade SP-fönster eller Invidio signerat det fönstret som om det fungerade. Finns en signatur på varje fönster men det är nog bara för syns skull.

Bygghemma.se behöver minst 1 månad på sig att få Invido eller SP-fönster att skicka en tekniker. Dom skyllde på "Industrisemestern" men jag undrar när servicetekniker av fönster blev industriarbetare och hur ett så stort företag inte har en enda reperatör på plats på över en månad i Malmö-området.

Pinsamt, tråkigt och anlita er lokala träsnickeri om ni inte vill ha en massa problem men era fönster. Eller så räknar ni kallt med att måla om möget om några år så som jag gör. Dock kommer mina söder och västerfönster att bli handgjorda. Aldrig mer Elit, SP, Hembygd eller Outline och allt vad samma företag kallar sig. Kanske duger dom till barnens koja.
Stora skruvar ? Outline och flera andra leverantörer sätter fast fönsterna med plyfabitar med gipsskruv. Skruven sitter alltid på ställen som aldrig syns efter montage . Har satt in outline fönster i flera hus utan problem med fönsterna . Vi slutade dock med outline på grund av deras spröjs som var fruktansvärd mycket sämre än t ex sp eller tanums fönster
 
Spröjsen såg fina och välgjorda ut. Gör du 6-7 hål i karmen så finns risken att det tränger in fukt med åren via dessa hål och fukten ger röta bla. Ett fönster är som ett badrum där viss andning behövs men då kontrollerad och inte hål i tex duschen. Det bildas alltid viss kondens i utrymmet mellan karm och husstommen och den kondensen måste ta sig ut men inte in i dessa hål. Man kan givetvis fylla dom med silikon men som sagt hade en annan transportsäkring varit mer snygg.

Nu får man med stor sannolikhet inte röta i fönsterna pga dessa hål men det är fel att borra 6-8 hål i ett målat fönster.

Sedan glömde jag även skriva att dom kladdar med lim på många ställen. Det är smetat hej vilt och även ifall den är genomskinlig så kommer det med åren att få en missfärgning.

Jag är inte intresserad av att veta hur fönster ser ut efter 2-3 år utan efter 10 år och då visar det sig om man slarvat vid tillverkningen. Speciellt om man bor vid havet och i väderskiftande områden där det är fuktigt ena dagen och torrt andra osv. Har haft en del hus med olika typer av fönster och ålder så jag talar utifrån den erfarenheten.

Intressant om någon här kan berätta hur deras 10-15 år gamla Elit, SP eller Allmoge ser ut idag och hur mkt dom fått måla om, vad för typ av skador dom har på dom mm.
 
Erjo0613 skrev:
Spröjsen såg fina och välgjorda ut. Gör du 6-7 hål i karmen så finns risken att det tränger in fukt med åren via dessa hål och fukten ger röta bla. Ett fönster är som ett badrum där viss andning behövs men då kontrollerad och inte hål i tex duschen. Det bildas alltid viss kondens i utrymmet mellan karm och husstommen och den kondensen måste ta sig ut men inte in i dessa hål. Man kan givetvis fylla dom med silikon men som sagt hade en annan transportsäkring varit mer snygg.

Nu får man med stor sannolikhet inte röta i fönsterna pga dessa hål men det är fel att borra 6-8 hål i ett målat fönster.

Sedan glömde jag även skriva att dom kladdar med lim på många ställen. Det är smetat hej vilt och även ifall den är genomskinlig så kommer det med åren att få en missfärgning.

Jag är inte intresserad av att veta hur fönster ser ut efter 2-3 år utan efter 10 år och då visar det sig om man slarvat vid tillverkningen. Speciellt om man bor vid havet och i väderskiftande områden där det är fuktigt ena dagen och torrt andra osv. Har haft en del hus med olika typer av fönster och ålder så jag talar utifrån den erfarenheten.

Intressant om någon här kan berätta hur deras 10-15 år gamla Elit, SP eller Allmoge ser ut idag och hur mkt dom fått måla om, vad för typ av skador dom har på dom mm.
Ja då är karmskruv hålen ett jätte stort problem om du tycker ett par gipsskruv hål är det .
 
Polos skrev:
Ja då är karmskruv hålen ett jätte stort problem om du tycker ett par gipsskruv hål är det .
Till viss del men målningen sker efter det att karmskruvshålen görs så där kommer in ett lager färg och det som skruven sliter upp täcks även av skruven. Men jag trycker in penseln en gång till i varje hål. Förr spikade man fast fönsterna och då blev inte insläppet så stort. Men hålen från transportskruvarna är rakt in i träet med några millimeter. Fint fuktinsläpp som sagt.
 
Erjo0613 skrev:
Till viss del men målningen sker efter det att karmskruvshålen görs så där kommer in ett lager färg och det som skruven sliter upp täcks även av skruven. Men jag trycker in penseln en gång till i varje hål. Förr spikade man fast fönsterna och då blev inte insläppet så stort. Men hålen från transportskruvarna är rakt in i träet med några millimeter. Fint fuktinsläpp som sagt.
Men om du ändå målar hålen för karmskruven då är ett mikrogram färg till för skruvhålen inget att bråka om . Det minsta problemet med fönsterna är nog dom små hålen så jag tror nog du kan sova lugnt
 
Frågan är ju i tråden om fönsterna är bra eller ej. Det dåliga var enligt mig bla att det var en massa skruvhål kvar i karmen. Lösning finns på det mesta men tid och pengar...
 
Är det här en skämtdiskussion?
Ett par skruvhål på sidan av karmen (inte ut- eller insida) som skall orsaka röta och förbannelse?

Köp plastkompositfönster i stället då!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Skador i obehandlat trä kan orsaka röta med åren ja om det inte behandlas. Jag skrev i första inlägget att jag kommer köpa mina resterande fönster hos snickaren. Han skruvar inte 10 hål i karmen.

Outline är slarvigt tillverkade och häng inte upp er på en detalj.
 
Erjo0613 skrev:
Skador i obehandlat trä kan orsaka röta med åren ja om det inte behandlas. Jag skrev i första inlägget att jag kommer köpa mina resterande fönster hos snickaren. Han skruvar inte 10 hål i karmen.

Outline är slarvigt tillverkade och häng inte upp er på en detalj.
precis det är det vi försöker säga häng inte upp dej på saker som ej spelar någon roll alls
 
Erjo0613 skrev:
Skador i obehandlat trä kan orsaka röta med åren ja om det inte behandlas...
Det finns väl inte en bräda, planka eller regel i huset som inte är obehandlad på åtminstone en sida?
Inklusive reglarna som fönstren skruvas/spikas fast i. De är säkert "obehandlade" runt om.

Så är det hos mig i alla fall. Kommer mitt hus att ruttna ner då :surprised:
 
Självklart ruttnar inte fönsterna mer eller mindre pga de små skruvhålen som blir vid trasporten.
Om det kommer in fukt i väggkonstruktionen där dessa fönster/skruvhål sitter så har man antagligen mycket större problem än att det finns skruvhål i fönsterkarmen. Precis som KOW skriver så är allt virke som sitter så långt in i väggkonstruktionen obehandlat.
 
Behandlat trä som släpper in fukt är en större risk än obehandlat trä som andas ut det. Behandlat trä som släpper in fukt släpper inte ut det lika lätt. Ganska enkelt att räkna ut och ni hittar dessa råd över allt på nätet. Eller ring en besiktningsman och fråga.

Därmed ska man inte borra och skruva i trä som man inte vill ska få röta. Tyvärr finns det en massa hobbyhantverkare som gör ungefär allt fel och sedan får andra lida för det långt efter.

Men sant är som någon skrev att om man får in kondens i detta skiktet så har man andra problem. Men då underlättar det om fönsterna inte har 10 hål som är 3-4 mm stora och även har orsakat sprickor i träet för att skruven kördes in för djupt mm.

Jag räknade upp ett antal brister som Outline har och skruvhålen var bara ett av dem och fakta är fakta. Sannolikhet och risk mm är inget jag går in på eftersom det kräver riktiga proffs. Det är inte jag och definitivt inte ni utfrån era kommentarer.
 
Erjo0613 skrev:
Behandlat trä som släpper in fukt är en större risk än obehandlat trä som andas ut det. Behandlat trä som släpper in fukt släpper inte ut det lika lätt. Ganska enkelt att räkna ut och ni hittar dessa råd över allt på nätet. Eller ring en besiktningsman och fråga.

Därmed ska man inte borra och skruva i trä som man inte vill ska få röta. Tyvärr finns det en massa hobbyhantverkare som gör ungefär allt fel och sedan får andra lida för det långt efter.

Men sant är som någon skrev att om man får in kondens i detta skiktet så har man andra problem. Men då underlättar det om fönsterna inte har 10 hål som är 3-4 mm stora och även har orsakat sprickor i träet för att skruven kördes in för djupt mm.

Jag räknade upp ett antal brister som Outline har och skruvhålen var bara ett av dem och fakta är fakta. Sannolikhet och risk mm är inget jag går in på eftersom det kräver riktiga proffs. Det är inte jag och definitivt inte ni utfrån era kommentarer.
Nej och jag behöver inte vara ett för att fatta att hålen inte spelar någon roll , men om du nu är så orolig för en sådan struntsak så rekommenderar jag dej att inte skaffa eller bo i ett hus
 
Hålen har ingen betydelse punkt slut färdigt. Allt virke i ett fönster är vakuumimpregnerat och sedan målat. Oavsett om det är impregnerat eller inte så är det inget problem. Så här har fönster transportsäkrats i över 50år och det är inget problem.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
50 år utan problem? Tror inte du har den statistiken eller vet vad hålen orsakar. Men låt oss hålla oss till fakta.

Att behandla och måla en bit virke men ha en massa skruvhål där fukt teoretiskt kan tränga in (fukt finns överallt) är slarvigt och riskfyllt. Jag tror du menar att Outline är Acetylerade och sedan vacuum-torkade. Inte "vacuum-impregnerade". Det är ett skydd ja men inget fullgott om fukten inte hålls ute/hittar ut. Det är som att du har våtrumsgips men sedan små hål i tätskiktet där fukt tar sig in. Med tiden äter det på gipset också.

Man får som läsare avgöra om man vill ha 10 skruvhål i en fönsterkarm eller inte. Risken för röta är som sagt låg men högre än om hålen inte fanns. Jag tryckte i silikon i dom eftersom min besiktningsman rådde mig att göra det när jag ringde honom samt att min morfar som var målarmästare i 50 år alltid sa att trä som inte är inomhus ska antingen målas helt och noggrant eller inte alls. Besiktningsmannen sa att fukt alltid finns i huskonstruktionen men att i mitt fall tar den sig ut via ventiler i fasaden. Men den kan även ta sig in i skruvhålen och annat slarvigt behandlat trä och med åren bearbeta virket eftersom fönstret i övrigt är tätt.

Jag går på dessa råd och bygger mitt hus noggrant. Vad andra och du gör är er affär. Men tråden handlar om ens erfarenheter av Outline och dom har jag nu gett. Punkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.