robinp skrev:
Hej Fröberg!

Mitt namn är Robin Petersson och jag har läst att du har/tänkt att bygga med Isorast. Jag har själv planer på att bygga med det materialet men vill veta om det finns någon som faktiskt redan har byggt med det! Det ser ut som att det finns en del som är intresserade men ingen har byggt med det vad jag vet. Hur långt i processen har du kommit? Det ser ut att ha avstannat eller?
Har bl.a en del frågor om det är dom själva som bygger och i så fall hur många hus har dom byggt? Du kanske sitter inne med en del svar?

Mvh
Robin

Tjena,

Jag bygger med isorast, i skrivande stund håller dom på med takstolar så hela byggnaden är uppe när som helst. Jag har bara inte hunnit att lägga upp bilder och informatione, men det lär bli en uppdatering när taket är på plats.

Enligt Birger på Isorast finns det några hus på västkusten som dom har byggt men jagh ar faktiskt inte pratat med någon av dom. Isorast är helt nya i Sverige och har därför inte hunnit byggt så mycket ännu. Jag har daglig kontakt med Birger och jag måste säga att maken till service har jag aldrig varit med om. Birger har stenkoll på bygget och är även där när han tar in underentreprenörer. Jag kan inte annat än starkt rekomendera Isorast och Birger.

Det är Birger som själv bygger med isorastblocken tillsammans med 1-2 egna gubbar. Men efter att sett hur det går till är jag övertygad om att jag utan problem skulle kunna bygga huset själv. Det går inte bygga fel, möjligtvis få sneda väggar men då har man slarvat.

Bygg gärna med Isorast jag har bara bra erfarenheter av Birger.
 
robinp skrev:
Hej Fröberg!

Mitt namn är Robin Petersson och jag har läst att du har/tänkt att bygga med Isorast. Jag har själv planer på att bygga med det materialet men vill veta om det finns någon som faktiskt redan har byggt med det! Det ser ut som att det finns en del som är intresserade men ingen har byggt med det vad jag vet. Hur långt i processen har du kommit? Det ser ut att ha avstannat eller?
Har bl.a en del frågor om det är dom själva som bygger och i så fall hur många hus har dom byggt? Du kanske sitter inne med en del svar?

Mvh
Robin
Om du vill komma ut och kolla på bygget är du välkommen! Norr om Stockholm i Erikssund/Sigtuna. Slå mig en signal på 0730-696900 om du är intresserad.
 
Hallå Daniel!

Tack för ett trevligt samtal, här kommer min mail-adress och mobilnummer.
r-petersson@hotmail.com
070-3711748

Ha det gott, jag hör av mig när jag får tid, kanske skulle fungera i helgen eventuellt.

Mvh
Robin
 
Vore kul om du ville visa lite bilder som bygger med Isorast.
/Lasse
 
Hur går det för dig Fröberg ?

Skulle gärna vilja se lite bilder på bygget och om du kan berätta lite om hur det går i övrigt.
Kostnader (Ca pris), osv..


/momin
 
Hej,

Jo då det går sakta men säkert framåt :) Ytterväggar, mellanbjälklag och tak med pappa är klart. Isorast håller på med den invändiga trappan denna vecka. Jag har satt in fönster på undervåningen, det var lite klurigt då jag ville ha dom långt ut mot fasaden och där är det bara cellplast. Har använt spikbleck som jag har skruvat fast i karmen och sen pluggat och skruvat i betongkärnan. Skall göra resterande fönster nästa helg så att huset blir 100% vädertätt.

Jag har börjat att isolerat mellanbjälklag och sätta upp reglar invändigt så det går framåt. Jag har tagit lite bilder men då jag flyttade till tillfälligt boende tills huset är klart hittar jag inte synkkabeln till kameran, köper en ny under morgondagen.

Kostnaderna har inte skenat allt för mycket ännu, men ursäkta språket. JÄKLAR vad många småutgifter som dyker upp som man inte har tänkt på. Jag skriver upp alla kostnader i ett excelark som jag planerar att lägga ut här på sidan till er andra som går i byggarplaner.

Några kostnader som är lätta att missa:

Nybyggnadskarta - 6200 kr
Marktillstånd - 1200 kr
Utsättning av grund - 5576 kr
Energiberäkning - 3750 kr
Byggström, elskåp - ca 4000 kr
Fasadmätarskå - ca 4000 kr
Borrningen av brunn blev något dyrare och slutade på 67 000 kr med pump paket.
Byggbarrack (jag köpte en husvagn istället) - 10 000 kr
Anslutning vattenfall - 18 000 kr

Vi är uppe i ca 1,400 000 kr exklusive tomt. Men då är tak, trappa och puts klart på huset.

Men som sakt, jag kommer att presentera en lista över alla kostnader när byggnaden är klar.
 
Trevligt att det går framåt iaf. :)

Lägg bara in bilder när du har tid o lust.



/momin
 
Hej på er !
Kul att hitta lite inlägg om isorast. Vi ska börja bygga i jönköping med dom efter sommaren. Ska till arkitekten i eftermiddag för att kika på första skissen, spännande.
 
Hej

Intressant, var i Jönköping har ni tänkt bygga?
 
Det blir på Hisingstorp. Det nya området ovanför bymarken & dalvik om du känner till staden lite.
Vi kommer att bygga ett väldigt modernt hus med kubistiskt utsida i 1plan.
 
Kul! Jodå jag känner till jkpg, är därifrån men bor sedan några år i Växjö. Är det etapp 4 ni ska bygga på? Vore spännande att se när ni bygger med isorast.
 
Hej!

Nu tänkte jag få tummen ur och ladda upp lite bilder!

Vi börjar med markarbetet från i vintras. Det blev en hel del jord att frakta bort men som tur var ville bonden ha utfyllnadsmassa så det blev korta vändor med lastbilen. Lastbilen som för övrigt var motivlackad :)
 
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är glad att vi tjuvstartade med grundarbetet före godkänt byggnadslov, för det blev fruktansvärt kallt! Men grabbarna arbetade på trots att termometern visade neråt -15 grader + blåst. Vissa dagar gick inte att arbeta p.g.a. kylan.
 
  • 05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är några bilder på klossarna och första våningen. Huset ser litet ut men det är faktiskt 16 meter brett och ca 2,6 i takhöjd. Dom stora fönsterpartierna är 180 + 5000 cm.
 
  • 07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har andra våningen kommit på plats samt takstolar.

Beställde Veka Alphaline (plast) fönster från Polen av en firma som heter ak traders. Pratade med en kvinna som heter Anna Burec som var mycket proffsig och duktig på engelska.

Jag köpte 14 fönster och en dubbeldörr till altan. 3-glas med argon samt att dom störa fönstrena är i säkerhetsglas. Med frakt kostade dessa ca 64500 kr, billigt. Var dock tvungen att förskottsbetala vilket var lite nervöst men det var inga problem. Kan rekommendera Anna till er som är intresserade.

Det var dock lite tungt att lasta ur fönstrena, vi var fyra personer för dom stora och då var det fortfarande jävligt tungt...

Eftersom väggarna har ca 25 cm cellplast i yttervägg var det lite klurigt att hitta en lösning hur jag skulle få fast fönstrena. Löste detta med spikbleck och bult.

Det blir öppet i taket ovanför sällskapsrummet/kök.
 
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.