Tack för hjälp med dimensionering.
OCH tack för tipset på beg. vv beredare. Det fanns ju ett stort utbud,
med el beredare (ska fundera på hur mycket vi kommer att bada,
vs elbesparingnen).
/Mats
 
T
Det slog mig just, de flesta bubbelbadkar är förberedda för elpatron som man då mot extra betalning får eluppvärmning i bubblet, så det borde vara enklaste lösningen istället för att härja med div tankar m.m, så en slavad 9 kw patron till ditt "bubbel" borde fixa värmen på ett par minuter, kolla kopplingsschemat till ditt bubbel, det borde finnas en knapp på panelen som är för uppvärmning med patron.
 
Yepp, Den är förberedd för en underhållsvärmare på 3kW.
Är dock tveksam till att trycka in mer - garanti o värmetålighet.
Lite snabbräkning enl ovan ger ca 8kW för värme på en timme, (höjning 20grad till 40 grad) men då får man också räkna med avsvalning under den timmen, eftersom
det är hyfsat stor yta o vattnet cirkulerar.
Med 3kW så får den nog stå o bubbla i många timmar innan det blir varmt.

Jag tror mig ha hittat plats för en elberedare så jag
kör på den lösningen.

Men stort tack för alla ideer och synpunkter. Utan er hade jag stått med genomströmningsvärmare, kallt badkar och en mycket lång näsa ;D

/Mats
 
Elberedaren kommer inte att kosta så mycket i drift. Den "laddas" ju med ljummet vatten från din värmepump så den behöver bara värma de sista graderna till den temp du valt. Sen inns det ju elberedare med extra inbyggs "vattenslinga" så att du kan låta värmepumpen värma även elberedraen normalt. Nibe har en 55L sådan om jag inte minns fler men du kanske borde ha en 80-100L för du (din fru) ;) vill väl antagligen duscha länge efteråt..
 
  • Gilla
kjelleben
  • Laddar…
Lyfter en apgammal tråd istället för att starta en ny..
Jag går i samma tankebanor:
Har skaffat en bubbelkopp i källaren, men VV räcker inte till. Har en IVT Ht+ C9 med 180 liters VVB.
Badkaret är på runt 350 liter.
VV räcker inte riktigt till för att fylla karet till den temperatur man vill ha.

Tankarna går så här:
VP ligger på runt 49grader i VVB
Montera en Genomströmningsvärmare som man ställer på ~53-54 grader.
öppnar kranen på badkaret och ställer termostaten på 40 grader.
Genomströmningsvärmaren får då 49 gradigt vatten som den ska värma till 54grader.
Blandaren i karet blandar ut 54 gradigt vatten med kallvatten för att få ut 40 gradigt vatten.

Det innebär ju att det inte går lika mycke VV från värmepumpen utan mer vatten är "kallvatten"

När VV är slut i VVB kommer genomströmningsvärmaren få jobba hårdare eftersom den matas med kallare vatten. Gissningsvis kommer flödet minska och karet fylls lite långsammare mot slutet.

Det är inte mycke som fattas som det står idag, och kan man få karet fyllt utan att tömma VVB helt vore det trevligt.

Hur kraftig behöver genomströmningsvärmaren vara?

Tankar, funderingar, tips, andra förslag?

VV räcker gott och väl som det är till familjen i övrigt, så jag vill inte gärna ha en beredare till. Badkaret kommer inte nyttjas så extremt frekvent så det känns onödigt att ha en VVB som står igång och håller vattnet varmt i "onödan"

Alternativt skulle man kunna ha en VVB som man fyller med varmvatten från VP-VVB och eldar på det ett tiotal grader någon timme innan man badar. Nackdelen är ju att man inte kan ta några "spontantbad" och hur skulle man i så fall koppla den extra VVB´n. Man vill ju helst ha den helt tom när man börjar fylla den med varmvatten från VP-VVB
 
Det borde ju inte behövas så så kraftig värmare för den relativt lilla temp ökningen. Vet du ungefärligt flöde så är det en enkel uträkning. Annars är ett problem att det blir fråga om väldigt stora strömmar.
Den här väldigt billiga från jula tex är på 5kW 230V...
 
Den var ju klart billig!. Men 25A känns lite opraktiskt- Misstänker att inkommande huvudsäkring kommer protestera vid de strömmarna!
Jag sitter just nu och kikar på en clage CBH11. 3-fas känns som ett smart alternativ för att hålla nere strömmen en aning. 3-fas finns redan indraget i tvättstugan där badkaret står. JFB och automatsäkringar på 10A ( tror det är 4kvmm från huvudsäkrinspanelen, så det är inga problem att säkra upp till 16-20A

Får helt enkelt mäta flödet. Det är bara 12mm rör till badkaret så flödet är inte extremt stort.
ska minsann gå ner och mäta flödet direkt.
 
Matematiken kan jag inte själv men mätresultatet var så här:
Enbart kallvatten: 10 liter på 1.07minut (termostaten ställd så kallt som möjligt)
40-gradigt vatten: 10 liter på 56 sekunder
Enbart varmvatten: 10 liter på 1.05 (termostaten ställd så varm som möjligt)
Det är max vad jag får ut från badkaret
exakt hur mycke varmvatten som åtgår vid 40 grader är som sagt inte min grej att räkna ut.

Men jag gör en högst ovetskaplig uträkning:
10liter/ 65s = 0,1538liter/sekund (varmvatten)
För att tappa upp 10 liter 40 gradigt vatten tog det 56sekunder
56 sekunder * 0,1538 liter/s = 8,61 liter vamvatten
så det borde innebära att det är 1,39 liter kallvatten inblandat.


ska man inte värma mer än ~10 grader så bör ju en CBH7 räcka. den klarar 3,5 l/minut vid en höjning av 28 grader.
Ska man höja runt 10 grader så borde man kunna dubbla flödet till 7l/minut
Och eftersom temperaturen till badkaret då är högre så blir ju inblandningen av kallvatten större för att få ut 40grader
 
När man ska räkna på blandning så är temperaturerna på varmt resp kallt vatten nödvändiga (rätta mig om jag har fel)
Det du vill är ju att höja ett visst flöde till en viss temperatur, och det är ju vv flödet du vill spetsa.
Ta flödet i l/s * 4,19 * temphöjningen = effekten i kW som krävs (Q=m*c*dt)

så att höja ditt 40 gradiga vatten med flödet ca 0,18 l/s 10gr borde ta ca 7,5 kW. Men man måste ju inte krana på fullt.
(Med reservation för att yrar då jag har feber)
 
Redigerat:
Naturligtvis måste ju temperaturerna ha stor påverkan på blandningsförhållandet.
Har man stenkoll på formlerna så kan man säkert räkna ut kallvattnets temperatur med hjälp av mätdata ovan..

Men det är ju bra att veta formeln för hur man räknar ut effektåtgången.
såg att 11KW och 7KW modellen inte skiljde sig nåmnvärt i pris. så man kan lika gärna satsa på den större.. nackdelen är väl att den stora kräver ett högre flöde innan den slår till, så den lilla kanske är ett bättre val.

verkar hur som helst som om det kan bli ett fungerande system i alla fall.
 
Nja då tror jag att man har omänskligt bra koll. Om du väljer den större så ställer det kanske högre krav på den elektriska installationen och då kan det bli dyrare. Men den borde rimligtvis vara uppdelad i effektsteg, vet inte vilka reglerings möjligheter det finns. Att det skulle krävas ett högre flöde för att den ska kicka igång låter konstigt
 
Det står i första stycket att den går igång på full effekt direkt.Men det måste ju vara under förutsättning att vattnet är kallare än inställt värde´. Hur regleras värmen? Det står att man reglerar med kranen, men då gäller det att den inte skickar så varmt att man skållar sig.
Väldigt kul att Clage säger att det är ett ekologiskt sätt att värma vatten:)
Vad dom menar är nog med små förluster.

Edit: ser nu att den har elektronisk reglering, 35-55 gr



 
Redigerat:
Sen måste jag säga att målet borde vara att använda värmepumpen så långt som det går, men det kanske du tänkt. Du skrev i början att det vore trevligt att spara lite vv i pumpen.
 
Att det är ekologiskt att värma direkt vid kranen är väl att man inte behöver värma ledningarna från VVB till tappstället, och att man inte behöver spola ut massa kallvatten för att få fram varmt vatten.

Ja målet är att den ska gå så lite som möjligt, just därför jag vill koppla in den direkt innan karet. vill knuffa upp VV tempen några grader så att blandaren i karet blandar in mer kallvatten med resultatet att varmvattnet från VVP räcker för att fylla karet med den temperaturen man vill ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.