På tal om skorsten. Någon som har erfarenhet av Schiedel Permeter som säljs lite varstans för 1500 kr/m?
 
Hur är dom billigare med plåt? Knäpper dom som en gammal bastu eller?
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Hur är dom billigare med plåt? Knäpper dom som en gammal bastu eller?
Plåt vet jag inte.
Det var 20 år sedan vi hade en plåtkamin.
Den hade dubbla plåtar, så genom konvektion (heter det väl) värmde den upp vårt lilla hus till 30°C i ett nafs.
Men sedan svalnade den ju snabbt också.

Men jag har en granne med en fin liten gjutjärnskamin, som är igång nästan jämt under vintern.
Han lägger in vedklabbar på kvällen, och det är fortfarande glöd i den på morgonen.
En sån verkar bättre än vår snofsiga täljstenskamin.

Om du vill kan jag försöka kolla vad det är för tillverkare.
 
Jag har sneglat lite på en modell som heter Milano ll och finns på Byggmax/Kaminexperten. Den innehåller ju gjutjärn men ytterhöljet är av plåt.
Ska bara vara i ett gästrum därav begränsad budget.
 
M
Jag har en Handöl 10, heter väl Contura idag, fast modellen har nog utgått. Klädd med täljsten, ställbart spjäll som gör att den har glöd på morgonen om man lägger in ved på kvällen innan.
80% verkningsgrad, vilket var bland dom bästa när vi köpte den. Efter 15 år och nån-några M3 ved per vinter så ser den fortfarande ut som ny och fungerar likadant. Jag tyckte den tillhörde dom billigare då, jag hade aldrig vågat köpa nån av dom superbilliga varianterna från byggvaruhusen, då kan det kvitta, tycker jag.
http://www.viivilla.se/energi/kaminer/mycket-mer-an-bara-varme/
 
Vi har en Verona från Kaminexpertens tidiga period, installerad 2004.
Det är en plåtkonstruktion som har steninlägg på sidor och topp.
Den har fungerat enligt förväntningarna, och eldas i dagligen under vintersäsong. Inte ens den invändiga "keramiken" är trasig.
Visst knäpper det rejält under uppstart, men det försvinner helt efter några minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.