Hej!
Är de billiga braskaminerna bra eller dåliga. Ca pris 3000-5000 kr
Erfarenheter?
Vi skall bara ha en braskamin till trivseleldning.
 
Ingen som har den minsta lilla aning?
 
Det kanske är en dum fråga....Man får vad man betalar för tjafset eller?
 
Jag har ingen aning. Men jag har känt på lite lågpriskaminer, och de verkar klena i materialet, skramliga i beslag etc.
 
S
Jag har köpt en från kaminkungen för 4800:- och vi är grymt nöjda med den.

//Steelis
 
Vi har en en billig kamin för 4-5000 kr köpt på Bauhaus i vårt torp. Fungerar bra. Det enda problemet är att den bara klarar korta vedträn vilket gör att man inte kan ladda in så mycket. Reglermöjligheterna är också mycket begränsade. Vi har en större dansk kamin hemma, men med den har vi problemet att den värmer för mycket. Det går knappt att vara i vardagsrummet efter att vi eldat rejäl brasa.
 
Tackar för svar.
Finns kanske fler tips och erfarenheter där ute?
 
Hemmakatten
Det finns mycket trevliga, gamla, små begagnade gjutjärnskaminer att köpa för ett par tusenlappar. Kolla på blocket tex. Fördelen är att de är gediget gjorda, små (tar liten plats), och ett hemtrevligt utseende.
 
I segmentet under 5 000 kr, så har ju fokus lagts på att pressa priset så mycket som möjligt.
Inte så att kaminen är dålig, men man har valt enklare material, rakt glas istället för rundat etc.

Vi har en kamin från Kaminexperten, som vi är mycket nöja med. Den har lite täljstensinlägg, och vi betalade strax under 10 000 kr för den för tre år sedan. Liknar den modell som idag heter Viktoria.
 
Hej jag har köpt en billig kamin hos http://www.ahalvarsson.com/ som heter milano 4 kw och den fungerar perfekt och kostade bara 3500 inklu frakt det är då mitt tips.
Mitza
 
Var lite för snabb men nu har sotarn varit här och dömt ut en ny kamin för att den inte är tät så mitt klipp var inte nåt klipp och han säger att dom har haft problem med liknande kaminer så en varningen för kaminen med namn Milano 4 Kw och Rydaholm kvalitet kostar detär bara så.
/Mitza
 
kaminkungen funkar bra
 
Skulle välja gammal renoverad gjutjärnskamin i stället för en svetsad plåtlåda :). Dom gamla har ingen skyltfönster, oftast enbart litet glimmer men dom är vackra att titta på även om det inte eldas i.
Har erfarenheter av en dekorativ dansk gjutjärn och en plåtlåda från energikasetten.
Gjutjärn är bäst :)
gaia
 
smaken e som baken delad
 
det som brukar vara dyrast är trots altl annat dvs skortstenen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.