Gratulerar till god kontakt med säljare. Det är inte alla förunnat har jag märkt. Vi har varit i kontakt med en rad husföretag och verkligen fått olika bemötande. Vissa säljare är så "på" att jag fått "kalla fötter" pga detta. Vissa säljare har dock varit så ljumma att man undrar om de vill sälja hus överhvudtaget.

Tack för alla inlägg om Tylösand och andra A-hus :D
 
Prinsessan:
Det ser ut att bli toppenfint! Får dock känslan av att övervåningen känns mycket mindre än antalet kvadratmeter, pga att taket börjar slutta så snart. Vad är din uppfattning? Kommer det bli svårt att möblera övervåningen tror du?
 
Vi var oroliga att övervåningen skulle bli liten men jag tycker att sovrummen är mycket större än jag trodde. De blir absolut inte svåra att möblera. Däremot blir allrummet litet och svårt att möblera eftersom det är räcken på båda sidorna. Det får ju inte bli lätt för barnen att krypa upp mot räcket.
 
Skönt att höra, snedväggar lurar en ofta att tro att det är större än vad det är. Är det något ni skulle ha velat ändra på så här i efterhand gällande huset?
 
Jag är jättenöja att vi tog bort sovrummet så att planlösningen blev öppnare och vardagsrummet blev större.
Än så länge är jag nöjd med allting men det kanske blir annorlunda när vi bott in oss.
Kanske att det blir lite för lite förvaringsutrymme när vi tagit bort sovrum och klädkammare på nedervåningen.
 
Vi besökte A-hus: Äppelviken och Edsviken.

Här är Edsviken, huset står på Husexpo i Sthlm.
http://www.a-hus.se/villor/planritningar/edsviken_plan.gif

Vår känsla var att övervåningen kändes som ett loft, alltså liten med snedtaket nära inpå. Köket kändes väldigt trångt.

Däremot är husen coola och känns moderna. Frågan är om man i längden vill ha ett coolt hus eller om man mest irriterar sig på att ha öppet mellan våningarna så att man i vardagsrummet störs av övervåningens allrum (dit man har kört iväg barnen när man har gäster).

Hur de säljer husen avtalsmässigt spelar viss roll också, om de t.ex. delar entreprenaden i väldigt många delkontrakt så kan man få det krångligare vid problem. Säljaren i vårt område talade enbart om delad entreprenad med många avtalsparter. Problem vill man inte råka ut för förstås, men något krångel får ju alla.

Lycka till!
 
Vi ska bygga ett Edsviken från A-hus. Vi var och tittade på visningshuset på Husexpo i höstas innan vi hade riktigt bestämt oss för att bygga.
Men när vi fick tag på en tomt så bestämde vi oss.
Vårat hus kommertrolingtvis veckan innan midsommar (vecka 24). ;D
Än så länge har allting fungerat bra. det har dykt upp lite frågor då och då men vi har ändå kunna lösa det.
 
Tack för synpunkterna! :D
 
Edsviken är en favorit...dock lite för stort för oss så Tylösand kändes mer rätt. Tycker man Edsviken har liten och trång övervåning ska man inte välja Tylösand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.