Planerar att bygga ett A-hus (troligtvis Tylösand) och skulle vilja höra om erfarenheter av detta företag. Skulle också vara kul om någon som byggt Tylösand ville dela med sig: Är ni nöjda med planlösningen, förslag på ändringar, tillval osv.
 
Vi funderar också på just A-hus och Tylösand så vi är lika intresserade av svar på din fråga som du är. Tylösand är ju väldigt nytt och det är inte många som byggt det än men däremot är det väldigt snyggt. Som sagt, kul att höra om erfarenheter om leverantören.
 
Vi funderar också på att bygga med A-hus….var bygger ni? ;)
 


Vi håller på och bygger ett Tylösand i Östergötland.

Kika gärna in på vår hemsida för att se hur huset växer fram.
http://web.telia.com/~u14127211/

Vi svarar gärna på frågor ni vill ställa.
Tyvärr kan vi inte svara på frågor som rör hur det är att bo i ett Tylösand eftersom vi inte flyttar in förrän efter påsk.
 
hej på er husvänner.

Sänder en hälsning strax norr om Stockholm.
Vi funderar också på att bygga hus. Funderingarna är många men vi har nog fastnat för A-hus Tylösand, Trivselhus Solvik 618, Modulenthus Dalby 3.
Alla 3 hus har sin charm. A-hus gediget, stilrent, modernt i gammal tappning. Trivselhus klassiskt elegant.
M-hus typiskt vanligt 1 1 /2 planare.
Ungefär samma prislapp på alla 3.

M-hus kör torpargrund, de andra kör gjuten platta.
M-hus känns ekonomiskt säkert, inga hemska överraskningar gällande grundläggningen som annars kan skena iväg. Blir det gjuten platta funderar vi på att tillhanda hålla grovschakt själva samt bla måla, tapetsera samt lista för att hålla nere kostnaderna.

Önskar er alla lycka till.
 
Jag tycker det är synd att A-hus inte har representanter i norra Sverige, :( Detta besked fick jag då jag frågade efter priset på två modeller vi gillar:

"Priset på Brevik resp. Höllviken i byggsats levererade till Luleå är 1 130 600 kr resp. 1 307 000 kr.
Vi kan tyvärr inte ta åt oss att bygga husen så långt upp i Sverige då resor och traktamenten gör att det blir för dyrt att åka så långt och bygga hus. Däremot kan vi leverera husen och ni får själva ordna entreprenörer från orten. "
 
Till Fun: Vi tänkte bygga i Eskilstuna, var bygger du själv? Har ni fått någon offert på Tylösand?
 
Vi ska bygga i Skåne, har inte bestämt oss för vilket hus ska vi bygga än, men det blir ett A-hus iom. att det är deras tomt vi ska bygga på. (pris: tomt 600 kvm 500.000 kr, hus 12.500 kr/kvm NF) ::)
 
Till Princess och ev andra som varit inne i ett Tylösand: Skulle vilja ha in ett matbord i köket med plats för 8-10 personer. Är det möjligt eller blir det för trångt? :)
 
Hej HUStrun

Det känns som att det är rätt stort utrymme för bord i köket men jag saknar en plats för långbord när släkten eller vännerna är över. Tror inte riktigt det får plats i köket. Funderar på om man får plats med både soffgrupp och matrum i allrummet eller om man på något sätt ska göra om det mindre sovrummet på neder våningen till matrum. Som det ser ut på planlösningen känns det dock lite för instängt. Vi grubblar över en bra lösning själva.
 
Hej nu har vi iofs redan byggt o flyttat in i vårt hus(inget A-hus) men vi ska gå på A-hus visning idag här i området med ett par kompisar till oss som kanske också ska bygga så jag kan återkomma senare när jag varit där o dela med mig av vad vi tyckte var bra/dåligt.
Det var nog 1-planshuset Limhamn det skulle vara visning på.
 
Köket blir rätt så stort så det är inga problem för ett stort matbord.

Vi har tagit bort det ena sovrummet för att få det luftigare och större. Se vår planlösning på hemsidan:

http://web.telia.com/~u14127211/
 
prinsessan skrev:
Köket blir rätt så stort så det är inga problem för ett stort matbord.

Vi har tagit bort det ena sovrummet för att få det luftigare och större. Se vår planlösning på hemsidan:

[länk]
Vad fint det blir! Vad kostar ert hus NF? Exlusive tomt.
 
Såja nu är jag tillbaka från visningen.
Planlösningen gillade jag inte alls. Har aldrig förstått vitsen med att ha en liten toalett med dusch i tvättstugan och sen får man dessutom springa igenom köket när man duschat. Men tvättstugan var stor o rejäl iallafall.
Barnrummen var lagom stora men låg vägg i vägg och mittemot föräldrarsovrummet vilket jag inte heller skulle kunna tänka mig.
Att sitta och äta middag med gästerna fick man göra i köket, inte heller min smak då jag vill ha ett separat köksbord och ett separat matrumsbord när man har gäster. Då vill jag inte sitta o äta i köket.
De hade ändrat lite i planlösningen och tagit bort köksön i köket och gjort en extra bänkskiva o skåp istället längs ytterväggen av köket. De hade även minskat föräldrarsovrummet och gjort en stor klädkammare intill som jag gillade.
Putsen på utsidan var snygg och ordentlig, badrummen var ordentligt gjorda och snyggt kaklade(enligt sambon som e murare o plattsättare) dock var det en hiskeligt bred o ful silikonfog i taket.
Vitvaror från Siemens
För övrigt var det ett fint hus men lite fantasilöst för min smak.
Orginalplanlösning:
limhamn_plan.gif
 
Hejsan!

Har idag skrivit på papprena för vårt hus, vi ska bygga Gottskär. Just nu känns det mer som Villa sömnlös ;), vem hade kunnat ana hur mycket man kan fundera över alla möjliga detaljer - tex handtag på ytterdörren.

En av anledningarna till att det blev A-hus var för att de hade en SÄLJARE. Inte någon fd husbyggare som flyttat in på kontoret och inte alls fattade varför man ska svara på kundernas frågor, återkomma när man sagt att man ska det. Kanske peta in priser och skicka iväg den där offerten och t.o.m. själv ringa och fråga spekulanten om de har några frågor ang den.

Med säljare menar jag inte heller en krängare utan en riktig säljare som lyssnar och kommer med vettiga förslag utan att försöka trycka in massa tillval och annat krafs.

Vi svävade först runt mycket och var inne på alla möjliga husmodeller vilket gjort att vi haft kontakt med minst 8 olika husföretag. Några hus låg bra till i början men när man inte får svar på sina frågor eller någon respons alls så känns det ju inte så intressant att gå vidare med den firman.

Allt känns jättebra, sen kommer det naturligtvis strula ett antal gånger under byggtiden men då känns det ju bra att ha en kontakt som alltid svarar i telefonen när man ringer (iaf fram till nu - han kanske har alla påskrivna inlagda så att han kan neka de samtalen) och som verkar veta vad han håller på med.

Vi bygger i Stockholm.

/Des
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.