ottoangel skrev:
Någon som testat [länk]

Finns det någon nytta med wifi i en vanlig villa eller är det bara en kul grej?
Vi har just köpt hem och monterat den modellen på övervåningen (fast 600W). En enkel app att styra och schemalägga elementen med som fungerar som den ska. Jag ska dock erkänna att jag mest köpte dem för designen och inte riktigt vet vad jag ska använda wifi-funktionerna till :) Visst kan man schemalägga värmen över dygnet och veckan men jag vet inte rikigt om man har något att vinna på det i slutändan.

Tyckte dock att det var lika bra att lägga några kronor till på att få wifi-funktionerna när jag köpte dem och tar gärna emot tips på smart användning.

/Krille
 
  • Gilla
SMlopning
  • Laddar…
Jag skulle gärna ha en app för att styra elementen med. Det är en av få hemautomationsscenarier jag faktiskt ser ett värde i. Vore toppen att på ett smidigt sätt kunna dra ner värmen exvis när man åker bort en långhelg och inte behöva gå omkring och pilla på varje.
 
Går det att sammankoppla och styra samtliga element på ett smidigt vis i appen?
 
Funderar öven jag på att köpa adax clea. Men har samma fråga som sista inlägget...kan man styra grupper av element eller hela husets element (förutsatt att alla är clea-element givetvis)?
 
M Mackan157 skrev:
Funderar öven jag på att köpa adax clea. Men har samma fråga som sista inlägget...kan man styra grupper av element eller hela husets element (förutsatt att alla är clea-element givetvis)?
Du kan dela in huset i olika grupper/rum eller hela huset som ett rum/grupp. Väljer du rum för rum så måste du sänka temp eller semester funktion för varje rum i appen. Men det går även att ställa in på automatik typ helger/dagtid
 
Jag har precis installerat 2st Adax Neo som ersatt Siemens element. Mina Siemens var precis knäpptysta men dessa Adax neo surrar så jag hör det i hela rummet. Elektriker har installerat dom (400V, 1000W).

Surrar era Adax Neo också? Hörs tydligast om ni lyssnar rakt ovanifrån men i ett tyst rum på 13kvm där jag jobbar så hör jag typ trafobrum hela tiden. Irriterande.
 
H
Bricco Bricco skrev:
Jag har precis installerat 2st Adax Neo som ersatt Siemens element. Mina Siemens var precis knäpptysta men dessa Adax neo surrar så jag hör det i hela rummet. Elektriker har installerat dom (400V, 1000W).

Surrar era Adax Neo också? Hörs tydligast om ni lyssnar rakt ovanifrån men i ett tyst rum på 13kvm där jag jobbar så hör jag typ trafobrum hela tiden. Irriterande.
Jag har 6st i kök+vardagsrum som är nyinstallerade under sensommaren men alla är igång nu och det hörs ingenting. Sambon gnäller på allt som låter i huset men dessa har hon inte anmärkt på så då bedömer jag våra som knäpptysta!
 
Bricco Bricco skrev:
Jag har precis installerat 2st Adax Neo som ersatt Siemens element. Mina Siemens var precis knäpptysta men dessa Adax neo surrar så jag hör det i hela rummet. Elektriker har installerat dom (400V, 1000W).

Surrar era Adax Neo också? Hörs tydligast om ni lyssnar rakt ovanifrån men i ett tyst rum på 13kvm där jag jobbar så hör jag typ trafobrum hela tiden. Irriterande.
Vi hörde inte någonting från dom heller. Hade 7st alla tysta.
 
putte22 putte22 skrev:
Vi hörde inte någonting från dom heller. Hade 7st alla tysta.
Vår Luftvärmepump skickar ut lite skräp på elnätet som kan höras i min förstärkares transformator som ett brum så det kanske är så att Adax Neo sämre tar om hand om skräpig el än mina tidigare Siemens då.
 
Är inne på att köpa några st Adax Neo. Men står inför ett val. Neo med wifi eller utan? Skiljer ungefär 3-400kr mellan modellerna. Köper jag utan wifi så är tanken att jag ska styra elementen med Telldussystem. Alltså jag ska kunna stänga av och på dom vart jag än är. Problemet där är att jag läser att Adax Neo inte har något minne vid strömavbrott så när strömmen går igång igen så kommer elementet inte att värma?

Säg att jag stänger av elementen genom mobilen med Telldus och sen sätter igång dom igen kommer det då vara som att det varit strömavbrott? Elementen kommer inte värma för att jag måste konfigurera om dom?

Det smidigaste hade väl varit att köpa med wifi men ska man ha 5 element så blir det lite pengar.
 
Raka Raka skrev:
Är inne på att köpa några st Adax Neo. Men står inför ett val. Neo med wifi eller utan? Skiljer ungefär 3-400kr mellan modellerna. Köper jag utan wifi så är tanken att jag ska styra elementen med Telldussystem. Alltså jag ska kunna stänga av och på dom vart jag än är. Problemet där är att jag läser att Adax Neo inte har något minne vid strömavbrott så när strömmen går igång igen så kommer elementet inte att värma?

Säg att jag stänger av elementen genom mobilen med Telldus och sen sätter igång dom igen kommer det då vara som att det varit strömavbrott? Elementen kommer inte värma för att jag måste konfigurera om dom?

Det smidigaste hade väl varit att köpa med wifi men ska man ha 5 element så blir det lite pengar.
Vi hade Adax Wi-Fi. Har inget minne av att dom va avstängda efter strömavbrott. Ska låta det va osagt men tror att dom gick igång av sig själva igen.
 
  • Gilla
Ulf Jägestrand
  • Laddar…
Verkar vara beroende på vilken version man får . Känns som ett lotteri
 
Raka Raka skrev:
Verkar vara beroende på vilken version man får . Känns som ett lotteri
Dom går att uppdatera firmware via appen.
 
Jag hade ett krav, och de var att de inte skulle vara uppkopplade till nätet.

IoT device är ofta mycket dåliga skyddade, och fler attacker har gått via IoT-device än vid datorer sedan flera år tillbaka.

En dag har du Ransomeware på dina radiatorer och får betala 3000 spänn för att få tillbaka värmen i huset...

Jag kanske är paranoid, men med tanke hur lite vinst jag tycker det är att kunna ändra värmen från mobilen så känns det inte värt det...
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.