Hej igen!
Det är många aspekter på det där med fönster... Vi ska sätta in stora fönster, skjutpartier typ 3-4 meter breda på två ställen på framsidan av huset. MEN vi bor precis vid havet och med söderläge. Ska man satsa på aluminium-fönster eller PVC-fönster?
Jag vill inte göra ett dum-snålt köp utan betalar hellre för att få kvalitetsfönster som håller ett tag även i vår klimatzon. Tacksam för råd!
Bästa!
 
orustinnan orustinnan skrev:
Hej igen!
Det är många aspekter på det där med fönster... Vi ska sätta in stora fönster, skjutpartier typ 3-4 meter breda på två ställen på framsidan av huset. MEN vi bor precis vid havet och med söderläge. Ska man satsa på aluminium-fönster eller PVC-fönster?
Jag vill inte göra ett dum-snålt köp utan betalar hellre för att få kvalitetsfönster som håller ett tag även i vår klimatzon. Tacksam för råd!
Bästa!
Hej,
Vi bor på Hönö och har stora problem med West Coast inåtgående fönster som vi lät sätta in för ca 1,5 år sedan. Det bildas kondens i fönsterkarmarna, då tätningen sitter i den kalla delen av konstruktionen.
Företaget anser att det är fel på vår ventilation och inte deras fönster. Grannar i området med samma typ av hus, har också Westcoast, men utåtgående med annan konstruktion och de har inga problem.
Mvh mycket besviken Westcoast kund.
 
  • Certifieringsklistermärke på fönsterkarm med kondens, vilket antyder problem med isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på fönsterkarmen till ett West Coast inåtgående fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondens på vita fönsterkarmar från West Coast inåtgående fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch då, vad tråkigt! Då vet jag att WestCoast fönster inte är något för oss....Hoppas att ni hittar en lösning!
 
orustinnan orustinnan skrev:
Usch då, vad tråkigt! Då vet jag att WestCoast fönster inte är något för oss....Hoppas att ni hittar en lösning!
Verkar bero på vilken lösning man väljer:

"Grannar i området med samma typ av hus, har också Westcoast, men utåtgående med annan konstruktion och de har inga problem."
 
  • Gilla
orustinnan
  • Laddar…
Ja, förstod det. att de kanske har andra fönster som ev funkar :)
Men vill man ha en tillverkare som gör/säljer fönster som inte håller mer än något år? Och om tillverkaren gör misstag vill man ju som kund faktiskt få rättning. Näe, jag vill nog ha en leverantör som också är något att hålla i handen om det skulle vara konstruktionsfel eller annat fel. Vi ska ju investera omkring 100 000 för två stora glaspartier så gärna en bra konsumentvänlig tillverkare förutom god kvalitet.
 
forstahuset forstahuset skrev:
Verkar bero på vilken lösning man väljer:

"Grannar i området med samma typ av hus, har också Westcoast, men utåtgående med annan konstruktion och de har inga problem."
Vi har haft problem med WCW fönster från dag 1 att ett produktionsfel i kombination med dålig yttre tätning gjorde att vatten rann ner på träkarmen och sedan in på fönsterbrädan. Efter att de varit här och skurit bort ett överskott av silikon så rinner vattnet numera fortfarande ner på träkarmen, men sedan ut på fönsterblecket istället. Jag har frågat WCW om lämpligheten i detta, men inte fått ett bra svar tycker jag. Träet kommer förmodligen att börja ruttna, men då har väl garantitiden gått ut.
Tyvärr verkar det som att Westcoast Windows inte är är det kvalitetsmärke de en gång varit.
 
Redigerat:
  • Gilla
orustinnan
  • Laddar…
Nu har vi haft en ventilationsfirma här som gjort en OVK-besiktning. Han fann inga som helst problem med vare sig ventilation eller luftfuktighet i huset. Det råder undertryck och mätvärdena visade sig vara mycket bra. Nästa steg blir att anlita besiktningsman och funderar på om konsumentombudsmannen kanske kan vara till hjälp.
 
Här en ritning med mina kommentarer. Streckat område är trä och heldragna linjer är aluminiumprofil.
 
  • Ritning som visar träområde (streckat) och aluminiumprofil (heldraget) med kommentarer om luft och kondensvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lufttätningen är anbringad på aluminiumprofilen som är lika kall som utomhusluften.
 
Nu har WCW lämnat slutgiltigt svar och de hävdar fortfarande att det inte är något fel på deras konstruktion. Detta trots att jag hittat en annan kund med samma problematik som fick en helt ny dörr med ändrad konstruktion. Dubbla tätningslister, en i den kalla delen och den andra i den varma delen. Precis som konkurrenternas konstruktion.
Jag misstänker att de kalkylerat att det är billigare för dem att göra så än att anlita en egen besiktningsman som letar svepskäl.
De tog hit en nämligen som klagade på att vi har akvarium och eftersom det blåser på huset ibland så blir det tidvis övertryck i vissa av rummen på övervåningen och det gör att den varma fuktiga inomhusluften ”trycks” ut i fönsterbågarna och kondenserar mot den kalla tätningslisten på aluminiumprofilen.
Det konstiga är att även fönstren på nedervåningen, på toaletten och i köket har samma kondensproblem men där finns inga friskluftsventiler där vinden kan ta sig in!
Så nu står vi har med utredningar som talar rakt emot varandra från två ”oberoende” besiktningsmän och en OVK utan anmärkning.
Det är bara att gilla läget och surt betala för undersökningen som Westcoast Windows sa att dom skulle betala om den kom fram till att det är fel på fönstren! Men istället anlitade de en egen besiktningsman som kom fram till att det är för fuktigt i vårat hus och att det är akvariets och blåstens fel.
 
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Nu har WCW lämnat slutgiltigt svar och de hävdar fortfarande att det inte är något fel på deras konstruktion. Detta trots att jag hittat en annan kund med samma problematik som fick en helt ny dörr med ändrad konstruktion. Dubbla tätningslister, en i den kalla delen och den andra i den varma delen. Precis som konkurrenternas konstruktion.
Jag misstänker att de kalkylerat att det är billigare för dem att göra så än att anlita en egen besiktningsman som letar svepskäl.
De tog hit en nämligen som klagade på att vi har akvarium och eftersom det blåser på huset ibland så blir det tidvis övertryck i vissa av rummen på övervåningen och det gör att den varma fuktiga inomhusluften ”trycks” ut i fönsterbågarna och kondenserar mot den kalla tätningslisten på aluminiumprofilen.
Det konstiga är att även fönstren på nedervåningen, på toaletten och i köket har samma kondensproblem men där finns inga friskluftsventiler där vinden kan ta sig in!
Så nu står vi har med utredningar som talar rakt emot varandra från två ”oberoende” besiktningsmän och en OVK utan anmärkning.
Det är bara att gilla läget och surt betala för undersökningen som Westcoast Windows sa att dom skulle betala om den kom fram till att det är fel på fönstren! Men istället anlitade de en egen besiktningsman som kom fram till att det är för fuktigt i vårat hus och att det är akvariets och blåstens fel.
Jag anmälde detta till ARN och de gav mig rätt i mina anspråk och meddelande att jag bevisat att fönstrena från Westcoast Windows är felkonstruerade har vi äntligen fått ersättning från XL-bygg, snickaren och fönstertillverkaren.
 
  • Gilla
Aneda och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.